Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-899/10/AB
z 11 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-899/10/AB
Data
2011.02.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
inwestycje
inwestycje
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrot podatku VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest związkiem międzygminnym działającym na podstawie przepisów art. 64 - 73a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1541 z późn. zm.), zrzeszającym 15 gmin z terenu Województwa.

Wnioskodawca posiada nadany NIP i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Statutowym celem wnioskodawcy jest wykonywanie zadań publicznych gmin członkowskich poprzez m.in. budowę, a następnie eksploatację regionalnego centrum zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zwanego dalej regionalnym centrum, w którym na podstawie odpłatnych umów cywilno-prawnych będą zagospodarowywane i unieszkodliwiane odpady komunalne.

Po wybudowaniu regionalnego centrum wnioskodawca zamierza wnieść składające się na to centrum środki trwałe i wartości niematerialne i prawne jako wkład niepieniężny (aport) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej z wyłącznym udziałem wnioskodawcy obejmując w zamian całość udziałów w tej spółce.

Obecnie działalność Wnioskodawcy ogranicza się do przygotowania wniosku do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o wspófinansowanie budowy regionalnego centrum ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko - Priorytet II Gospodarka Odpadami i Ochrona Powierzchni Ziemi - Działanie 2.1 Kompleksowe Przedsięwzięcia z Zakresu Gospodarki Odpadami Komunalnymi ze Szczególnym Uwzględnieniem Odpadów Niebezpiecznych". We wniosku tym podatek od towarów i usług naliczony od nabycia towarów i usług na potrzeby budowy regionalnego centrum jest wydatkiem niekwalifikowanym.

Zarówno nabycie przez Wnioskodawcę towarów i usług na potrzeby budowy regionalnego centrum, jak i wniesienie przez wnioskodawcę środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych składających się na to centrum jako aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej z wyłącznym udziałem wnioskodawcy, w zamian za objęcie przez wnioskodawcę całości udziałów w tej spółce, a także świadczenie przez tę spółkę usług w zakresie zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych - to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo obniżenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia przez niego towarów i usług na potrzeby budowy regionalnego centrum...

Czy stosownie do art. 87 ust 5a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy wnioskodawca nie będzie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługiwać mu będzie, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową zwrot kwoty podatku naliczonego w fakturach otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia przez niego towarów i usług na potrzeby budowy regionalnego centrum...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwać będzie prawo do obniżenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia przez niego towarów i usług na potrzeby budowy regionalnego centrum i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługiwać będzie, stosownie do art. 87 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową zwrot kwoty podatku naliczonego w fakturach otrzymanych przez wnioskodawcę z tytułu nabycia przez niego towarów i usług na potrzeby budowy regionalnego centrum.

Powyższe swoje stanowisko wnioskodawca wywodzi z następujących przesłanek:

Statutowa działalność wnioskodawcy polegająca na budowie a następnie eksploatacji regionalnego centrum będzie co prawda wykonywaniem zadań publicznych przekazanych Wnioskodawcy przez gminy członkowskie, niepodlegającym jednak zwolnieniu od podatku od towarów i usług na mocy § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), bo realizowanym, po pierwsze przez podmiot niebędący jednostką samorządu terytorialnego, a po drugie - w drodze zawierania przez wnioskodawcę odpłatnych umów cywilnoprawnych mających za przedmiot najpierw nabycie przez Wnioskodawcę towarów i usług na potrzeby budowy regionalnego centrum, a następnie wniesienie przez wnioskodawcę środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych składających się na to centrum jako aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej z wyłącznym udziałem wnioskodawcy, w zamian za objęcie przez wnioskodawcę całości udziałów we tej spółce, która to spółka świadczyć będzie z kolei, także na podstawie odpłatnych umów cywilno-prawnych, usługi w zakresie zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Nabyte przez Wnioskodawcę na potrzeby budowy regionalnego centrum towary i usługi wykorzystywane będą wyłącznie w celu wniesienia przez Wnioskodawcę środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych składających się na to centrum jako aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzonej z wyłącznym udziałem Wnioskodawcy, w zamian za objęcie przez Wnioskodawcę całości udziałów we tej spółce, oraz w celu świadczenia przez tę spółkę usług w zakresie zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Zarówno nabycie przez Wnioskodawcę towarów i usług na potrzeby budowy regionalnego centrum, jak i wniesienie przez Wnioskodawcę środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych składających się na to centrum jako aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej z wyłącznym udziałem Wnioskodawcy, w zamian za objęcie przez Wnioskodawcę całości udziałów w tej spółce, a także świadczenie przez tę spółkę usług w zakresie zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych - to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego stanu rzeczy oraz treści art. 86 ust. 1 i 87 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, wnioskodawcy, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługiwać będzie prawo do obniżenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia przez niego towarów i usług na potrzeby budowy regionalnego centrum i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługiwać będzie, stosownie do art. 87 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową zwrot kwoty podatku naliczonego w fakturach otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia przez niego towarów i usług na potrzeby budowy regionalnego centrum.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu do spółek prawa handlowego lub cywilnego są towary i usługi w rozumieniu powołanych wyżej przepisów i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy lub z odpłatnym świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11).

Stosownie do art. 86 ust. 19 ustawy o VAT jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-10 ustawy.

Ww. przepis wprowadza zatem dwie równorzędne zasady postępowania z powstałą nadwyżką podatku. Możliwe jest bowiem albo otrzymanie jej zwrotu na rachunek bankowy, albo przeniesienie jej na następne okresy rozliczeniowe. Wybór sposobu postępowania pozostawiony został podatnikowi. Cyt. wyżej art. 87 ust. 1 ustawy nie zabrania również rozbicia kwoty nadwyżki na dwie części, z których jedna podlegać będzie zwrotowi z Urzędu Skarbowego, zaś druga przeniesiona zostanie na kolejny okres rozliczeniowy. Powyższe oznacza, że uprawniony jest zarówno pierwszy sposób postępowania (wystąpienie o zwrot), drugi sposób postępowania (przeniesienie na następny okres), jak i oba te sposoby jednocześnie.

Na podstawie art. 87 ust. 5a ustawy, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Statutowym celem Wnioskodawcy jest wykonywanie zadań publicznych gmin członkowskich poprzez m.in. budowę, a następnie eksploatację regionalnego centrum zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zwanego regionalnym centrum, w którym na podstawie odpłatnych umów cywilno-prawnych będą zagospodarowywane i unieszkodliwiane odpady komunalne. Po wybudowaniu regionalnego centrum wnioskodawca zamierza wnieść składające się na to centrum środki trwałe i wartości niematerialne i prawne jako wkład niepieniężny (aport) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej z wyłącznym udziałem Wnioskodawcy obejmując w zamian całość udziałów w tej spółce. Obecnie działalność Wnioskodawcy ogranicza się do przygotowania wniosku do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o współfinansowanie budowy regionalnego centrum ze środków tego funduszu.

Zauważyć należy, iż przepis art. 86 ust. 19 oraz art. 87 ust. 5a ustawy o VAT pozwala podatnikom którzy w danym okresie w ogóle nie dokonywali żadnych czynności ani w kraju, ani za granicą na uzyskanie zwrotu bezpośredniego podatku naliczonego.

Zwrot następuje na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową.

Wystarczającą (i w zasadzie jedyną) przesłanką jest sam fakt wystąpienia u podatnika, który nie dokonywał w danym okresie żadnych czynności dających prawo do odliczenia, kwoty podatku naliczonego, której to kwoty nie przeniósł na następny okres rozliczeniowy.

Zasadą jest, że zwrot przysługuje w tym przypadku w terminie 180 dni. Podatnik może jednak złożyć wniosek o zwrot podatku w terminie 60 dni. Wraz z wnioskiem powinno zostać złożone w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe, w kwocie odpowiadającej podatkowi naliczonemu.

Z odesłań zawartych w ust. 5a wynika, że w przypadku podatników, o których mowa, organ podatkowy może wydłużyć termin zwrotu podatku, w przypadku gdy zasadność zwrotu jest weryfikowana przez organ podatkowy bądź organ kontroli skarbowej w jakiejkolwiek formie (czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego w kontroli skarbowej).

Zauważyć należy, iż przepis art. 87 ust. 5a ustawy o VAT stanowi, że zwrot dotyczy podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium. W świetle orzecznictwa ETS także tego rodzaju czynności jak działalność przygotowawcza, a nawet same zakupy inwestycyjne są traktowane jako prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu VAT.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji inwestycji w postaci regionalnego centrum zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Realizowana inwestycja będzie bowiem wykorzystana do wykonywania czynności opodatkowanych w postaci wniesienia aportu do spółki z o.o.

Tym samym Wnioskodawca uprawniony jest również do złożenia umotywowanego wniosku wraz z deklaracją podatkową o zwrot kwoty podatku naliczonego, w przypadku gdyby Wnioskodawca nie dokonał w danym okresie żadnych czynności dających prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego i kwoty tego podatku nie przeniósł na następny okres rozliczeniowy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj