Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-831/12-5/AK
z 14 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-831/12-5/AK
Data
2012.11.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
działalność gospodarcza
impreza sportowa
nagrody
odliczenia
prawo do odliczenia
promocja
przekazanie nieodpłatne
reklama
świadczenie nieodpłatne
zakup


Istota interpretacji
Czy można odliczyć podatek VAT naliczony od budowy skateparku oraz odliczać podatek VAT naliczony od zakupów związanych z jego utrzymaniem



Wniosek ORD-IN 772 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od budowy skateparku i wydatków na późniejsze jego utrzymanie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od budowy skateparku i wydatków na późniejsze jego utrzymanie. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 8 listopada 2012 r. o dowód potwierdzający uiszczenie dodatkowej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej oraz poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Spółka Akcyjna jest spółką, która nie działa w celu osiągnięcia zysku. 100% akcji w Spółce należy do Gminy Spółka posiada obiekty sportowe takie jak: hala widowiskowo-sportowa, stadion, boiska sportowe, korty tenisowe, baseny odkryte, kryta pływalnia, odnowa biologiczna i rehabilitacja. Wszystkie obiekty znajdują się na ogrodzonym terenie Spółki. Odbiorcami usług są głównie stowarzyszenia sportowe, szkoły z terenu miasta i ościennych gmin, którym udostępniane są odpłatnie posiadane obiekty na treningi, zawody i inne zajęcia sportowe. Również mieszkańcy oraz firmy działające na terenie miasta i okolic korzystają z obiektów sportowych Spółki w celach sportowo-rekreacyjnych i zdrowotnych. Zgodnie z k1asykacją GUS przeważający rodzaj działalności Spółki to 93.11.Z – działalność obiektów sportowych. Spółka jest również klubem sportowym w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie i posiada sekcję piłki nożnej (1 zespół piłki nożnej gra w sezonie 2012/2013 w II lidze).

Spółka podejmuje różne działania promujące posiadane obiekty sportowe, w celu przyciągnięcia jak największej liczby odbiorców mogących skorzystać z oferowanych przez nią usług. Zadaniem podejmowanych działań jest dotarcie do jak najszerszej liczby odbiorców i zapoznanie ich z ofertą świadczonych usług, upowszechnianie informacji o Spółce oraz budowanie pozytywnego jej wizerunku. Poprzez te działania Spółka chce zachęcić klientów do korzystania z oferowanych usług, a tym samym zwiększyć wartość przychodów ze sprzedaży. Do działań tych należy między innymi: reklama w lokalnej telewizji, zarówno w postaci spotów reklamowych, jak i audycji informacyjno-publicystycznych, organizowanie dla dzieci i młodzieży zawodów międzyszkolnych oraz innych różnych zajęć sportowych na posiadanych obiektach sportowych.

Organizowane zajęcia sportowe są nieodpłatne. Uczestniczą w nich dzieci i młodzież z szkół podczas zawodów międzyszkolnych, jak również obiekty sportowe udostępnianie są na zajęcia organizowane dla wszystkich dzieci, które zgłoszą chęć uczestniczenia w nich np. w trakcie wakacji odbywają się turnieje w różnych dyscyplinach: z piłki nożnej plażowej, piłki ręcznej plażowej, siatkówki, koszykówki, czy gry w bule. Spółka ponosi również wydatki niezbędne do prawidłowego zrealizowania tych zajęć takie jak: zakup pucharów, dyplomów, słodyczy, wynagrodzenia opiekunów, czy w sezonie letnim wody do picia.

Dodatkowym działaniem promującym Spółkę ma być wybudowanie na jej ogrodzonym terenie skateparku. Będzie on udostępniany nieodpłatnie dzieciom i młodzieży. Skatepark oprócz miejsca, które przyciągać będzie młodzież na teren Spółki, będzie również miejscem spełniającym funkcję reklamy obiektów sportowych oraz informacji o innych alternatywnych formach aktywności fizycznej na jej pozostałych obiektach. Jego położenie spowoduje, iż osoby przebywające na terenie skateparku będą mieszały się z klientami Spółki, na przykład: rodzice, którzy przyjdą razem z dziećmi będą mogli usiąść na tarasie restauracji krytej pływalni znajdującej się naprzeciwko skateparku i stamtąd obserwować swoje dzieci, korzystająca ze skateparku młodzież będzie mieszała się z klientami basenów zarówno odkrytych, jak i krytych, które znajdować się będą w najbliższym sąsiedztwie (na przykład poprzez wspólne ławki, na których będą mogli zmieniać obuwie, odpoczywać lub korzystając z baru znajdującego się na terenie krytej pływalni) i być może zostaną zachęceni do skorzystania np. z basenów po aktywnych zajęciach w skateparku, bądź innych obiektów sportowych Spółki.

Celem organizowanych zajęć jest (a w przypadku budowy skateparku będzie) zachęcenie dzieci (rodzin) do przybycia na teren Spółki oraz zapoznanie ich z obiektami sportowymi Spółki. Ponieważ pozostałe obiekty sportowe znajdują się w sąsiedztwie, uczestniczące w zajęciach dzieci i młodzież mają możliwość zapoznania się z pozostałą ofertą świadczonych usług takich jak: zajęcia na kortach tenisowych, treningi drużyn piłki nożnej, basenów odkrytych w sezonie letnim oraz krytą pływalnię a zachęceni powrócą i skorzystają z oferowanych przez Spółkę usług, co wpłynie na osiągnięcie przez Spółkę przychodów. Dodatkowo o organizowanych zajęciach znajdują się informacje wraz ze zdjęciami w lokalnej prasie, telewizji czy na stronach internetowych.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  • Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,
  • Spółce przysługiwało/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów (nagród rzeczowych) przekazywanych następnie na rzecz uczestników zajęć sportowych,
  • wartość nagród rzeczowych wynosi od kwoty 6,50 zł do kwoty 999,00 zł (mogą to być np: medale, puchary, getry sportowe, piłki, rękawice sportowe, rower).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można odliczyć podatek VAT naliczony od budowy skateparku oraz odliczać podatek VAT naliczony od zakupów związanych z jego utrzymaniem...

Zdaniem Wnioskodawcy, można odliczyć podatek VAT naliczony od budowy skateparku, a wydatki na jego późniejsze utrzymanie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczać podatek VAT naliczony od tych zakupów.

Celem planowanej budowy skateparku jest promocja oraz przekazanie informacji o obiektach sportowych Spółki a jego nieodpłatny charakter, ma zachęcić dzieci, młodzież a być może całe rodziny do przybycia na teren Spółki i skorzystania z różnych oferowanych przez Spółkę usług, co ma wpłynąć na zwiększenie, bądź zachowanie źródła przychodów. Teren, na którym będzie on wybudowany jest w tym momencie nieużywany i pokryty trawą więc uatrakcyjni infrastrukturę Spółki. Miejsce, w którym jest on planowany znajduje się tuż przy ogrodzeniu i wjeździe na teren Spółki zaraz przy ruchliwej ulicy miasta co ma wzbudzić zainteresowanie osób przejeżdżających obok. Jego nieodpłatny charakter ma przyciągnąć potencjalnych klientów, a więc dzieci i młodzież oraz ich rodziców na teren Spółki, co tym samym umożliwi im zapoznanie się z ofertą sąsiadujących obok innych usług świadczonych przez Spółkę na posiadanych obiektach sportowych. Dodatkowo na terenie skateparku będą znajdowały się informacje o pozostałych obiektach sportowych Spółki i możliwości skorzystania z nich. Młodzież w trakcie przebywania na obiekcie będzie się z nimi zapoznawała. Korzystający ze skateparku będą mieszać się z klientami Spółki i być może zapragną skorzystać również z innych obiektów, np. po aktywnym wysiłku zechcą skorzystać z obiektów basenowych. Celem Spółki poprzez wybudowanie skateparku jest przyciągnięcie potencjalnych klientów na jej teren, zapoznanie ich z ofertą i zachęcenie do skorzystania z oferowanych usług, co tym samym przyczyni się do zwiększenia przychodów Spółki. Dodatkowo, na terenie Spółki (na ogrodzeniu lub bilbordach) znajdują się liczne tablice reklamowe sponsorów klubu i innych najemców, stąd większa liczba osób przebywająca na terenie Spółki może przyczynić się do większego przychodu z reklam.

Stąd wydatki na budowę skateparku i późniejsze jego utrzymanie będzie można uznać za działania reklamowe prowadzonej działalności w wyniku czego przyczynią się do zwiększenia przychodów Spółki i będą stanowiły koszty uzyskania przychodów.

Powyższe wydatki będą wykorzystywane w sposób pośredni do wykonywania czynności opodatkowanych i zgodnie z art. 86 ustawy o VAT Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

— z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia towary, bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Zauważyć należy, że w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar lub też usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Na mocy art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Ponadto podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką, która nie działa w celu osiągnięcia zysku. 100% akcji w Spółce należy do Gminy …. Spółka posiada obiekty sportowe takie jak: hala widowiskowo-sportowa, stadion, boiska sportowe, korty tenisowe, baseny odkryte, kryta pływalnia, odnowa biologiczna i rehabilitacja. Wszystkie obiekty znajdują się na ogrodzonym terenie Spółki. Odbiorcami usług są głównie stowarzyszenia sportowe, szkoły z terenu miasta i ościennych gmin, którym udostępniane są odpłatnie posiadane obiekty na treningi, zawody i inne zajęcia sportowe. Również mieszkańcy oraz firmy działające na terenie miasta i okolic korzystają z obiektów sportowych Spółki w celach sportowo-rekreacyjnych i zdrowotnych. Zainteresowany jest również klubem sportowym w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie i posiada sekcję piłki nożnej (1 zespół piłki nożnej gra w sezonie 2012/2013 w II lidze). Spółka podejmuje różne działania promujące posiadane obiekty sportowe, w celu przyciągnięcia jak największej liczby odbiorców mogących skorzystać z oferowanych przez nią usług. Zadaniem podejmowanych działań jest dotarcie do jak najszerszej liczby odbiorców i zapoznanie ich z ofertą świadczonych usług, upowszechnianie informacji o Spółce oraz budowanie pozytywnego jej wizerunku. Poprzez te działania Spółka chce zachęcić klientów do korzystania z oferowanych usług a tym samym zwiększyć wartość przychodów ze sprzedaży. Do działań tych należy między innymi: reklama w lokalnej telewizji, zarówno w postaci spotów reklamowych, jak i audycji informacyjno-publicystycznych, organizowanie dla dzieci i młodzieży zawodów międzyszkolnych oraz innych różnych zajęć sportowych na posiadanych obiektach sportowych. Organizowane zajęcia sportowe są nieodpłatne. Uczestniczą w nich dzieci i młodzież z … szkół podczas zawodów międzyszkolnych, jak również obiekty sportowe udostępnianie są na zajęcia organizowane dla wszystkich dzieci, które zgłoszą chęć uczestniczenia w nich np. w trakcie wakacji odbywają się turnieje w różnych dyscyplinach: z piłki nożnej plażowej, piłki ręcznej plażowej, siatkówki, koszykówki, czy gry w bule. Spółka ponosi również wydatki niezbędne do prawidłowego zrealizowania tych zajęć takie jak: zakup pucharów, dyplomów, słodyczy, wynagrodzenia opiekunów, czy w sezonie letnim wody do picia.

Dodatkowym działaniem promującym Spółkę ma być wybudowanie na jej ogrodzonym terenie skateparku. Będzie on udostępniany nieodpłatnie dzieciom i młodzieży. Skatepark oprócz miejsca, które przyciągać będzie młodzież na teren Spółki, będzie również miejscem spełniającym funkcję reklamy obiektów sportowych oraz informacji o innych alternatywnych formach aktywności fizycznej na jej pozostałych obiektach. Jego położenie spowoduje, iż osoby przebywające na terenie skateparku będą mieszały się z klientami Spółki, na przykład: rodzice, którzy przyjdą razem z dziećmi będą mogli usiąść na tarasie restauracji krytej pływalni znajdującej się naprzeciwko skateparku i stamtąd obserwować swoje dzieci, korzystająca ze skateparku młodzież będzie mieszała się z klientami basenów zarówno odkrytych, jak i krytych, które znajdować się będą w najbliższym sąsiedztwie (na przykład poprzez wspólne ławki, na których będą mogli zmieniać obuwie, odpoczywać lub korzystając z baru znajdującego się na terenie krytej pływalni) i być może zostaną zachęceni do skorzystania np. z basenów po aktywnych zajęciach w skateparku, bądź innych obiektów sportowych Spółki.

Celem organizowanych zajęć jest (a w przypadku budowy skateparku będzie) zachęcenie dzieci (rodzin) do przybycia na teren Spółki oraz zapoznanie ich z obiektami sportowymi Spółki. Ponieważ pozostałe obiekty sportowe znajdują się w sąsiedztwie, uczestniczące w zajęciach dzieci i młodzież mają możliwość zapoznania się z pozostałą ofertą świadczonych usług takich jak: zajęcia na kortach tenisowych, treningi drużyn piłki nożnej, basenów odkrytych w sezonie letnim oraz krytą pływalnię a zachęceni powrócą i skorzystają z oferowanych przez Spółkę usług, co wpłynie na osiągnięcie przez Spółkę przychodów. Dodatkowo o organizowanych zajęciach znajdują się informacje wraz ze zdjęciami w lokalnej prasie, telewizji czy na stronach internetowych.

Zdaniem Spółki, celem planowanej budowy skateparku jest promocja oraz przekazanie informacji o obiektach sportowych Spółki a jego nieodpłatny charakter, ma zachęcić dzieci, młodzież a być może całe rodziny do przybycia na teren Spółki i skorzystania z różnych oferowanych przez Spółkę usług, co ma wpłynąć na zwiększenie, bądź zachowanie źródła przychodów. Teren, na którym będzie on wybudowany jest w tym momencie nieużywany i pokryty trawą więc uatrakcyjni infrastrukturę Spółki. Miejsce, w którym jest on planowany znajduje się tuż przy ogrodzeniu i wjeździe na teren Spółki zaraz przy ruchliwej ulicy miasta co ma wzbudzić zainteresowanie osób przejeżdżających obok. Jego nieodpłatny charakter ma przyciągnąć potencjalnych klientów, a więc dzieci i młodzież oraz ich rodziców na teren Spółki, co tym samym umożliwi im zapoznanie się z ofertą sąsiadujących obok innych usług świadczonych przez Spółkę na posiadanych obiektach sportowych. Dodatkowo na terenie skateparku będą znajdowały się informacje o pozostałych obiektach sportowych Spółki i możliwości skorzystania z nich. Młodzież w trakcie przebywania na obiekcie będzie się z nimi zapoznawała. Korzystający ze skateparku będą mieszać się z klientami Spółki i być może zapragną skorzystać również z innych obiektów, np. po aktywnym wysiłku zechcą skorzystać z obiektów basenowych. Celem Spółki poprzez wybudowanie skateparku jest przyciągnięcie potencjalnych klientów na jej teren, zapoznanie ich z ofertą i zachęcenie do skorzystania z oferowanych usług, co tym samym przyczyni się do zwiększenia przychodów Spółki. Dodatkowo, na terenie Spółki (na ogrodzeniu lub bilbordach) znajdują się liczne tablice reklamowe sponsorów klubu i innych najemców, stąd większa liczba osób przebywająca na terenie Spółki może przyczynić się do większego przychodu z reklam.

Spółka uważa, że powyższe wydatki będą wykorzystywane w sposób pośredni do wykonywania czynności opodatkowanych – wydatki na budowę skateparku i późniejsze jego utrzymanie będzie można uznać za działania reklamowe prowadzonej działalności w wyniku czego przyczynią się do zwiększenia przychodów Spółki i będą stanowiły koszty uzyskania przychodów.

Wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy zostaną spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a ponadto wydatki poniesione przez Wnioskodawcę niezbędne do realizacji projektu polegającego na budowie skateparku, będą związane (pośrednio) z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Bowiem promocja oraz przekazanie informacji o obiektach sportowych Spółki, jak również nieodpłatne udostępnienia skateparku, ma zachęcić dzieci, młodzież a być może całe rodziny do przybycia na teren Spółki i skorzystania z różnych oferowanych przez Spółkę usług, co ma wpłynąć na zwiększenie, bądź zachowanie wysokości obrotu. Skatepark oprócz miejsca, które przyciągać będzie młodzież na teren Spółki, będzie również miejscem spełniającym funkcję reklamy obiektów sportowych oraz informacji o innych alternatywnych formach aktywności fizycznej na jej pozostałych obiektach. A zatem, niewątpliwie udostępnienie skateparku wpłynie na pozytywny wizerunek Spółki wśród konsumentów, co służyć będzie zwiększeniu popularności usług świadczonych przez Wnioskodawcę, a w konsekwencji może wpłynąć na zwiększenie jego sprzedaży. A zatem, wpływać będzie na zwiększenie obrotów Spółki podlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz okoliczności niniejszej sprawy stwierdzić należy, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z budową skatepraku, jak również będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od kosztów związanych z jego utrzymaniem, bowiem poniesione wydatki będą wykazywać pośredni związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że pozostałe kwestie dotyczące podatku od towarów i usług zostały rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej z dnia 14 listopada 2012 r. znak ILPP2/443-832/12 -4/AK. Natomiast kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych zostały rozpatrzone odrębnymi interpretacjami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj