Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-848/12-2/GJ
z 3 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.10.2012r. (data wpływu 15.10.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.


Uzasadnienie


W dniu 15.10.2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny


Spółka jest podmiotem świadczącym usługi leasingu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa m.in. pojazdy (środki transportu), które następnie oddaje korzystającym na mocy zawartych umów leasingu. Przedmiotowe umowy spełniają ustawowe przesłanki określone odpowiednio w art. 17b (leasing operacyjny) oraz w art. 17f (leasing finansowy) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowego od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 z późn. zm.; dalej: „ustawa o pdop”).

Korzystający będą wykorzystywać pojazdy w ruchu drogowym, dlatego, Spółka, jako właściciel oddawanych w leasing pojazdów, ponosi koszty ich rejestracji (dalej jako: „opłaty rejestracyjne”).


Spółka będzie obciążać Korzystających kosztami związanymi z rejestracją pojazdów wystawiając faktury VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy wydatki na opłaty rejestracyjne samochodu stanowią koszty uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 15 ustawy o pdop?


Zdaniem Spółki, koszty rejestracji nabywanych przez nią i następnie oddawanych Korzystającym na podstawie umów leasingu pojazdów (opłaty rejestracyjne) nie powiększają wartości początkowej tych pojazdów.


Zasadniczym kosztem związanym z działalnością leasingową jest koszt nabycia przedmiotów leasingu. W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku główny wydatek stanowi koszt nabycia pojazdów. Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (dalej jako: „pdop”) sposób rozpoznania tych kosztów zależy od rodzaju umowy, tj. czy mamy do czynienia z tzw. leasingiem operacyjnym czy z tzw. leasingiem finansowym.

W odniesieniu do leasingu operacyjnego, wydatki te są odzwierciedlone w wartości początkowej pojazdu podlegają odpisom amortyzacyjnym rozpoznawanym przez finansującego. Natomiast, w odniesieniu do leasingu finansowego, opłaty otrzymywane od Korzystającego nie stanowią przychodu finansującego w części stanowiącej spłatę wartości początkowej pojazdu. Należy wskazać, że cena nabycia jest odzwierciedlona w wartości początkowej.

Na wartość początkową środka trwałego (pojazdu) składa się cena nabycia oraz niektóre inne wydatki związane z zakupem. Zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o pdop za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.


Należy zaznaczyć, iż koszty wskazane powyżej, o które powinna zostać powiększona wartość początkowa mają charakter przykładowy.


Pozostałe wydatki, nie ujęte w wartości początkowej środka trwałego, poniesione w związku z prowadzoną działalnością leasingową bez względu na rodzaj umowy stanowią koszt uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 15 ustawy o pdop.

W konsekwencji w odniesieniu do opłaty ponoszonej w związku z rejestracją pojazdu, pojawia się wątpliwość czy powinna ona zostać uwzględniona w wartości początkowej.

Ustawodawca w art. 16g ust. 3 ustawy o pdop wprost wskazuje, że do wartości początkowej powinny być doliczane koszty „związane z zakupem. W ocenie Spółki, wydatki powiększające wartość początkową to wydatki, których poniesienie łączy się z nabyciem danego środka trwałego w wyniku umowy sprzedaży. Są to wydatki występujące około umowy sprzedaży. Niewątpliwie taki charakter mają wydatki wskazane przez ustawodawcę w przykładowym katalogu, np. koszty transportu, ubezpieczenia w drodze, opłat notarialnych czy też opłaty skarbowej związane z zawarciem urnowy sprzedaży.

W rezultacie należy uznać, że koszty służące tylko korzystaniu ze środków trwałych, a nie ich nabyciu, nie powiększają wartości początkowej tych środków.

Przykładowo, koszty ubezpieczenia OC pojazdów nie powinny być zaliczane do ich wartości początkowej, ponieważ są one związane z korzystaniem zdanego środka trwałego, ale nie są związane z zakupem. Wydatki te nie służą nawet rozpoczęciu korzystania z pojazdu (tak: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w piśmie z dnia 17 stycznia 2003 r., US. III-415/36/02).

Należy wskazać, iż nie ma przeszkód, by do rejestracji pojazdu doszło po oddaniu tego pojazdu, jako środka trwałego, do używania. Rejestracja pojazdu mająca na celu dopuszczenie go do ruchu drogowego nie ma związku z nabyciem pojazdu. Co więcej, rejestracja nie jest konieczna dla zawarcia umowy leasingu, na podstawie której pojazd jest oddawany Korzystającemu.

Spółka pragnie podkreślić, że będzie wykorzystywać nabywane pojazdy w swojej działalności gospodarczej w ten sposób, że oddaje Korzystającym na podstawie umów leasingu, Wykorzystanie pojazdów przez Spółkę (używanie ich) nie polega w związku z tym na używaniu ich do jazdy, a na czynieniu z nich przedmiotów stosunków prawnych —leasingu.

Dla oceny, czy Spółka wykorzystuje przedmiotowe pojazdy w swojej działalności gospodarczej obojętnym jest, czy Korzystający rzeczywiście wykorzystuje pojazdy do jazdy (w szczególności, w ruchu drogowym), a także, czy pozostające w faktycznej dyspozycji Korzystającego pojazdy są sprawne technicznie lub czy nie są z nimi związane prawne ograniczenia uniemożliwiające ich udział w ruchu drogowym. W konsekwencji należy ocenić, że wydatki związane z dopuszczeniem nabytych pojazdów do ruchu drogowego, takie jak opłaty rejestracyjne, nie są z punktu widzenia Spółki związane z rozpoczęciem używania tych pojazdów (to jest: z przekazaniem ich Korzystającemu na podstawie umowy leasingu).

Opłaty rejestracyjne ponoszone przez Spółkę będą więc służyć Spółce w ten sposób, że będą czynić używanie przedmiotu leasingu przez Korzystającego, a w konsekwencji także oferowane przez Spółkę usługi, bardziej atrakcyjnymi. Ich ponoszenie nie będzie jednak związane z zakupem przedmiotu leasingu ani konieczne do zawierania umów leasingu.

W konsekwencji Spółka uważa, że ponoszone przez nią wydatki na opłaty rejestracyjne nie będą związane z zakupem i tym samym nie powinny być zaliczane do wartości początkowej nabywanych pojazdów.

Stanowisko Spółki potwierdza Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 18 lipca 2012 (sygn. IPPB3/423-297/12-2/KK), zgodnie z którą wydatków na opłaty rejestracyjne, jako niezwiązanych z zakupem, nie należy zaliczać do wartości początkowej nabywanych pojazdów na potrzeby działalności leasingowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj