Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-179/10/ZG
z 9 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-179/10/ZG
Data
2011.02.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy
podmiot pośredniczący
podmiot pośredniczący
zabezpieczenie akcyzowe
zabezpieczenie akcyzowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Złożenie zabezpieczenia w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego może wystąpić przy imporcie zwolnionych wyrobów akcyzowych przez podmiot pośredniczący. Jednakże warunek dotyczący zwolnienia od podatku akcyzowego, który zezwala na złożenie zabezpieczenia w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, nie stanowi podstawy do złożenia takiego zabezpieczenia w procedurze wydania lub zmiany zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący.



Wniosek ORD-IN 984 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 roku (data wpływu 22.11.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składania zabezpieczenia przez podmiot pośredniczący - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składania zabezpieczenia przez podmiot pośredniczący.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka posiadając zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, importuje olej napędowy prawidłowo oznaczony i zabarwiony, przeznaczony do celów żeglugi. Importowany towar jest zwalniany od akcyzy po złożeniu zabezpieczenia podatku akcyzowego. Spółka każdorazowo składa generalne zabezpieczenie należności celnych, czyli zabezpieczenie składane jest w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym. Importowany i zwolniony od akcyzy olej napędowy jest objęty złożonym zabezpieczeniem do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy w przypadku importu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie podmiot pośredniczący może złożyć zabezpieczenie w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, bez konieczności składania zabezpieczenia akcyzowego... Czy do wniosku o wydanie lub zmianę zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący Spółka może dołączyć jedynie zabezpieczenie należności celnych, składane w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego... Czy może to być zabezpieczenie, o którym mowa w art. 189 ust. 3 Wspólnotowego Kodeksu Celnego...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8.

W ocenie Wnioskodawcy z treści tego przepisu wyraźnie wynika, że w przypadku importu podmiot pośredniczący może złożyć zabezpieczenie w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego. Wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy są objęte zabezpieczeniem do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający.

W tej sytuacji, jeśli taka jest wola, podmiot pośredniczący nie musi składać zabezpieczenia akcyzowego. Z tego też powodu, do wniosku o wydanie lub zmianę zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący może dołączyć tylko zabezpieczenie w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego. Przepis ten stanowi, że zabezpieczenie może być złożone w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego. Zgodnie z art. 189 ust. 3 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, organy celne mogą wyrazić zgodę, aby zabezpieczenie zostało złożone przez osobę trzecią zamiast osoby, od której wymagane jest złożenie tego zabezpieczenia. W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma prawnej przeszkody, aby można było w przypadku importu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie złożyć zabezpieczenie, o którym mowa w art. 189 ust. 3 Wspólnotowego Kodeksu Celnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 ze zm.), podmiotem pośredniczącym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.


Ponadto w myśl art. 56 ust. 1 ustawy, zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie następujące warunki:


  1. jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
  2. jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
  3. nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyjątkiem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
  4. złożył zabezpieczenie akcyzowe;
  5. nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych.


W myśl ust. 3 do wniosku załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie powyżej wskazanych warunków.

Natomiast w art. 32 ustawy zwolniono od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie niektóre wyroby akcyzowe. Ponadto w przepisie tym określono również warunki stosowania zwolnień.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, który importuje wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z faktem, iż przytoczony warunek zwolnienia wskazujący na możliwość przedłożenia w ściśle określonym przypadku zabezpieczenia w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, w miejsce zabezpieczenia akcyzowego w zależności od woli podmiotu pośredniczącego, ma on również prawo do złożenia takiego zabezpieczenia w zamian zabezpieczenia akcyzowego do wniosku o wydanie lub zmianę pozwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący.

Jednakże nie można zaaprobować takiego stanowiska, gdyż w myśl zaprezentowanych przepisów wyłącznie w przypadku importu wyrobów zwolnionych podmiot pośredniczący może złożyć zabezpieczenie w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego. Natomiast w przypadku wniosku o wydanie lub zmianę zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w myśl art. 56 ust. 1 pkt 4 ustawy, należy załączyć zabezpieczenie akcyzowe.

Reasumując stwierdza się, iż złożenie zabezpieczenia w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego może wystąpić przy imporcie zwolnionych wyrobów akcyzowych przez podmiot pośredniczący. Jednakże warunek dotyczący zwolnienia od podatku akcyzowego, który zezwala na złożenie zabezpieczenia w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, nie stanowi podstawy do złożenia takiego zabezpieczenia w procedurze wydania lub zmiany zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, w związku z czym uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj