Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-112/11-4/AS
z 19 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-112/11-4/AS
Data
2011.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
cesja
cesja
części wspólne
części wspólne
odpłatne zbycie
odpłatne zbycie
sprzedaż lokalu
sprzedaż lokalu
sprzedaż mieszkania
sprzedaż mieszkania
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienie od opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz z częścią wspólną nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 484 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 03.02.2011 r. (data wpływu 07.02.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 12.04.2011 r. (data wpływu 14.04.2011 r., data nadania w placówce pocztowej 12.04.2011 r.) na wezwanie z dnia 04.04.2011 r. Nr IPPB2/415-112/11-2/AS, IPPB2/436-49/11-2/AF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz z częścią wspólną nieruchomości – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz z częścią wspólną nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zostało przekazane prawo do wkładu mieszkaniowego do lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na podstawie umowy-cesji wkładu mieszkaniowego, dokonanej w ramach najbliższej rodziny, tj. przez matkę Wnioskodawczyni, członka spółdzielni mieszkaniowej, na rzecz córki na podstawie umowy notarialnej, zawartej w dniu 20.07.2007 r.

W § 2 umowy-cesji matka Wnioskodawczyni oświadczyła, że wypowiada członkostwo w spółdzielni mieszkaniowej, a wniesiony udział członkowski przekazuje na rzecz córki. W § 3 umowy-cesji oświadczyła, iż dokonuje cesji wkładu mieszkaniowego wpłaconego na lokal mieszkalny opisany w § 1 tej umowy oraz wszelkich praw do opisanego lokalu na rzecz córki, a Wnioskodawczyni oświadczyła, że przyjmuje wkład mieszkaniowy będący przedmiotem niniejszej umowy i że wkład ten wynosi 50% wartości rynkowej wniesionego wkładu do kosztu budowy, co wynika z okazanego notariuszowi, zaświadczenia spółdzielni mieszkaniowej z dnia 17 lipca 2007 r. Wystąpienie z członkostwa w spółdzielni mieszkaniowej matki, spowodowało zmiany prawne związane z cesją uprawnień członkowskich, przekazania udziałów członkowskich oraz uchwały zarządu spółdzielni wyrażającej zgodę na członkostwo Wnioskodawczyni na podstawie przepisów zawartych w statucie spółdzielni.

Cesja wkładu mieszkaniowego wynikała z przepisów „prawa spółdzielczego” zawartych w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U z 2003 r. Nr 119 poz. 1116 ze zm.). Zgodnie z art. 9 ust. 1 spółdzielnia zobowiązuje się oddać członkowi lokal mieszkalny do używania, a członek zobowiązuje się wnieść wkład mieszkaniowy oraz uiszczać opłaty określone w ustawie i w statucie spółdzielni. Na podstawie art. 9 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 4, poz. 27 z 2001 r.) w dniu 09.08.2007 r. została zawarta umowa o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego z członkiem spółdzielni – Wnioskodawczynią.

Wnioskodawczyni, zamierza w 2011 r., tj. przed upływem 5 lat od daty nabycia, sprzedać lokal mieszkalny - odrębną własność lokalu mieszkalnego, który nabyła od spółdzielni mieszkaniowej w dniu 17.10.2007 r. na podstawie umowy notarialnej o ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia własności lokalu mieszkalnego zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 4, poz. 27, ze zm. Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 873) wraz z przysługującym udziałem w części ułamkowej we współwłasności działki gruntu, budynku i innych urządzeniach, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali. Wnioskodawczyni, w lokalu mieszkalnym jest zameldowana na pobyt stały do chwili obecnej.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 04.04.2011 r. Nr IPPB2/415-112/11-2/AS, IPPB2/436-49/11-2/AF wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenie wezwania poprzez:

  • uzupełnienie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku w zakresie podatku od spadków i darowizn poprzez wskazanie, czy umowa cesji miała charakter umowy darowizny oraz czy w akcie notarialnym zastosowano zwolnienie wynikające z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn,
  • uzupełnienie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez wskazanie, czy okres zameldowania na pobyt stały w lokalu mieszkalnym, o którym mowa we wniosku nie jest krótszy niż 12 miesięcy.

Braki uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie, tj. pismem z dnia 12.04.2011 r. (data wpływu 14.04.2011 r., data nadania w placówce pocztowej 12.04.2011 r.).

W ww. piśmie uzupełniono stan faktyczny w zakresie podatku od spadku i darowizn:

Jak Wnioskodawczyni podała we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 03.02.2011 r. wystąpienie z członkostwa w spółdzielni mieszkaniowej swojej matki i dokonanie cesji uprawnień członkowskich, tj. przekazania udziałów członkowskich oraz praw do wkładu mieszkaniowego na mieszkanie spółdzielcze lokatorskie, wynikało z uchwały zarządu spółdzielni wyrażającej zgodę na cesję uprawnień członkowskich na rzecz Wnioskodawczyni i na jej członkostwo w spółdzielni mieszkaniowej, zgodnie z przepisami zawartymi w statucie spółdzielni i prawa spółdzielczego w myśl ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119 poz. 1116 ze zm.).

Wolą matki Wnioskodawczyni, było więc dokonanie czynności prawnej scedowania ww. uprawnień członkowskich na rzecz Wnioskodawczyni. Wola ta została wyrażona w akcie notarialnym umowy-cesji z dnia 20.07.2007 r. w następującym zapisie: strona oświadczyła, że wypowiada członkostwo w spółdzielni mieszkaniowej, a wniesiony udział członkowski przekazuje na rzecz córki swojej (Wnioskodawczyni). Następnie strona oświadczyła, iż dokonuje cesji wkładu mieszkaniowego wpłaconego na lokal mieszkalny, opisany w § 1 umowy oraz wszelkich praw do opisanego w umowie lokalu na rzecz córki (Wnioskodawczyni). Wnioskodawczyni następnie wyraziła swoją zgodę na cesję ww. uprawnień członkowskich w następującym zapisie: oświadczyła, że przyjmuje wkład mieszkaniowy będący przedmiotem niniejszej umowy.

Wnioskodawczyni wskazuje, że niniejsza umowa-cesji zawarta aktem notarialnym w dniu 20.07.2007 r. pomiędzy matką a Wnioskodawczynią nie ma charakteru umowy darowizny i w swej treści nie posiada zapisów o podleganiu obowiązkowi podatkowemu od spadków i darowizn w myśl art. 1 ust. 1 oraz zastosowaniu art. 4a, zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz.. U. Nr 222 poz. 1629).

- Uzupełniono przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:

Wnioskodawczyni wskazuje, iż 12-miesięczny okres zameldowania na pobyt stały przed datą zbycia lokalu mieszkalnego, o którym mowa we wniosku, jest zachowany. W ww. lokalu Wnioskodawczyni jest zameldowana na pobyt stały od 1986 r. i nadal. Jest więc oczywistym fakt, iż nabywając ww. lokal mieszkalny w dniu 17.10.2007 r. była już w nim zameldowana, i w okresie od 17.10.2007 r. do chwili obecnej nigdy się z ww. lokalu nie wymeldowała. Wymagany w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) 12-miesięczny okres zameldowania na pobyt stały w lokalu, przed datą jego odpłatnego zbycia, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 126 jest przez Wnioskodawczynię zachowany. Jak podała we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 03.02.2011 r., ww. lokal mieszkalny zamierza odpłatnie zbyć w 2011 r., tj. 4 lata po dacie nabycia tego lokalu.

Do uzupełnienia wniosku (pismo z dnia 12.04.2011 r. (data wpływu 14.04.2011 r.) Wnioskodawczyni załączyła kopie dokumentów w sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zawarta notarialnie pomiędzy matką i córką w 2007 r. nieodpłatna umowa-cesji prawa do wkładu mieszkaniowego na mieszkanie spółdzielcze lokatorskie podlegała podatkowi od spadków i darowizn, zgodnie z ustawą z 16 listopada 2006 r. (Dz. U. Nr 222 poz. 1629) i zwolnieniu z tego podatku zgodnie z art. 4a ust. 1, ust. 4 pkt 2 ww. ustawy...
  2. Czy Wnioskodawczyni uzyska zwolnienie podatkowe zgodnie z ustawami z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z art. 21 ust. 1 pkt 126, z 6 listopada 2008 r. z art. 8 ust. 3 - z przychodu, który Wnioskodawczyni może uzyskać w 2011 r. z odpłatnego zbycia odrębnej własności lokalu mieszkalnego, nabytego w 2007 r. wraz z przysługującym udziałem w części ułamkowej we współwłasności nieruchomości wspólnej, na podstawie art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 4, poz. 27, ze zm.)...
  3. Czy przysługujący udział ułamkowy we współwłasności nieruchomości wspólnej odrębnej własności lokalu mieszkalnego, określonej w art. 3 ust. 1, 2, 3 ustawy o własności lokali z 24 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 60, poz. 903 ze zm.) podlega podatkowi zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), art. 8 ust. 1, art. 30e ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176), z 6 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 209, poz. 1316)...

Przedmiot niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego stanowi odpowiedź na pytania Nr 2 i Nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Odpowiedź na pytanie Nr 1 w zakresie podatku od spadków i darowizn zostanie udzielona w odrębnej interpretacji.

Stanowisko Wnioskodawczyni do pytania Nr 2 i 3:

Wnioskodawczyni uważa, że przychód uzyskany ze sprzedaży odrębnej własności lokalu mieszkalnego w 2011 r., nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ Wnioskodawczyni uzyska zwolnienie przedmiotowe w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) określone w art. 21 ust. 1 pkt 126.

Zgodnie z ww. ustawą od 1 stycznia 2007 r. w myśl art. 21 ust. 1 pkt 126 zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nabytego w 2007 r. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, przed upływem 5 lat od daty nabycia, jeżeli wnioskodawczyni była zameldowana w lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia i w urzędzie skarbowym, właściwym według miejsca zamieszkania, złoży oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ww. ustawy - w myśl art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), tj. w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienianej w art. 1.

Wnioskodawczyni uważa, że z przysługującej jej na podstawie art. 3 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) ściśle związanej z własnością lokalu, części ułamkowej udziału we współwłasności nieruchomości wspólnej odrębnej własności lokalu - uzyskanie przychodu jest niemożliwe, ponieważ zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy nieruchomość wspólną stanowią grunt, który jako przedmiot tej współwłasności, jest prawnie wyłączony w zakresie zbywania, tak samo, części budynku, urządzenia (wspólne urządzenia wodne, kanalizacyjne, ogrzewcze itp.), które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

Nieruchomość wspólna jako przedmiot współwłasności właścicieli wyodrębnionych lokali jest przymusowa - przeniesienie własności lokalu wymaga przeniesienia udziału w nieruchomości wspólnej. Każdoczesny właściciel lokalu ma udział we współwłasności działki oraz we współwłasności budynku i innych urządzeniach, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali, i stanowi niezbywalną część związaną z własnością lokali, nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali art. 3 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle art. 3 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy Wnioskodawczyni uważa, że nie jest prawnie możliwe, by części składowe przysługującego udziału ułamkowego we współwłasności nieruchomości wspólnej zostały rozdzielone, i jako odrębne od siebie i od wyodrębnionego lokalu, mogły być przedmiotem zbycia i stanowić źródło przychodów.

Ustawodawca w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176), oraz ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) w myśl art. 8 ust. 1 ściśle wskazuje na źródło przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów – które podlegają podatkowi dochodowemu.

Reasumując, udział ułamkowy we współwłasności nieruchomości wspólnej nie jest i nie może być przedmiotem zbycia, nie stanowi więc źródła przychodu i tym samym nie podlega art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), art. 8 ust. 1, art. 30e ust. 1 ww. ustawy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych istotne znaczenie ma data nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni nabyła w dniu 17 października 2007 r. od spółdzielni mieszkaniowej na podstawie umowy o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, wraz z przysługującym udziałem w części ułamkowej we współwłasności działki gruntu, budynku i innych urządzeniach, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali.

W lokalu tym Wnioskodawczyni była zameldowana nieprzerwanie, na pobyt stały od 1986 r. i jest nadal. W 2011 r. Wnioskodawczyni opisaną powyżej nieruchomość lokalową wraz z prawami związanymi z jego własnością zamierza odpłatnie zbyć.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz.1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 roku.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2007 roku, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Z uwagi na treść art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d i 6c, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) do c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Z uwagi na treść art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże w świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnieniu, o którym wyżej mowa, podlega jedynie odpłatne zbycie nieruchomości enumeratywnie wymienionych w tym przepisie i nie ma ono zastosowania do odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności (prawo wieczystego użytkowania gruntu), jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiącymi część składową nieruchomości.

Stosownie do treści art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. – zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ustawy zmieniającej z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, do których mają zastosowanie ust. 1 lub ust. 2, tj. podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 01 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwarunkowane jest spełnieniem łącznie dwóch warunków:

  • okresu zameldowania na pobyt stały nie krótszego niż dwunastomiesięczny, przed datą zbycia,
  • złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw.

Jeżeli zatem zostaną spełnione powyższe warunki podatnikowi przysługuje prawo do zwolnienia w trybie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy (tzw. ulga meldunkowa).

Należy zauważyć, że żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przepis ten nie określa również daty, od której należy liczyć okres zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawczyni była właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza zbyć odpłatnie lokal mieszkalny wraz ze związanym udziałem w postaci udziału w nieruchomości wspólnej, tj. częściach wspólnych budynku i urządzeniach nieprzeznaczonych do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz części ułamkowej we współwłasności działki gruntu.

W prezentowanym w sprawie własnym stanowisku Wnioskodawczyni twierdzi, że powyższym zwolnieniem winien być objęty przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz udziału nie tylko w budynku, ale również w prawie współwłasności działki gruntu, na której budynek ten się znajduje.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na to, że przepisy dotyczące zwolnień podatkowych są odstępstwem od generalnej zasady powszechnego opodatkowania. Wszelkie zwolnienia bowiem w prawie podatkowym są wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą i enumeratywny katalog zwolnień przedmiotowych nie może być poprzez interpretację rozszerzany.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawczynię zwolnienia przedmiotowego, wskazać należy, że wyliczenie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 126 stanowi katalog zamknięty, co oznacza, że tylko przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości wymienionych w tym przepisie korzystają ze zwolnienia od podatku. Nie ma wobec tego takiej możliwości, aby zwolnienie od opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przełożyć na przychód pochodzący ze sprzedaży gruntu lub udział w gruncie, gdy udział w gruncie jest związany z konkretnym - sprzedanym lokalem mieszkalnym. Powyższe oznacza, że przychód uzyskany ze zbycia gruntu związanego z lokalem mieszkalnym podlega opodatkowaniu.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia nieruchomości, w związku z tym zasadne jest uwzględnienie w tym zakresie treści przepisu art. 46 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U Nr 16, poz. 93 ze zm.), który stanowi, że nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z powyższego wynika zatem, że w przypadku nieruchomości gruntowej, budynek trwale związany z gruntem, jest istotnie jego integralną częścią i nie może być przedmiotem odrębnej własności. Dlatego sprzedaż nieruchomości jak słusznie zauważa Wnioskodawczyni, obejmuje zarówno zbycie gruntu, jak i znajdującego się na nim budynku, trwale z nim związanego.

Podkreślić jednak należy, iż ustawodawca konstruując przesłanki uprawniające do skorzystania z ulgi meldunkowej, nie użył w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowania „nieruchomość”, a posłużył się katalogiem rzeczy i praw (posiadającym walor katalogu zamkniętego), których sprzedaż objęta jest przedmiotowym zwolnieniem. O ile bowiem ustawodawca istotnie w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidział, że przychodem podatkowym będzie przychód ze sprzedaży nieruchomości, jeżeli nastąpi ona przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie, o tyle w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy bynajmniej nie przewidział, że zwolnieniem jest objęty przychód ze zbycia nieruchomości. Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży lokalu lub budynku mieszkalnego. Zwolnieniem tym nie jest objęta sprzedaż gruntu lub udziału w gruncie związanym z tym budynkiem stanowiącym część składową nieruchomości. Gdyby zamiarem ustawodawcy było zwolnienie przychodu ze zbycia nieruchomości, a więc gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z położonym na nim budynkiem, to dałby temu wyraz w treści przepisu. Skoro jednak ustawodawca nie posługuje się w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ustawy pojęciem „nieruchomość” lecz wyłącznie „budynek mieszkalny, lokal mieszkalny”, to nie ma żadnych podstaw aby określone tym przepisem zwolnienie rozciągać również na grunt. Jeśli zaś przepis nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania gruntu, to przychód w części przypadającej na grunt podlega opodatkowaniu. Oznacza to zatem, że przychód uzyskany ze zbycia gruntu lub udziału w takim gruncie nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Reasumując należy stwierdzić, że:

Ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2008 r. korzysta przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z prawem związanym w postaci udziału w nieruchomości wspólnej, tj. częściach wspólnych budynku i urządzeniach nieprzeznaczonych do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali, o ile złożono oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia w terminie złożenia zeznania. Nie korzysta z tego zwolnienia przychód ze sprzedaży udziału we współwłasności działki gruntu.

Wobec powyższego, powyższe zwolnienie będzie obejmować część dochodu uzyskanego na podstawie umowy sprzedaży, tj. z tytułu zbycia prawa własności lokalu jak i praw związanych z jego własnością, natomiast nie będzie obejmować dochodu z tytułu zbycia udziału we współwłasności działki gruntu, na której zlokalizowany jest budynek.

Ponadto, należy zauważyć, że do wniosku Wnioskodawczyni dołączyła kopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Dlatego dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj