Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1049/10-3/MP
z 22 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1049/10-3/MP
Data
2010.12.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
odliczenia
programy
programy
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
zwrot
zwrot


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją programu ekologicznego.



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 08 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ekologicznego pn.: „Poznajemy siebie i przyrodę” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ekologicznego pn.: „Poznajemy siebie i przyrodę”. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 08 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności podatkowe na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W latach 2010-2011 Miasto zamierza realizować program ekologiczny współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w .

Przedmiotem programu dla uczniów Gimnazjum są:

  • wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik),
  • konkursy z nagrodami,
  • zakup pomocy dydaktycznych, piśmienniczych, dekoracyjnych (zabawki, książki, gry, programy komputerowe itd.),
  • nieodpłatne zajęcia i warsztaty ekologiczne,
  • zbiórka surowców wtórnych w zamian za rośliny i nagrody ekologiczne. Surowce będą dalej przekazywane nieodpłatnie podmiotom posiadającym wymagane zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych,
  • prenumeraty czasopism do wyposażenia biblioteki szkolnej.


Zakupione usługi i pomoce dydaktyczne wykorzystywane będą wyłącznie dla celów dydaktycznych przez uczniów i nauczycieli Gimnazjum . Faktury i rachunki będą wystawiane na Gimnazjum. Projekt nie jest i nie będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Inwestycje nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.

W wyniku uzupełnienia z dnia 08 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) Wnioskodawca poinformował, iż tytuł realizowanego projektu brzmi „Poznajemy siebie i przyrodę”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miasto ma możliwość prawna odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionego projektu od podatku należnego lub ubieganie się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Miasto nie może odliczyć podatku od towarów i usług, związanego z programem, ze względu na brak bezpośredniego i bezspornego związku pomiędzy zakupami dotyczącymi programu a wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym VAT naliczony przy fakturach zakupowych dotyczących programu jest w całości kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem zatem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi nabywcy towarów i usług. Ponadto elementem umożliwiający odliczenie jest posiadanie przez podatnika faktur VAT, z których wynika, iż to on jest nabywcą towarów i usług.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m. in.:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej – art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 8 cyt. ustawy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina Miasto zamierza realizować program ekologiczny współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Przedmiotem programu dla uczniów Gimnazjum są:

  • wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik),
  • konkursy z nagrodami,
  • zakup pomocy dydaktycznych, piśmienniczych, dekoracyjnych (zabawki, książki, gry, programy komputerowe itd.),
  • nieodpłatne zajęcia i warsztaty ekologiczne,
  • zbiórka surowców wtórnych w zamian za rośliny i nagrody ekologiczne. Surowce będą dalej przekazywane nieodpłatnie podmiotom posiadającym wymagane zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych,
  • prenumeraty czasopism do wyposażenia biblioteki szkolnej.


Zakupione usługi i pomoce dydaktyczne wykorzystywane będą wyłącznie dla celów dydaktycznych przez uczniów i nauczycieli Gimnazjum. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Niemniej jak wskazał Wnioskodawca, faktury i rachunki VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych na realizację programu wystawiane będą na Gimnazjum.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, iż faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług służących realizacji projektu, wystawione będą na Gimnazjum. W konsekwencji to Gimnazjum, a nie Gmina, występuje w roli nabywcy towarów i usług w związku z realizowanym projektem. Status ten ma kluczowe znaczenie w ocenie sprawy bowiem jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy podatku VAT mają obowiązek wystawić fakturę określając dane podatnika i nabywcy. Ponadto by dokonać odliczenia podatku VAT – stosownie do treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – musi istnieć inna obligatoryjna zależność, tj. zakupione towary lub usługi muszą służyć czynnościom opodatkowanym tego nabywcy oraz muszą być udokumentowane fakturami na niego wystawionymi. Mając na względzie, iż Gmina Miasto nie jest nabywcą towarów i usług określonych na fakturach VAT, brak jest podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z takich dokumentów.

Reasumując, Wnioskodawca realizując projekt pn. „Poznajemy siebie i przyrodę”, nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, ani ubiegania się o jego zwrot.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestii tej nie rozstrzygają bowiem przepisy podatkowe lecz uregulowania odnoszące się do zasad korzystania ze środków funduszu wskazanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj