Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1105/10-2/IM
z 24 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1105/10-2/IM
Data
2010.12.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
podatek dochodowy
podatek dochodowy
pracownik
pracownik
przewóz
przewóz
przewóz pracowników
przewóz pracowników
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Przepisy prawa podatkowego dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.



Wniosek ORD-IN 758 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. (w dalszej części - Spółka, Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług elektronicznych, m.in. będąc operatorem xx Miejscem pracy personelu zatrudnianego przez Spółkę jest miejscowość y bezpośrednio granicząca z miastem x.

W celu zapewnienia sprawnego dojazdu pracowników z y do zakładu pracy i z powrotem, Spółka zamierza podjąć się organizacji przejazdów pracowniczych we własnym zakresie. Przewóz pracowników odbywać się będzie w ustalonych godzinach na trasie: pętla autobusowa w pobliżu centrum x - zakład pracy.

W związku z korzystaniem z przewozów organizowanych przez Wnioskodawcę od pracowników Spółki nie będą pobierane żadne opłaty. Uprawnionymi do korzystania z bezpłatnego transportu będą wszyscy pracownicy Spółki którzy zgłoszą chęć uczestnictwa w przejazdach. Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, iż świadczenie usług przewozów pasażerskich nie wchodzi w zakres działalności gospodarczej Spółki. Do transportu pracowników do i z zakładu pracy Wnioskodawca będzie wykorzystywać samochód typu bus, użytkowany przez Spółkę na podstawie umowy leasingu. Oprócz dowozu pracowników do zakładu pracy, pojazd ten będzie wykorzystywany również w innych celach związanych z działalnością Spółki.

Zakładając, że w związku z korzystaniem z nieodpłatnych przewozów organizowanych przez Spółkę pracownicy będą osiągali przychód z tytułu otrzymywania nieodpłatnego świadczenia, Spółka, jako płatnik, będzie zobowiązana do pobierania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o PIT.

Wnioskodawca zamierza ustalać wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia z tytułu korzystania z transportu organizowanego przez Spółkę, stanowiącą dla jej pracowników przychód ze stosunku pracy, w oparciu o cenę rynkową usług tego samego rodzaju i gatunku.

W ocenie Spółki wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia powinna odpowiadać aktualnej cenie biletu uprawniającego do przejazdu na takiej samej trasie środkami komunikacji publicznej. W związku z powyższym Spółka zamierza ustalać wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia (w skali jednego miesiąca) w oparciu o cenę imiennego biletu 30-dniowego uprawniającego do przejazdu środkami komunikacji publicznej na trasie x - y. Zgodnie z cennikiem Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w x, które obsługuje ruch autobusowy na wskazanej trasie, na dzień składania niniejszego wniosku opłata za przejazd w formie imiennego biletu 30-dniowego wynosi 48,00 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Przy założeniu, że w związku z korzystaniem z nieodpłatnych przewozów organizowanych przez Spółkę pracownicy będą uzyskiwali przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości metody ustalania wartości pieniężnej tego świadczenia w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego tj. w oparciu o cenę imiennego biletu 30-dniowego uprawniającego do przejazdów środkami komunikacji publicznej na trasie centrum x – y.

Jeżeli natomiast przedstawiona przez Spółkę metoda ustalania wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia w ocenie Organu, nie jest zgodna z przepisami ustawy o PIT, Spółka wnosi o szczegółowe wyjaśnienie właściwego sposobu ustalenia wysokości przychodu pracownika, w tym w szczególności poprzez wskazanie :

  • rodzaju usług, których ceny rynkowe powinny być podstawą ustalenia wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia,
  • pozostałych okoliczności mogących mieć wpływ na wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia.


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o PIT „opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku”.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o PIT za „przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych”.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o PIT „wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b”.

Na podstawie art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o PIT „wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia”.

Przyjmując założenie, zgodnie z którym wartość nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez pracowników w postaci zapewnienia nieodpłatnych przejazdów do pracy stanowi dla nich przychód ze stosunku pracy, Spółka - jako płatnik, będzie zobowiązana do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o PIT.

W takim przypadku świadczenie na rzecz pracowników w postaci organizacji nieodpłatnego transportu do zakładu pracy stanowić będzie inne nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o PIT.

Ponieważ przedmiotem świadczenia nie są:

  • usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej Spółki,
  • usługi zakupione od podmiotu trzeciego,
  • usługi polegające na udostępnianiu lokalu lub budynku,


wartość pieniężna przedmiotowego świadczenia powinna zostać ustalona w oparciu o zasadę wyrażoną w art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o PIT.

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o PIT wartość nieodpłatnego świadczenia będącego przychodem pracownika należy określić na podstawie cen usług tego samego rodzaju i gatunku, obowiązujących na danym rynku. W ocenie Spółki, charakter organizowanych przejazdów wskazuje, iż są one tożsame z usługami polegającymi na przejazdach środkami transportu publicznego. Świadczy o tym m.in. fakt, iż:

  • przejazdy organizowane będą na trasie, na której kursuje regularna linia autobusowa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w x, tzn. z pętli autobusowej w pobliżu centrum x do miejscowości y, w której położony jest zakład pracy,
  • transport prowadzony będzie przy wykorzystaniu pojazdu typu bus przystosowanego do przewozu większej liczby pasażerów,
  • odjazdy odbywać się będą w z góry ustalonym miejscu czasie (tj. nie będą dostosowywane do indywidualnych potrzeb pracowników korzystających z transportu).

Biorąc pod uwagę powyższe, w celu ustalenia wartości pieniężnej nieodpłatnych świadczeń, Spółka powinna odwołać się do cen obowiązujących w przypadku przejazdów na danej trasie środkami transportu publicznego. Przejazdy na trasie centrum x - miejscowość y organizowane są przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w x (linia podmiejska nr 612). Koszt biletu 30-dniowego (imiennego, bez zniżek) uprawniającego do przejazdu na tej trasie wynosi 48,00 PLN. Z uwagi na fakt, iż przejazdy pracownicze organizowane przez Spółkę swoim charakterem odpowiadają usługom przewozowym świadczonym przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w x, Spółka powinna ustalić wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia w oparciu o ceny biletów 30-dniowych komunikacji miejskiej uprawniających do przejazdów na takiej samej trasie.

Reasumując, w ocenie Spółki wskazany w opisie zdarzenia przyszłego sposób ustalania przychodu pracownika z tytułu korzystania z nieodpłatnych przejazdów organizowanych przez Spółkę jest zgodny z brzmieniem art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj