Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-323/11-4/IGo
z 12 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-323/11-4/IGo
Data
2011.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
jednostka
jednostka
system oświaty
system oświaty
usługi szkoleniowe
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Wnioskodawca prowadzi statutową działalność usługową - jako podmiot posiadający wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, zaś - usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami świadczonymi w zakresie kształcenia i wychowania.W związku z powyższym, usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, są na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) Ustawy VAT zwolnione z podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 673 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.02.2011r. (data wpływu 22.02.2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 24.03.2011r. (data wpływu 28.03.2011r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.02.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 24.03.2011r. (data wpływu 28.03.2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 16.03.2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) jest podmiotem posiadającym wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez W. zgodnie z przepisami Ustawy o systemie oświaty jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego.

Wnioskodawca w zakresie swojej działalności, zgodnie ze swoim statutem (będącym załącznikiem do wniosku o wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych), świadczy usługi szkoleniowe w zakresie organizacji: seminariów, szkoleń i kursów. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, kierowane są m.in. do: przedstawicieli wolnych zawodów, kadry menadżerskiej oraz pracowników przedsiębiorstw, przedsiębiorców, członków rad nadzorczych, urzędników państwowych i samorządowych etc.

Usługobiorcami są przede wszystkim: przedsiębiorstwa państwowe, jednostki samorządu terytorialnego, spółki prawa handlowego (w tym spółki Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego), osoby fizyczne, organy administracji publicznej.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują swym zakresem tematykę: prawną, finansową, menedżerską, marketingową, sprzedażową, środowiskową, unijną, informatyczną, kadrową. Powyższe usługi prowadzone są w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych, poszerzenia wiedzy i zdobycia nowych umiejętności zawodowych.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o dokonanie interpretacji przepisów poprzez udzielenie odpowiedzi na postawione we wniosku pytanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę jako placówkę posiadającą wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w ramach działalności statutowej oraz dostawa towarów i usługi ściśle z tymi usługami związane są zwolnione z podatku od towarów i usług...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi, które korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług (zwanego dalej: „VAT”) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) Ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: „Ustawą VAT”).

Na mocy wspomnianego przepisu zwalnia się bowiem z podatku VAT usługi:

  • świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • w zakresie kształcenia i wychowania

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wskazuje, iż w zakresie prowadzonej działalności szkoleniowej jest objęty zwolnieniem z podatku VAT z uwagi na fakt, iż spełnia następujące warunki:

  1. Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe jako podmiot posiadający status jednostki objętej systemem oświaty oraz
  2. usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w zakresie usług kształcenia i wychowania.

  1. Wnioskodawca jako jednostka objęta systemem oświaty

Wnioskodawca wskazuje, iż stanowi on jednostkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2004 Nr 256 poz. 2572 j.t. - dalej: „Ustawa o systemie oświaty”). W myśl powyższego przepisu, system oświaty obejmuje swym zakresem m.in. przedszkola, szkoły, a także placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W związku z powyższym zauważyć należy, że zgodnie z przepisami Ustawy o systemie oświaty przedmiotem działalności placówek kształcenia ustawicznego jest kształcenie ustawiczne. Pojęcie kształcenia ustawicznego zostało zdefiniowane zarówno w przepisach Ustawy o systemie oświaty jak i Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r., tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm. - dalej: „Ustawa o promocji zatrudnienia”) jako:

  • kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Art. 3 ust. 17 Ustawy o systemie oświaty), jak również jako
  • kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w odniesieniu do bezrobotnych, poszukujących pracy, pracowników i pracodawców (Art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. b Ustawy o promocji zatrudnienia).

Wobec tego, świadczenie usług szkoleniowych przez Wnioskodawcę, w zakresie szkolenia osób dorosłych, mające na celu:

  • uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy przez uczestników,
  • czego efektem będzie podniesienie kwalifikacji zawodowych tychże osób

mieści się w zakresie działalności prowadzonej przez placówki kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 2 ust. 3a Ustawy o systemie oświaty.

W świetle powyższego, Wnioskodawca w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, których celem jest poszerzenie wiedzy i zdobycie nowych umiejętności zawodowych przez uczestników, prowadzi działalność jako placówka kształcenia ustawicznego, a zatem jest objęty systemem oświaty.

Potwierdzeniem, że Wnioskodawca działa jako placówka objęta systemem oświaty jest posiadanie przez Wnioskodawcę wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wpis ten bowiem stanowi potwierdzenie spełniania przez dany podmiot warunków przewidzianych dla jednostek systemu oświaty. Wskazać należy, iż wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, zgodnie z art. 82 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty, jest warunkiem koniecznym do założenia placówki szkoleniowej przez osobę prawną.

W celu uzyskania wpisu dokonuje się zgłoszenia do jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych placówek. Jeżeli przedmiot działalności podmiotu jest zgodny z obowiązującym prawem, w tym z przepisami Ustawy o systemie oświaty organ dokonuje wpisu. Zatem dokonanie wpisu przez organ jest potwierdzeniem spełniania przez podmiot warunków przewidzianych dla jednostek systemu oświaty. Zgodnie z powyższym, nie ulega wątpliwości, iż dokonanie wpisu przez właściwy organ do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jest potwierdzeniem faktu, że Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty.

Potwierdzeniem powyższego jest również stanowisko Ministerstwa Finansów (wypowiedź Magdaleny Kobos z Ministerstwa Finansów dla Dziennika Gazeta Prawna z 9 czerwca 2010 r.), zgodnie z którym zwolnienie z podatku VAT: ,,będzie także możliwe, jeśli szkoła uzyska wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostki samorządu terytorialnego takie jak powiat lub miasto na prawach powiatu”.

Podobnie wypowiedział się podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację nr 13511 z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie planów objęcia niepublicznych szkół językowych podatkiem VAT w wysokości 22%, odnosząc się do zakresu zwolnienia jednostek objętych systemem oświaty: ,,Zakres powyższego zwolnienia adresowany jest m.in. do jednostek objętych systemem oświaty realizujących usługi kształcenia, do których zalicza się również placówki niepubliczne, które uzyskały wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego”.

Wobec powyższego stanowiska prezentowanego przez Ministerstwo Finansów, posiadanie przez Wnioskodawcę wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jednoznacznie wskazuje na przynależność Wnioskodawcy do jednostek objętych systemem oświaty.

Reasumując, Wnioskodawca jest podmiotem, który prowadzi działalność szkoleniową w zakresie kształcenia osób dorosłych, jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, posiadającym również wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. W świetle powyższego poza sporem jest status Wnioskodawcy jako podmiotu należącego do jednostek objętych systemu oświaty.

  1. Świadczenie usług szkoleniowych z zakresu kształcenia i wychowania przez Wnioskodawcę

Odnosząc się do drugiego kryterium, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) Ustawy VAT, warunkującego zwolnienie z opodatkowania VAT usług szkoleniowych należy ustalić, czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w zakresie usług z zakresu kształcenia i wychowania.

Po pierwsze, rozważenia wymaga możliwość odrębnego zwolnienia z opodatkowania usług kształcenia oraz usług wychowania. W opinii Wnioskodawcy, kierując się zasadami wykładni językowej przepisów Ustawy VAT wskazać należy, iż zwolnienie w powyższym zakresie powinno być stosowane odrębnie tak do usług kształcenia jak i do usług wychowania. Spójnik „i” zastosowany w powyższym przepisie nie oznacza więc, iż należy rozważać możliwość zastosowania zwolnienia jedynie do łącznego świadczenia usług kształcenia i wychowania. Powyższą interpretację potwierdza w szczególności analiza sposobu określenia innych, przykładowych czynności zwolnionych wskazanych w art. 43 ust. 1 Ustawy VAT:

  • pkt 15 - m.in. działalność w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych;
  • pkt 19 - usługi świadczone przez lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarki i pielęgniarki położne;
  • pkt 30 - usługi zakwaterowania w bursach i internatach na rzecz studentów i doktorantów;
  • pkt 34 - usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji;
  • pkt 37 - usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług reasekuracyjnych i ubezpieczeniowych.

Oczywistym jest, że w każdym ze wskazanych powyżej przykładów czynności podlegających zwolnieniu z opodatkowania, ustawodawca stosując spójnik „i” nie miał na myśli konieczności łącznego spełnienia przesłanek umożliwiających zastosowanie zwolnienia. W przeciwnym wypadku mielibyśmy bowiem do czynienia z martwymi przepisami, niemożliwymi w praktyce do spełnienia, trudno bowiem w jednym czasie (w ramach jednej czynności) spełniać zadania w zakresie radiofonii i telewizji, czy też świadczyć usługi ubezpieczeniowe, a zarazem być pośrednikiem tych usług.

Reasumując, wskazać należy, iż spójnik „i” w powyższym przepisie pełni funkcję przecinka - wskazuje na zakres usług podlegających zwolnieniu, nie oznacza zaś, iż koniecznym do zastosowania zwolnienia jest jednoczesne spełnienie przesłanek, do których odnosi się przepis, inaczej bowiem powyższe przepisy nie były możliwe do zastosowania. Wystarczy więc w tym wypadku spełnienie jednej przesłanki wskazanej w przepisie do zastosowania zwolnienia.

Biorąc pod uwagę powyższe, oczywistym jest w ocenie Wnioskodawcy, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) Ustawy VAT należy rozpatrywać rozłącznie w odniesieniu do usług kształcenia jak i usług wychowania, wystarczającym jest bowiem świadczenie usług w jednym z powyższych obszarów, aby można było rozważać objęcie ich zwolnieniem z opodatkowania.

Z ostrożności jednakże, poniżej Wnioskodawca wykaże, iż świadczone przez niego usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia, a zarazem też usługi wychowania.

W ustawodawstwie brak jest definicji kształcenia i wychowania, w związku z powyższym należy sięgnąć do języka powszechnego, jak również do teorii nauk pedagogicznych i teorii wychowania.

  • Świadczenie przez Wnioskodawcę usług kształcenia

Słownik języka polskiego PWN definiuje proces kształcenia jako czynności, których celem jest: „przekazywać komuś wiedzę, umiejętności”, „czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności”, „rozwijać cechy charakteru” („Słownik języka polskiego PWN” pod red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005).

W świetle powyższego proces kształcenia można określić jako proces, którego celem jest uzyskiwanie uzupełnianie wiedzy ogólnej, a także umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Podobne stanowisko jest wypracowane w dorobku Wspólnoty Europejskiej - we Wspólnym sprawozdaniu 2008 Rady i Komisji UE z postępów w realizacji programu prac „Edukacja i szkolenie 2010” - „Uczenie się przez całe życie dla wiedzy, kreatywności i innowacyjności”, wskazano iż: „Uczenie się przez całe życie wspiera kreatywność i innowacyjność oraz umożliwia pełne uczestnictwo w życiu gospodarczym i społecznym”. Oczywistym jest, że usługi szkoleniowe przez Wnioskodawcę, których celem jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych i zdobywanie nowych umiejętności stanowią proces kształcenia ich uczestników. Powyższe wynika z faktu, że celem udziału w świadczonych przez Wnioskodawcę usługach szkoleniowych, jest uzyskanie bądź poszerzenie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, a w efekcie przyswojenie wiedzy, zdobycie nowych umiejętności zawodowych przez uczestników. Mając więc na uwadze, że Wnioskodawca świadcząc usługi szkoleniowe przekazuje wiedzę i umiejętności osobom uczestniczącym w seminariach, szkoleniach i kursach, uznać należy, iż usługi te stanowią proces kształcenia, którego efektem jest podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników oraz zdobycie nowych doświadczeń kształtujących psychikę uczestników pod względem intelektualnym i socjalnym.

  • Świadczenie przez Wnioskodawcę usług wychowania

Wnioskodawca wskazuje, iż w trakcie prowadzonych seminariów, szkoleń i kursów, świadczy na rzecz ich uczestników również usługi wychowania.

Wychowanie w nauce jest rozpatrywane jako proces utożsamiany z oddziaływaniem na psychikę i zachowanie człowieka całokształtu specyficznych bodźców doświadczeń ogólnospołecznych, grupowych, indywidualnych, profesjonalnych i nieprofesjonalnych przynoszących względnie trwałe skutki w rozwoju jednostki ludzkiej w jej sferze fizycznej, umysłowej, społecznej, kulturowej i duchowej.

Poniżej można przytoczyć funkcjonujące w nauce definicje według których wychowanie to:

  • „proces zdobywania przez jednostkę doświadczeń” (W. Ch. Bagley, 1923),
  • „proces samorzutnego rozwoju w zakresie różnego rodzaju doświadczenia nabywanego przez wychowanka” (S. Kunowski, 1981),
  • „pomaganie wychowankowi w rozwoju i ułatwienia mu realizowania swoich możliwości” (H. Rylke, G. Klimowicz, 1982),
  • „całokształt sposobów i procesów pomagających istocie ludzkiej zwłaszcza przez interakcje urzeczywistniać swoje człowieczeństwo”(T. Tarnowski 1992),
  • „proces rozwoju, który zachodzi w indywidualnej jednostce, jako rezultat jej działalności w środowisku i jej reakcji na to środowisko” (I. Doughton).

W związku z powyższym wskazać należy, iż przez wychowanie należy rozumieć m.in. sterowanie procesem uczenia się człowieka; oddziaływanie na wszechstronny rozwój osobowości; działanie wywierające na człowieka określony wpływ; kierowanie rozwojem itp.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż wszystkie powyżej wskazane elementy składowe rozumienia procesu wychowania są spełnione w przypadku realizowanych przez niego usług. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż poprzez proces nauczania uczestników seminariów, szkoleń i kursów, następuje również ich rozwój społeczno-intelektualny realizowany poprzez nabywanie nowych doświadczeń i interakcje grupowe.

Podkreślenia przy tym wymaga, iż nie należy w żadnym razie odnosić procesów wychowawczych jedynie do dzieci i młodzieży. Zgodnie bowiem z teorią wychowania jedną z jego cech jest długotrwałość (tak np. Sobocki M.: „Teoria wychowania w zarysie”, Kraków 2003). Potwierdzenie w powyższym zakresie stanowi w szczególności przedmiot badań andragogiki, czyli nauki o celach, treściach, formach, metodach, zasadach nauczania, kształcenia, wychowania, samokształcenia, samowychowania ludzi dorosłych.

Podnieść w tym miejscu należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe mają na celu dokształcanie i doskonalenie zawodowe ich uczestników, którymi są m.in. przedstawiciele wolnych zawodów, kadra menadżerska, przedsiębiorcy, członkowie rad nadzorczych, urzędnicy państwowi i samorządowi, pracownicy oraz osoby indywidualne etc. W celu określenia więc czy usługi szkoleniowe te służą także wychowaniu ich uczestników, należy w powyższym zakresie zwrócić szczególną uwagę na problematykę będącą przedmiotem badań działu andragogiki, jakim jest andragogika pracy.

Andragogika pracy zajmuje się w szczególności problematyką człowieka i jego edukacji w środowisku pracy, gdzie przedmiot badań stanowi wychowanie przez pracę, wychowanie do pracy oraz wychowanie w procesie pracy (tak np. Turos L.: „Andragogika pracy”, Warszawa 2006). Przedmiot badali andragogiki pracy wskazuje więc na nieodłączny związek i relację procesów związanych z nabywaniem nowych umiejętności podczas pełnienia obowiązków związanych z pracą zawodową a procesem wychowania człowieka.

W świetle powyższego wskazać należy, iż z procesy kształcenia i wychowania należy również odnosić do osób dorosłych, w szczególności zaś kształcenie i wychowanie osoby dorosłej następuje w jej środowisku pracy i wiąże się z umiejętnościami zdobywanymi w trakcie życia zawodowego. Poprzez usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę wychowuje więc on również ich uczestników w ramach ich środowiska pracy, jako że w procesie kształcenia zdobywają oni doświadczenia niezbędne w ich życiu zawodowym i rozwoju osobistym, zaś wiedza i umiejętności zdobywane w trakcie kształcenia mogą służyć jako środek do realizacji celów życiowych ich uczestników, jak również wpływają na kształtowanie ich osobowości poprzez interakcje z członkami grupy i instruktorami.

Przykładem w powyższym zakresie mogą być seminaria pt.: „Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie” czy „Zarządzanie zespołem” skierowane głównie do kadry menadżerskiej oraz pracowników małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw. Ich celem jest zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych czynników kształtujących politykę personalną procesów kadrowych oraz umiejętności przywódczych i menedżerskich w przedsiębiorstwie. Podczas seminariów ich uczestnicy mogą doskonalić wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne z zakresu szeroko rozumianego zarządzania zasobami ludzkimi. W ramach prowadzonych zajęć słuchacze mają możliwość zapoznania się z zasadami tworzenia i funkcjonowania systemów kadrowych, a także rozwijania swoich umiejętności interpersonalnych niezbędnych w konstruowaniu i wdrażaniu efektywnej polityki kadrowej przedsiębiorstw.

Seminarium w tym zakresie ma więc niewątpliwie na celu poszerzenie wiedzy oraz zdobycie nowych umiejętności zawodowych w zakresie stanowiącym przedmiot kształcenia. Nabycie tych umiejętności wiąże się również w nieodłączny sposób z wychowaniem uczestników, którzy wchodząc w interakcje z innymi uczestnikami, jak również z wykładowcą rozwijają i kształtują swoją osobowość pod względem cech intelektualnych, jak i socjalnych.

W świetle powyższego oczywistym zatem jest, że powyższe usługi szkoleniowe stanowią proces kształcenia i wychowania, gdyż w wyniku uczestnictwa w w/w następuje nie tylko podniesienie kwalifikacji zawodowych ich uczestników, lecz również ich wychowanie w zakresie kształtowania umiejętności nawiązywania i utrzymywania odpowiednich interakcji ze współpracownikami i podwładnymi.

Uczestnicy seminariów szkoleń i kursów, są w rezultacie wychowywani w zakresie sposobu kształtowania relacji z innymi ludźmi, jak również poruszania się w otoczeniu społecznym.

Biorąc powyższe pod uwagę, uznać należy, że usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę, obejmujące tematykę prawną, finansową, menedżerską, marketingową, sprzedażową, środowiskową, unijną, informatyczną, kadrową mają na celu wzrost umiejętności zawodowych, podniesienie kwalifikacji zawodowych i rozwój intelektualny uczestników. Są zatem elementem procesu kształcenia i wychowania. Wobec powyższego usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę uznać należy za usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Reasumując, uznać należy, że Wnioskodawca prowadzi statutową działalność usługową

  • jako podmiot posiadający wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, zaś
  • usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami świadczonymi w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym, usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, są na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) Ustawy VAT zwolnione z podatku VAT.

PODSUMOWANIE

Usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności statutowej oraz dostawa towarów i usługi ściśle z tymi usługami związane, jako placówkę posiadającą wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) Ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj