Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1695/10-2/JK
z 12 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1695/10-2/JK
Data
2011.01.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
operator
operator
opłata
opłata
opłaty pocztowe
opłaty pocztowe
świadczenie usług
świadczenie usług
usługi pocztowe
usługi pocztowe
wartość nominalna
wartość nominalna
znaczki
znaczki
znak
znak
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy dostawa znaków opłaty pocztowej może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi co następuje: „zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu”?



Wniosek ORD-IN 250 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2010 r. (data wpływu 14 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy znaków opłaty pocztowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy znaków opłaty pocztowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym w urzędzie komunikacji elektronicznej jako operator pocztowy zarejestrował również znaki opłaty pocztowej, które zamierza dostarczać swoim klientom i pobierać za nie opłatę równą cenie nominalnej. Klient dostarczając przesyłkę listową bądź paczkę z naklejonymi znakami opłaty pocztowej, nie będzie ponosił żadnej dodatkowej opłaty, bowiem zapłacił już za dostawę znaków. Zainteresowany nadmienia jednocześnie, że zgodnie z informacją uzyskaną w Urzędzie Statystycznym zakwalifikował znaki opłaty pocztowej pod numerem PKWiU 22.22.11-00.19, czyli w tej samej grupie co znaczki pocztowe (zatem są to znaki tego samego typu). Wnioskodawca dodaje również, że największy w Polsce operator pocztowy – (…) też ma zarejestrowane znaki opłaty pocztowej i w swoim cenniku wyraźnie podają: „W przypadku znaczków, jest to cena brutto, w przypadku stempla opłata pobrana do ceny podanej należy doliczyć VAT 22%” – patrz załącznik Nr 1, przypis*, co należy rozumieć, że podobnie jest interpretowany ten artykuł i że tak duża firma sprawdziła to w odpowiedniej dla siebie Izbie Skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawa znaków opłaty pocztowej może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi co następuje: „zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu”...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji może on korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zainteresowany nadmienia, że na infolinii podatkowej 801 055 055 Ministra Finansów potwierdzono słuszność jego tezy, iż znaki opłaty pocztowej można potraktować jako zwolnione od podatku zgodnie z cytowanym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 4. Bowiem można je potraktować jako znaki takiego samego typu jak znaki pocztowe i znaki opłaty skarbowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod poz. 2 wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 64.11.

Oznacza to, że zwolnienie to ma charakter przedmiotowo – podmiotowy, wobec czego ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez pocztę państwową i nie dotyczy innych podmiotów nawet wówczas, gdy wykonują one takie same czynności jak poczta państwowa.

Jednocześnie w myśl art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym w urzędzie komunikacji elektronicznej. Jako operator pocztowy zarejestrował również znaki opłaty pocztowej, które zamierza dostarczać swoim klientom i pobierać za nie opłatę równą cenie nominalnej. Klient dostarczając przesyłkę listową bądź paczkę z naklejonymi znakami opłaty pocztowej, nie będzie ponosił żadnej dodatkowej opłaty, bowiem zapłacił już za dostawę znaków. Zainteresowany nadmienia jednocześnie, że zgodnie z informacją uzyskaną w Urzędzie Statystycznym zakwalifikował znaki opłaty pocztowej pod numerem PKWiU 22.22.11-00.19, czyli w tej samej grupie co znaczki pocztowe (zatem są to znaki tego samego typu).

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania wskazać należy, iż operator sprzedając znaki opłaty pocztowej faktycznie sprzedaje usługę, bowiem znaki te w istocie nie są towarem, lecz stanowią potwierdzenie zapłaty za wykonanie usługi pocztowej.

W związku z tym, iż operator pocztowy sprzedając własne znaki opłaty pocztowej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jedynie w przypadku gdy usługa ta świadczona jest przez pocztę państwową.

Uwzględniając zatem opisany we wniosku stan faktyczny, wskazać należy, iż sprzedaż przez operatora pocztowego innego niż poczta państwowa, własnych znaków opłaty pocztowej stanowiących w istocie potwierdzenie opłacenia wykonanej usługi pocztowej, nie może korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem opodatkowana jest 22% stawką podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj