Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1163/10-7/AG
z 14 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1163/10-7/AG
Data
2011.01.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
ewidencjonowanie
księga przychodów i rozchodów
księga przychodów i rozchodów
księgi podatkowe
księgi podatkowe
nagrody
nagrody
towar handlowy
towar handlowy


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może, towar, o którym mowa powyżej (nagrody, sprzęt i zużywany sprzęt — 3 Stany faktyczne) zdjąć ze stanu magazynowego w formie paragonu imiennego, opiewającego na cenę zakupu netto plus podatek VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 14 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu dokumentowania przekazania towaru na cele reklamowe (pierwszy casus) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów (trzy stany faktyczne), a także w zakresie sposobu dokumentowania przekazania towaru na cele reklamowe (trzy stany faktyczne).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 16 listopada 2010 r. znak ILPB1/415-1163/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18 listopada 2010 r., a w dniu 24 listopada 2010 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 23 listopada 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Działalność firmy polega na sprzedaży sprzętu wędkarskiego. Zakup sprzętu dokonywany jest na terenie Niemiec, zgodnie z zasadami nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Towar zostaje przyjęty na stan magazynowy. Można go podzielić na dwie grupy: towar handlowy i reklamowy. Towar handlowy jest sprzedawany, natomiast towar, nazwijmy go reklamowy stanowi wsparcie dla sprzedaży. Są to najczęściej: banery reklamowe i plakaty, czapki z logo firmowym, flagi, firmowe torebki foliowe, katalogi, płyty DVD, książki itp. Towar, zarówno handlowy i reklamowy znajduje się na stanie magazynowym i Wnioskodawca nabywa go odpłatnie.

Aby budować wizerunek marki na rynku oraz rozwijać sprzedaż, Wnioskodawca prowadzi szeroko rozumiane działania marketingowe. Najprostszą formą, z punktu widzenia przepisów fiskalnych jest zamieszczanie reklam np. w prasie branżowej (wędkarskiej) oraz portalach internetowych. Wydawnictwo lub portal wystawia fakturę, którą Wnioskodawca rozlicza w ten sposób, że wartość netto - stanowiąca koszt uzyskania przychodu, jest rozliczana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, natomiast podatek VAT zostaje rozliczony jako naliczony podatek VAT i zapisany w ewidencji zakupów VAT.

Są jednak sytuacje, które budzą wątpliwości Wnioskodawcy i stąd wniosek o interpretację, aby prowadzić skutecznie firmę, dbając jednocześnie o prawidłowe wykonanie zobowiązań podatkowych.

Pierwszy casus.

Pierwszym casusem jest sytuacja, gdy przeznaczany jest nieodpłatnie sprzęt wędkarski (towar) jako nagrody. Towar ten stanowi nagrody za zwycięstwo w zawodach wędkarskich bądź nagrody w konkursach prowadzonych przez prasę wędkarską oraz portale internetowe. W zamian za nagrody, logo Wnioskodawcy (logo firmy, której sprzęt Zainteresowany sprzedaje) zostaje umieszczane w prasie i internecie przy okazji relacji z imprezy oraz Zainteresowany może umieścić banery reklamowe w czasie trwania imprezy.

Drugi casus.

Sytuacja ma miejsce, gdy Wnioskodawca przekazuje sprzęt (towar) dla osób fizycznych, które występują w barwach jego producenta jako drużyna (Team). Są to koszulki firmowe, banery reklamowe, flagi oraz czasami sprzęt wędkarski (sensu stricto).

Trzeci casus.

Sytuacja ma miejsce, gdy sprzęt (towar) jest zużywany podczas pokazów prowadzonych na zawodach wędkarskich bądź targach lub podczas prezentacji i tworzenia materiałów video dla potrzeb reklamy.

W uzupełnieniu podano, iż przekazanie towarów handlowych jako nagrody (stan faktyczny nr 1), przekazanie sprzętu dla osób fizycznych, które występują w barwach producenta (stan faktyczny nr 2) i zużywanie sprzętu podczas pokazów prowadzonych na zawodach wędkarskich (stan faktyczny nr 3) nie jest, jak to zostało pierwotnie wskazane w zapytaniach - darowizną w myśl art. 888 par. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Przekazanie ma charakter działań reklamowych, które mają na celu zwiększenie przychodów Wnioskodawcy w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie sposobu dokumentowania przekazania towaru na cele reklamowe (pierwszy casus).

Czy Wnioskodawca może, towar, o którym mowa powyżej (nagrody) zdjąć ze stanu magazynowego w formie paragonu imiennego, opiewającego na cenę zakupu netto plus podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym będzie dokumentowanie rozchodu towaru w przedmiotowych sytuacjach w formie paragonu imiennego, który będzie stanowił dowód określający: jaki towar, w jakiej ilości, w jakim dniu oraz jakiej wartości (cena zakupu plus podatek VAT) został przekazany. Pozwoli to na określenie wysokości kosztu, który został poniesiony na cele reklamowe oraz naliczenie podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

W myśl § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), zapisy w księdze dotyczące wydatków (kosztów) są dokonywane na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16.

Przedmiotem zapytania jest prawidłowość zdjęcia ze stanu magazynowego towaru przekazanego na nagrody za pomocą paragonu imiennego.

W takim przypadku wskazać należy, że żadna norma prawna ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani żaden z przepisów rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie wskazuje w jaki sposób należy zdjąć ze stanu magazynowego towar handlowy.

Reasumując, w związku z powyższym zaprezentowany przez Wnioskodawcę sposób wycofania towaru handlowego ze stanu magazynowego, tj. w formie paragonu imiennego, który będzie stanowił dowód określający: jaki towar, w jakiej ilości, w jakim dniu oraz jakiej wartości (cena zakupu plus podatek VAT) został przekazany, dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych można uznać za prawidłowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. kosztów uzyskania przychodów – trzy casusy oraz sposobu dokumentowania przekazania towaru na cele reklamowe - dwa pozostałe casusy) wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 14 stycznia 2011 r. nr ILPB1/415-1163/10-4/AG, ILPB1/415-1163/10-5/AG, ILPB1/415-1163/10-6/AG, ILPB1/415-1163/10-8/AG, ILPB1/415-1163/10-9/AG, natomiast w zakresie problematyki dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 14 stycznia 2011 r. nr ILPP1/443-1121/10-3/AW, ILPP1/443-1121/10-4/AW oraz ILPP1/443-1121/10-5/AW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj