Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-28/11/BJ
z 12 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-28/11/BJ
Data
2011.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
konkursy
konkursy
nagrody
nagrody
programy
programy
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość otrzymanych nagród rzeczowych jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, czy też wnioskodawca jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek według zasad określonych w przepisie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy?



Wniosek ORD-IN 877 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010r. (data wpływu do Organu – 12 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród rzeczowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2010r. do Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród rzeczowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekty: "X" oraz "Y". Oba projekty finansowane są w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki) oraz 15% z budżetu województwa lub budżetu państwa. W ramach projektu „X” zorganizowany został konkurs na artykuł naukowy o rynku pracy. Celem konkursu było zwiększenie zainteresowania studentów zagadnieniami związanymi z rynkiem pracy i edukacją oraz pogłębienie i popularyzacja wiedzy w tym zakresie. W ramach projektu „Y” zorganizowane zostały konkursy dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych, których celem była promocja uczenia się przez całe życie wśród młodego pokolenia i zainteresowanie go rozwojem własnym. We wszystkich konkursach przyznano nagrody rzeczowe (w naturze) o jednostkowej wartości powyżej 760 zł. Nagrody zostały sfinansowane ze środków projektowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość otrzymanych nagród rzeczowych (w naturze) jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych czy też Wojewódzki Urząd Pracy jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek wedle zasad określonych w przepisie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy...

Zdaniem wnioskodawcy, nagrody w opisanych konkursach stanowią świadczenia rzeczowe (w naturze) współfinansowane ze środków jednostki samorządu terytorialnego oraz środków pochodzących od rządów państw obcych w ramach rządowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w związku z czym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ich wartość jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr, poz. ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 pow. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy).

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca realizuje projekty: "X" oraz "Y", które są finansowane w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki) oraz 15% z budżetu województwa lub budżetu państwa. W ramach projektu „X” zorganizowany został konkurs na artykuł naukowy o rynku pracy a w ramach projektu „Y” zorganizowane zostały konkursy dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych, których celem była promocja uczenia się przez całe życie wśród młodego pokolenia i zainteresowanie go rozwojem własnym. We wszystkich konkursach przyznano nagrody rzeczowe (w naturze) o jednostkowej wartości powyżej 760 zł. Nagrody zostały sfinansowane ze środków projektowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania, dlatego powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową, co nie oznacza, że nie należy się posiłkować także wykładnią celowościową oraz systemową.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie określa, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają wygrane (nagrody) o jednorazowej wartości do 760 zł, otrzymywane przez zwycięzców danego konkursu czy gry.

Skoro z wniosku wynika, iż wartość nagrody przekracza 760 zł, w niniejszej sprawie nie znajduje zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast dyspozycją powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy jest zwolnienie z opodatkowania wartości otrzymanych, wymienionych w tym przepisie, świadczeń. Z treści tego przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Nie można zgodzić się z twierdzeniem wnioskodawcy, iż nagrody w opisanych konkursach stanowią świadczenia rzeczowe (w naturze). Czym innym jest bowiem nagroda w konkursie, a czym innym jest świadczenie rzeczowe.

Przepisy podatkowe posługując się pojęciem „świadczenie”, nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego świadczenie to „w prawie cywilnym zachowanie się dłużnika przewidziane treścią zobowiązania”,

Świadczenia w naturze to wszelkie takie świadczenia, w przypadku których przedmiot świadczenia jest inny niż pieniądz lub wartość pieniężna. Będą to w szczególności różnego rodzaju świadczenia rzeczowe, chociaż przedmiotem świadczenia mogą być również prawa lub świadczone na rzecz podatnika usługi.

Natomiast nagroda, według Słownika języka polskiego, to „dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.”

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wartość otrzymanych nagród rzeczowych nie jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż są to nagrody a nie świadczenia wymienione w ww. przepisie.

Tak więc, wnioskodawca od przyznanych nagród rzeczowych jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj