Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-694/10-4/IG
z 16 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-694/10-4/IG
Data
2010.12.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
cena
cena
cena urzędowa
cena urzędowa
rabaty
rabaty


Istota interpretacji
Czy podstawą naliczenia podatku od towarów i usług będzie cena urzędowa, czy rzeczywista cena po uwzględnieniu rabatu?



Wniosek ORD-IN 450 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010r. (data wpływu 15 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2010r. (data wpływu 01 grudnia 2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 listopada 2010r. Nr IPPP2/443-694/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 23 listopada 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rabatów od cen urzędowych i podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2010r. (data wpływu 01 grudnia 2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 listopada 2010r. Nr IPPP2/443-694/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 23 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo prowadzi Stację Kontroli Pojazdów i wykonuje usługi określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. Nr 223, poz. 2261 z późn. zm.). Ceny wykonywanych usług odpowiadają ściśle określonym w rozporządzeniu.

Wnioskodawca planuje udzielać rabatów od cen określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Planuje się również dodawać do wykonywanych usług upominki i gratyfikacje niewielkiej wartości. W konsekwencji takiego stanu rzeczy obniżeniu ulegnie przychód jednostkowy z usługi. Tym samym może ulec zmniejszeniu kwota odprowadzanego podatku dochodowego od osób prawnych (ClT) i podatku od towarów i usług (VAT). Firma spodziewa się jednak, iż w konsekwencji rabatów zwiększy się ilość wykonywanych usług - tym samym docelowo powinna również wzrosnąć wartość odprowadzanych podatków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podstawą naliczenia podatku od towarów i usług będzie cena urzędowa, czy rzeczywista cena po uwzględnieniu rabatu...

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą naliczenia podatku od towarów i usług odprowadzanego do Urzędu Skarbowego jest cena wykonania usługi rzeczywista - tzn. uwzględniająca udzielony klientowi rabat, a nie cena określona Rozporządzeniem wymienionym we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.) zwanej dalej ustawą - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast ust. 4 tego artykułu stanowi, że - podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Problematyka stosowania cen uregulowana została w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), która w art. 3 ust. 1 pkt 1 definiuje cenę jako wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Natomiast pkt 7 ww. artykułu stanowi, iż cena urzędowa i marża handlowa urzędowa to cena i marża handlowa ustalona w rozporządzeniu wydanym przez właściwy organ administracji rządowej lub w uchwale wydanej przez organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Generalnie zasadą jest, iż strony zawierające umowę mogą w sposób swobodny kształtować ceny towarów i usług. Jednak ustawa w art. 4 ust. 1 określa, że w razie szczególnych zagrożeń dla właściwego funkcjonowania gospodarki państwa ustala się ceny urzędowe i marże handlowe urzędowe. Na podstawie art. 4 ust. 3 minister właściwy do spraw finansów publicznych ustala, w drodze rozporządzenia, ceny urzędowe i marże handlowe urzędowe na towary i usługi, określone w wykazie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, mając na względzie równoważenie interesów konsumentów i przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem i obrotem tymi towarami lub świadczeniem tych usług.

Ustawa o cenach w art. 9 stanowi, że ceny urzędowe i marże handlowe mają charakter cen i marż handlowych maksymalnych, chyba że organ administracji publicznej, w przepisach wydanych na podstawie ustawy, ustali inaczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje udzielać rabatów od cen określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. W konsekwencji takiego stanu rzeczy obniżeniu ulegnie przychód jednostkowy z usługi. Tym samym może ulec zmniejszeniu kwota odprowadzanego podatku od towarów i usług (VAT).

W ocenie organu podatkowego podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwotę udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów.

W związku z tym prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż ma prawo udzielać rabatów od cen urzędowych i zmniejszać podstawę opodatkowania podatkiem VAT o kwotę udokumentowanych rabatów.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj