Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-72/11-2/JKa
z 12 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-72/11-2/JKa
Data
2011.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku
symbol
wyroby cukiernicze


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dotyczącej wyrobów ciastkarskich i ciastek świeżych.



Wniosek ORD-IN 364 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dotyczącej wyrobów ciastkarskich i ciastek świeżych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dotyczącej wyrobów ciastkarskich i ciastek świeżych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem wyrobów ciastkarskich niezawierających środków konserwujących, które mieszczą się w następujących grupowaniach:

  1. Ciastka kruche o przykładowych nazwach handlowych: (…), o składzie: mąka pszenna, cukier, jaja w proszku, tłuszcz roślinny rafinowany i utwardzony, środek spulchniający: wodorowęglan amonu, woda, sól, aromat: wanilina.
  2. Ciastka kruche dekorowane, o nazwie handlowej: (…), o składzie: mąka pszenna, cukier, jaja w proszku, tłuszcz roślinny rafinowany i utwardzony, środek spulchniający: wodorowęglan amonu, woda, sól, aromat: wanilina, nadzienie owocowe 5,5% (cukier, przecier jabłkowy, syrop glukozowo-fruktozowy, kwas cytrynowy).
  3. Ciastka kruche podlane masą czekoladopodobną o nazwach handlowych: (…), o składzie: mąka pszenna, cukier, jaja w proszku, tłuszcz roślinny rafinowany i utwardzony, środek spulchniający: wodorowęglan amonu, woda, sól, aromat: wanilina, masa czekoladopodobna 7% (cukier, tłuszcz kakaopodobny, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu, emulgator naturalny: lecytyna sojowa, aromat: wanilina).
  4. Ciastka kruche dekorowane o nazwie handlowej: (…), o składzie: mąka pszenna, cukier, jaja w proszku, tłuszcz roślinny rafinowany i utwardzony, środek spulchniający: wodorowęglan amonu, woda, sól, aromat: wanilina, nadzienie owocowe 5% (cukier, przecier jabłkowy, syrop glukozowo-fruktozowy, kwas cytrynowy), masa czekladopodobna 7% (cukier, tłuszcz kakaopodobny, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu, emulgator naturalny: lecytyna sojowa, aromat: wanilina).
  5. (…), o składzie: mąka pszenna, cukier, jaja w proszku, tłuszcz roślinny rafinowany i utwardzony, środek spulchniający, woda, sól, aromat, krem 35%.
  6. (…) podlana masą czekoladopodobną, markiza kakaowa podlewana, markiza kakaowa o masie czekoladopodobnej, o składzie: mąka pszenna, cukier, jaja w proszku, tłuszcz roślinny rafinowany i utwardzony, środek spulchniający, woda, sól, aromat, krem 32%, masa czekoladopodobna 8,3%.
  7. (…) nadziewane w masie czekoladopodobnej oraz pierniki nadziewane w masie czekoladopodobnej, o składzie: mąka pszenna, cukier, woda, karmel, kwas cytrynowy, środek spulchniający, przyprawy korzenne, masa czekoladopodobna 15%.

Zdaniem Zainteresowanego przedstawione powyżej wyroby mieszczą się w wyrobach oznaczonych symbolem PKWiU 10.71.12.0 „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże”. W opinii Wnioskodawcy o tym, czy wyrób jest świeży, decyduje technologia jego wytworzenia. To, jaka technologia wyrobu zostanie zastosowana ma wpływ na to, czy dany wyrób ciastkarski będzie świeży, czy też jego termin trwałości zostanie sztucznie przedłużony przez dodanie szczególnych środków konserwujących lub utrwalających trwałość wyrobu. Zainteresowany podkreślił, że proces technologiczny wszystkich wytwarzanych powyżej grup wyrobów nie obejmuje żadnych metod przedłużania trwałości wyrobów. Dla utrzymania świeżości wyrobów, zastosowano technologię wytwarzania charakterystyczną dla wszystkich wyrobów Wnioskodawcy. Wyroby należą do wyrobów świeżych i są w stanie tę świeżość zachować z uwagi na sterylne zapakowanie wyrobów w folie ochronne. Ponadto, sposobem Zainteresowanego na ochronę wyrobów przed utratą świeżości jest obniżenie aktywności wody czyli ilości wody dostępnej dla mikroorganizmów w danym wyrobie. Dla każdego z wyżej wymienionych wyrobów została określona znikoma aktywność wody oraz wilgotność produktów. Znikoma ilość wody występująca w wyrobach zabezpiecza te produkty przed szkodliwym działaniem mikroorganizmów, takich jak grzyby, pleśnie, dzięki czemu produkty zachowują świeżość bez konieczności sztucznego przedłużania trwałości. Najprostszym sposobem obniżenia zawartości wody jest przede wszystkim przedłużenie czasu wypieku. Ponadto z ważniejszych dodatków funkcjonalnych wskazać należy, że wszystkie wymienione wyżej wyroby zawierają wyłącznie emulgatory oraz środki spulchniające i regulatory kwasowości. Składniki te spełniają ważne funkcje w procesie wytwarzania wyrobów przeciwdziałając czerstwieniu produktów. Jednak żaden z wymienionych składników nie stanowi środka sztucznie przedłużającego trwałość tych wyrobów. Przedstawione grupy wyrobów nie zawierają konserwantów ani innych antyseptyków, mimo podanego terminu przydatności i zawartości wody. Wnioskodawca podkreśla, że okres przydatności do spożycia wyżej wymienionych wyrobów jest determinowany właściwością wyrobów, a nie dzięki dodanym środkom konserwującym. Głównym czynnikiem utrzymującym świeżość jest niska aktywność wody. Zainteresowany jest więc zdania, że wyżej wymienione wyroby powinny być klasyfikowane jako świeże, ponieważ wyroby te są wytwarzane w sposób, który nie dopuszcza sztucznego przedłużania ich trwałości a tylko umożliwia im zachowanie świeżości. Wnioskodawca podkreśla, że wszystkie wyżej wymienione wyroby, niezależnie od smaku, rodzaju i nazwy handlowej, będą wytwarzane z tej samej charakterystycznej, recepturowo zbliżonej do domowej technologii produkcji z zachowaniem sterylnych warunków pieczenia i pakowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. grupy wyrobów mieszczące się, zdaniem Zainteresowanego w grupowaniu oznaczonym symbolem PKWiU 10.71.12.0 0 „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże”, są opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. grupy wyrobów mieszczą się w grupowaniu 10.71.12.0 jako „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże”, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni. Tym samym, wyroby te objęte są, zgodnie z poz. 32 załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., 8% stawką podatku od towarów i usług.

Uzasadnienie niniejszego stanowiska – według Zainteresowanego – jest następujące:

  1. Zgodnie z zasadą jednoznaczności grupowań, wynikającą z punktu 5.1.5 zasad metodycznych, zakresy poszczególnych grupowań pochodnych określonego grupowania macierzystego w żadnym przypadku nie mogą zachodzić na siebie, to znaczy nie może powstać sytuacja, w której określony wyrób może być przyporządkowany więcej niż jednemu grupowaniu PKWiU.
  2. Oznacza to, że zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawcę kryteriami surowcowymi i technologią wytwarzania, ww. grupy wyrobów należy zaliczyć do wyrobów świeżych i tym samym nie będzie można ich zaliczyć do innej grupy wyrobów.
  3. Skutkiem zaklasyfikowania ww. grup wyrobów do wyrobów ciastkarskich świeżych jest objęcie ich zakresem grupowania PKWiU 10.71.12.0 – „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże”, które wymienione zostały pod poz. 32 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym 8% stawką podatku VAT.
  4. Zainteresowany załącza pismo Urzędu Statystycznego z dnia 12 stycznia 2011 r., w sprawie klasyfikowania wyrobów cukierniczych produkowanych przez jego firmę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem ciastek o różnych smakach i rodzajach. Produkuje m.in. różnego rodzaju ciastka kruche, markizy, serca nadziewane w masie czekoladopodonej oraz pierniki nadziewane w masie czekoladopodobnej. Zainteresowany wskazał, iż wyroby będące przedmiotem pytania mieszczą się w wyrobach oznaczonych symbolem PKWiU 10.71.12.0 „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże”.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przepis art. 146a ustawy stanowi. iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.71.12.0, tj. „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże”, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni”.

Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zgodnie z powyższym, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy, preferencyjnej, tj. 8% stawce podatku od towarów i usług, podlegają od dnia 1 stycznia 2011 r. wyroby ciastkarskie i ciastka, jednakże tylko te, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towarów wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to Wnioskodawca jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż produkowane przez Zainteresowanego wyroby ciastkarskie niezawierające środków konserwujących, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0, tj. „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże”, od dnia 1 stycznia 2011 r. są opodatkowane preferencyjną, tj. 8% stawką podatku od towarów i usług - na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy w zw. z poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Nadmienia się, iż zgodnie z ww. przepisem Ordynacji podatkowej, Minister Finansów nie jest także uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj