Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1021/10/RS
z 7 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-1021/10/RS
Data
2011.02.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
beneficjent
pomoc bezzwrotna
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
środki pomocowe
umowa o dzieło
umowa o dzieło
umowa o pracę
umowa o pracę
umowa zlecenia
umowa zlecenia


Istota interpretacji
Zwolnienia od podatku wynagrodzeń wypłacanych w związku z realizacją programu finansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2010 r. (data wpływu 5 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismami w dniu 24, 31 stycznia 2011 r. oraz 2 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzeń wypłacanych w związku z realizacją Programu „Działaj Lokalnie” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami w dniu 24, 31 stycznia 2011 r. oraz 2 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku wynagrodzeń wypłacanych w związku z realizacją Programu „Działaj Lokalnie”.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie ma na celu wspieranie osób i grup aktywnych oraz animację społeczności lokalnej, a także integrację sektora pozarządowego. Realizuje swoje cele statutowe m.in. poprzez udzielanie wsparcia organizacjom pozarządowym oraz inicjatywom obywatelskim, diagnozę i prowadzenie stałego rozpoznawania potrzeb środowiska lokalnego. Otrzymuje na te cele dofinansowanie m.in. ze środków Unii Europejskiej, fundacji a także z budżetu miasta i powiatu.

W ostatnim czasie Stowarzyszenie zaczęło pełnić funkcję Lokalnej Organizacji (LO) w ramach konkursu „Działaj Lokalnie”. Jest to program Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany od 2000 r. przez Akademię. Stowarzyszenie od 2010 r. jest beneficjentem Programu „Działaj Lokalnie” i zgodnie z umową z Akademią zobowiązane jest do realizacji celów Programu.

Jednym z celów „Działaj Lokalnie” jest aktywizowanie lokalnych społeczności wokół różnych celów o charakterze dobra wspólnego. Poprzez organizowanie konkursów grantowych, w których wspierane są projekty inicjujące współpracę mieszkańców z małych miejscowości realizowane są cele Programu. Program finansowany jest ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności pochodzących z bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Dodatkowo dotacje oraz koszty realizacji lokalnych konkursów grantowych są częściowo wspierane przez samorządy, firmy, lokalne organizacje pozarządowe oraz mieszkańców. Wszystkie środki pochodzące z dotacji z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności znajdują się na wydzielonym koncie Stowarzyszenia. Pieniądze pozyskane z innych źródeł, t.j. samorządów gminnych i powiatowych gromadzone są na oddzielnym koncie. Środki te nie są w żaden sposób łączone, sprawozdawczość również jest odrębna.

W ramach projektu Stowarzyszenie wypłaciło wynagrodzenia związane z realizacją zadania dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i umowę zlecenie lub o dzieło. Dotyczy to głównie koordynatora, asystenta koordynatora oraz trenerów na szkolenia. Wszystkie prace są związane bezpośrednio z realizacją Programu.

W ramach Programu Stowarzyszenie udziela dotacji poszczególnym organizacjom pozarządowym z powiatu na realizację projektów mających na celu aktywizację lokalnych społeczności. Aby w pełni zrealizować główne cele Programu oraz zachować jego standardy należy prawidłowo poinstruować mieszkańców tych społeczności, które biorą udział w Programie. W tym celu zatrudniani są trenerzy. Asystent koordynatora czuwa nad prawidłowym przebiegiem dokumentacji dotyczącej poszczególnych projektów, jak również zajmuje się sprawozdawczością i sporządzeniem systemu ewaluacji projektu. Koordynator zaś określa zakres odpowiedzialności osób zaangażowanych w realizację projektu oraz obowiązujących podczas projektu wewnętrznych procedur. Nadzoruje merytorycznie pracę zatrudnionej kadry oraz współpracuje z osobą prowadzącą księgowość w zakresie wysokości wydatków w poszczególnych kategoriach budżetowych. Wynagrodzenia dla wyżej wymienionych osób wypłacane są z wyodrębnionego konta, na którym znajdują się środki pochodzące z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Pracownicy bezpośrednio realizują cel Programu.

Poniesienie kosztów związanych z pracą ww. osób jest niezbędnym elementem, bez którego niemożliwe staje się wypełnienie głównych założeń Programu.

Stowarzyszenie jako płatnik od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu zawartych ww. umów pobierało zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wynagrodzenia pracowników (zatrudnionych na umowę o pracę) Stowarzyszenia będącego beneficjentem pomocy zagranicznej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy...
  2. Czy wynagrodzenia pracowników, którym Stowarzyszenie zleciło wykonanie określonych czynności (w ramach umowy zlecenia lub o dzieło) w związku z realizowanym przez nie programem pomocowym są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno dochody pracowników uzyskane na podstawie umowy o pracę jak i pracowników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy (zlecenia lub o dzieło) zawartej ze Stowarzyszeniem, które otrzymało bezzwrotną pomoc korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, gdyż te osoby bezpośrednio realizują cel programu.

Stowarzyszenie jako wykonawca projektu (beneficjent) upoważniony do rozdzielania środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie nalicza i nie potrąca podatku dochodowego od dochodów wypłacanych od umów zlecenia i o dzieło oraz etatowym pracownikom zatrudnionym przy realizacji projektu finansowanego ze środków pomocowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiotami, od których ma pochodzić bezzwrotna pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Określony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim enumeratywnie podmiotów mogą - przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie - być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przy tym zaznaczyć należy, iż ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu korzystają wyłącznie dochody (wynagrodzenia) finansowane bezpośrednio (w chwili dokonywania wypłaty) z tych środków.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca pełni funkcję Lokalnej Organizacji w ramach konkursu „Działaj Lokalnie”. Jest to program Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany od 2000 r. przez Akademię. Stowarzyszenie od 2010 r. jest beneficjentem Programu „Działaj Lokalnie” i zgodnie z umową z Akademią zobowiązane jest do realizacji celów Programu.

Jednym z celów „Działaj Lokalnie” jest aktywizowanie lokalnych społeczności wokół różnych celów o charakterze dobra wspólnego. Jego realizacji służy organizowanie konkursów grantowych, w których wspierane są projekty inicjujące współpracę mieszkańców z małych miejscowości. Program finansowany jest ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, pochodzących z bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Dodatkowo dotacje oraz koszty realizacji lokalnych konkursów grantowych są częściowo wspierane przez samorządy, firmy, lokalne organizacje pozarządowe oraz mieszkańców. Wszystkie środki pochodzące z dotacji z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności znajdują się na wydzielonym koncie Stowarzyszenia. Z tego konta wypłacane są wszystkie wynagrodzenia osób wskazanych we wniosku, zatrudnionych do bezpośredniej realizacji celu Programu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż spełnione zostało kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródła finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod pojęciem podatnika bezpośrednio realizującego cel programu należy rozumieć osobę wykonującą w ramach programu (projektu), finansowanego ze środków pomocowych określone czynności na zlecenie podmiotu, któremu pomoc ma służyć (beneficjenta pomocy zagranicznej).

Zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (na przykład umowy zlecenia), która pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust., 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (przykładowo zleceniobiorca wykonujący umowę, o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 w ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy.

Istotną okolicznością zatem – w myśl tego przepisu – wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika lub zleceniobiorcę. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca (zleceniodawca) – płatnik, jak i pracownik (zleceniobiorca) zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika (zleceniobiorcy) związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku, Wnioskodawca (beneficjent) realizuje cele Programu „Działaj Lokalnie” poprzez organizowanie konkursów grantowych, w których wspierane są projekty inicjujące współpracę mieszkańców z małych miejscowości. W ramach projektu zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę, zlecenia oraz umów o dzieło. Dotyczy to głównie koordynatora, asystenta koordynatora oraz trenerów na szkolenia. Wszystkie prace są związane bezpośrednio z realizacją programu a wynagrodzenia tych osób wypłacane są z wyodrębnionego konta, na którym znajdują się środki pochodzące z dotacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach Programu Stowarzyszenie udziela dotacji poszczególnym organizacjom pozarządowym z powiatu na realizację projektów mających na celu aktywizację lokalnych społeczności. Aby w pełni zrealizować główne cele Programu oraz zachować jego standardy należy prawidłowo poinstruować mieszkańców tych społeczności, które biorą udział w Programie. W tym celu zatrudniani są trenerzy. Asystent koordynatora czuwa nad prawidłowym przebiegiem dokumentacji dotyczącej poszczególnych projektów, jak również zajmuje się sprawozdawczością i sporządzeniem systemu ewaluacji projektu. Koordynator zaś określa zakres odpowiedzialności osób zaangażowanych w realizację projektu oraz obowiązujących podczas projektu wewnętrznych procedur. Nadzoruje merytorycznie pracę zatrudnionej kadry oraz współpracuje z osobą prowadzącą księgowość w zakresie wysokości wydatków w poszczególnych kategoriach budżetowych. Pracownicy zatrudnieni przez Stowarzyszenie bezpośrednio realizują cel Programu.

Mając na względzie powyższe okoliczności faktyczne i prawne, w sytuacji gdy na podstawie stosownych dokumentów programowych funkcje koordynatora programu, asystenta koordynatora oraz trenerów służą bezpośredniej (a nie tylko pośredniej) realizacji celu tego programu wynagrodzenia tych osób uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak również innej umowy (umowy zlecenia, umowy o dzieło) zawartej z Wnioskodawcą wypłacane ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj