Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/433-1622/10-4/BA
z 28 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/433-1622/10-4/BA
Data
2010.12.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
drewno
drewno
drewno opałowe
drewno opałowe
opodatkowanie
opodatkowanie
stawka
stawka
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
1. Jaką stawką VAT powinna być opodatkowana sprzedaż drewna opałowego?
2. Czy ma znaczenie fakt, w jakiej postaci drewno opałowe jest sprzedawane, tj. czy w grę mogą wchodzić różne stawki podatku VAT w zależności od tego pod jaką postacią jest sprzedawane (luzem, na paletach, w workach itp.)?



Wniosek ORD-IN 328 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży drewna opałowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży drewna opałowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności firmy Wnioskodawcy jest kupno surowca z drewna, produkcja wyrobów z drewna i sprzedaż drewna opałowego. Wątpliwość Zainteresowanego budzi okoliczność jaką stawką podatku VAT opodatkowana jest sprzedaż drewna opałowego. Przy czym Wnioskodawca podkreśla, iż sprzedaż tegoż drewna odbywałaby się luzem, na paletach bądź w workach. Zgodnie z klasyfikacjami wydanymi na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a więc zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług drewno opałowe jako produkt jest sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 02.01.14. W myśli § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, klasyfikacja ta obowiązuje do dnia 31 grudnia 2010 r. Podobny jak wyżej symbol PKWiU dla drewna opałowego (02.01.14) określony i zawarty został pod poz. 10 zał. nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który to załącznik zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7%. Wnioskodawca zauważa, iż dla ocenianego produktu (drewna opałowego) przepisy ustawy o podatku VAT nie przewidują żadnych ograniczeń ani wyjątków w zakresie stawki podatku bez względu na formy dokonywanej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaką stawką VAT powinna być opodatkowana sprzedaż drewna opałowego...
  2. Czy ma znaczenie fakt, w jakiej postaci drewno opałowe jest sprzedawane, tj. czy w grę mogą wchodzić różne stawki podatku VAT w zależności od tego pod jaką postacią jest sprzedawane (luzem, na paletach, w workach itp.)...


Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż drewna opałowego winna być opodatkowana 7% stawką podatku VAT. Stosownie do poz. 10 zał. nr 3 do ustawy o VAT, do sprzedaży drewna opałowego ma zastosowanie preferencyjna stawka 7%. Podobny pogląd wyraził Urząd Skarbowy w X w piśmie z dnia X. Według Zainteresowanego nie ma wpływu na stawkę podatku okoliczność, w jakiej postaci drewno opałowe jest sprzedawane. Bowiem status sprzedawanego produktu nie ulega zmianie (nadal jest to drewno opałowe). Ponadto w opisywanym przypadku nie wchodzi w grę jakiekolwiek konfekcjonowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawka podatku w wysokości 7%, w pozycji 10 wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU 02.01.14 – drewno opałowe.

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

W oparciu o § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) – do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż działalność Wnioskodawcy polega na kupnie surowca z drewna, produkcji wyrobów z drewna i sprzedaży drewna opałowego. Sprzedaż tegoż drewna odbywa się luzem, na paletach bądź w workach. Drewno jest sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 02.01.14.

Zatem sprzedaż drewna opałowego sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 02.01.14 „drewno opałowe”, podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 10 zał. nr 3 do ustawy.

Przy czym ustawodawca nie uzależnił preferencyjnej 7% stawki podatku VAT, dla drewna opałowego od sposobu jego pakowania bądź sprzedaży luzem.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionej przez Wnioskodawcę klasyfikacji produktu. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych Rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z czym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj