Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1311/12-2/DG
z 21 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27.12.2012r. (data wpływu 31.12.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych dotacji i darowizn oraz w zakresie możliwości skorzystania z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy z tytułu sprzedaży usług kulturalnych w postaci biletów na organizowane spektakle i spektakli – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31.12.2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych dotacji i darowizn oraz w zakresie możliwości skorzystania z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy z tytułu sprzedaży usług kulturalnych w postaci biletów na organizowane spektakle i spektakli.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Fundacja w ramach prowadzonej przez siebie bieżącej działalności statutowej realizuje następujące przedsięwzięcia:

  • produkcja i eksploatacja spektakli teatralnych - w ramach eksploatacji także promocja i organizacja pokazów
  • sprzedaż spektakli do innych placówek kulturalnych
  • prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży z zakresu edukacji artystycznej - głównie prowadzenie zajęć teatralnych, a także teatralno-wychowawczych w przedszkolach
  • prowadzenie warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży
  • prowadzenie warsztatów teatralnych dla dorosłych
  • prowadzenie warsztatów dla instruktorów teatralnych - mających na celu rozwój ich umiejętności zawodowych.

Fundacja sporadycznie prowadzi także inne artystyczne lub edukacyjne działania zgodne ze swoimi celami statutowymi:

  • działania na rzecz kultury i sztuki
  • wspieranie rozwijających się artystów;
  • propagowanie nowatorskiej twórczości artystycznej z różnych dziedzin;
  • tworzenie płaszczyzn wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy osobami i instytucjami zainteresowanymi sztuką oraz animacją kultury;
  • wspieranie artystycznego rozwoju dzieci i młodzieży;
  • działanie w zakresie oświaty i wychowania;
  • pomoc społeczna.

W następnych latach Fundacja chciałaby rozwinąć swoją działalność zwiększając ilość powyższych działań, a także zamierza organizować festiwale teatralne.


Na realizację bieżącej działalności statutowej Fundacja korzysta z dotacji otrzymywanych w konkursach Miasta X. Dotacje przeznaczane są na honoraria wykonawców, materiały do zajęć warsztatowych, scenografie, kostiumy, wynajem sal, materiały biurowe.


W przyszłości Fundacja chciałaby pozyskiwać dotacje także od innych podmiotów zwiększając tym samym ilość swoich działań - m.in. z Ministerstwa Kultury.


W przypadku dotacji na projekty związane z prowadzeniem warsztatów Fundacja nie pobiera żadnych opłat od uczestników zajęć. Zajęcia są z założenia bezpłatne dla uczestników.


W przypadku produkcji i eksploatacji spektakli Fundacja sprzedaje bilety w ramach działalności statutowej odpłatnej. Bilety są sprzedawane po stałych cenach.


Niekiedy Fundacja dokonuje odpłatnej sprzedaży spektakli do innych placówek kulturalnych.


Fundacja również otrzymuje darowizny na prowadzenie działalności artystycznej.


Podsumowując, Fundacja prowadzi działalność, która jest finansowana z:

  • otrzymanych dotacji,
  • otrzymanych darowizn,
  • sprzedanych spektakli innym placówkom,
  • sprzedanych biletów na spektakle.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy otrzymane przez Fundacje dotacje i darowizny podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy dopiero po przekroczeniu kwoty 150.000 zł ze sprzedaży biletów i sprzedaży spektakli innym placówkom Fundacja będzie musiała opodatkować sprzedaż z biletów i sprzedaż ze spektakli podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należnej towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Fundacja otrzymuje dotacje na bieżącą działalność związaną z prowadzeniem zajęć dla dzieci i młodzieży, z prowadzeniem warsztatów teatralnych, z produkcją i eksploatacją spektakli teatralnych. Fundacja stoi na stanowisku, iż otrzymywane dotacje na działalność bieżącą nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania konieczne jest aby dotacja ta dokonywana była w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej (dostawy towarów czy świadczenia usług). Aby dotacja podlegała opodatkowaniu konieczne jest żeby między tą dotacją a dostawą towarów lub świadczeniem usługi zaistniał związek o charakterze bezpośrednim. Dotacja powinna być związana z konkretną, oznaczoną dostawą albo usługą. Opodatkowane mogą być tylko te dotacje, które w sposób bezpośredni związane są z ceną świadczonej usługi lub wykonywanej dostawy. Powinny one stanowić część wynagrodzenia za te świadczenia, tyle że pokrywaną nie przez nabywcę, lecz przez podmiot dokonujący dofinansowania. Decydujący dla opodatkowania dotacji podatkiem od towarów i usług powinien być element bezpośredniego związku dotacji z ceną jednostkową usługi (możliwość alokacji dotacji w cenie usługi).

Z pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 listopada 2008 r., sygn. IPPP1/433-1814/08-2/PR wynika, że jeśli dotacja ma charakter ogólny, zaś jej celem jest dotowanie całej działalności podatnika, wówczas nie podlega ona opodatkowaniu (nie powinna być wliczana do obrotu).

Dotacje otrzymywane przez Fundację nie wpływają na poziom ceny sprzedawanych biletów czy poziom ceny sprzedawanych spektakli, nie stanowią dopłaty do ceny świadczonej usługi, a ich istotą jest dofinansowanie kosztów działalności bieżącej Fundacji.

Według Fundacji otrzymane przez Fundacje darowizny również nie podlegają opodatkowaniu VAT. Fundacja stoi na stanowisku, że otrzymane dotacje i darowizny nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Fundacji będzie sprzedaż biletów na spektakle i sprzedaż spektakli innym placówkom.

Fundacja będzie podlegała opodatkowaniu VAT w momencie gdy wartość sprzedanych biletów na spektakle oraz wartość sprzedaży spektakli innym podmiotom przekroczy wartość 150.000 zł. Fundacja wówczas będzie miała obowiązek zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny.

Jak stanowi przepis art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Dotychczas sprzedaż biletów i spektakli nie przekroczyła kwoty 150.000 zł więc Fundacja nie miała obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT, co wynika z art. 96 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Pieniądz, jako środek płatniczy nie jest towarem i nie mieści się w granicach ww. definicji ustawowej.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zauważyć należy, iż cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika. Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Jeśli zatem dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi, o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23.04.1964r. kodeks cywilny /Dz.U. Nr 16 poz. 93 ze zm./ przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Umowa darowizny jest czynnością prawną, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do jednostronnego bezpłatnego świadczenia kosztem swojego majątku na rzecz obdarowanego, przy równoczesnym braku nałożenia na niego obowiązku świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Korzyść osiągana przez jedną stronę umowy nie znajduje odpowiednika po drugiej stronie. Świadczenie na rzecz obdarowanego polega na dokonaniu przysporzenia majątkowego, może w szczególności polegać na przeniesieniu określonych praw z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego (np. prawa własności), na zapłacie określonej sumy pieniężnej, ustanowieniu pewnych praw majątkowych (np. na ustanowieniu służebności osobistej), na zwolnieniu obdarowanego z długu, na zniesieniu prawa obciążającego cudzą rzecz. Pomiędzy uszczupleniem w majątku darczyńcy a przysporzeniem w majątku obdarowanego musi istnieć bezpośredni związek, a wykonanie darowizny musi powodować bezpośrednie przesunięcia majątkowe. Świadczenie darczyńcy może przy tym polegać na działaniu albo na zaniechaniu /za LEX, Zdzisław Gawlik, Komentarz do art. 888 Kodeksu cywilnego/.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Fundacja w ramach prowadzonej działalności statutowej organizuje spektakle teatralne, prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży, osób dorosłych, instruktorów teatralnych oraz inne działania artystyczne i edukacyjne.

Na realizację bieżącej działalności statutowej Fundacja korzysta z dotacji otrzymywanych
w konkursach Miasta St. Warszawa. Dotacje przeznaczane są na honoraria wykonawców, materiały do zajęć warsztatowych, scenografie, kostiumy, wynajem sal, materiały biurowe.

W przyszłości Fundacja chciałaby pozyskiwać dotacje także od innych podmiotów zwiększając tym samym ilość swoich działań - m.in. z Ministerstwa Kultury. W przypadku dotacji na projekty związane z prowadzeniem warsztatów Fundacja nie pobiera żadnych opłat od uczestników zajęć. Zajęcia są z założenia bezpłatne dla uczestników.


Fundacja również otrzymuje darowizny na prowadzenie działalności artystycznej.


W ocenie Wnioskodawcy pozyskiwane dotacje nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Otrzymane darowizny również nie podlegają opodatkowaniu.

Z powyższego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotowe dotacje nie mają na celu sfinansowania ceny sprzedaży, gdyż nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług lub dostawą towarów. Nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług lub dostarczanych towarów (tutaj usług prowadzenia warsztatów teatralnych i innych działań artystycznych). Dotacje otrzymywane przez Fundację nie wpływają na poziom ceny sprzedawanych biletów czy poziom ceny sprzedawanych spektakli, nie stanowią dopłaty do ceny świadczonej usługi, a ich istotą jest dofinansowanie kosztów działalności bieżącej Fundacji.

W konsekwencji, w związku z realizacją działalności kulturalnej i artystycznej Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie dofinansowanie poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowe dotacje na pokrycie poniesionych kosztów bieżącej działalności Fundacji nie będą stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów.

W odniesieniu do otrzymywanych darowizn należy stwierdzić, że z samej ich istoty wynika, że Wnioskodawca otrzymuje je nieodpłatnie, tzn. z Jego strony nie dochodzi do świadczenia jakiejkolwiek czynności na rzecz darczyńcy. Ustanowienie bowiem jakiejkolwiek ekwiwalentności skutkuje wyłączeniem danej umowy z umów darowizny. Zatem w przypadku otrzymania darowizny rzeczowej lub pieniężnej po stronie Fundacji nie wystąpi na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług żaden obowiązek podatkowy. Ponadto pieniądze są jedynie środkiem płatniczym, zatem ich przekazanie i otrzymanie nie stanowi ani dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że środki z dotacji na realizację bieżącej działalności Fundacji nie będą stanowiły obrotu opodatkowanego podatkiem VAT oraz otrzymane darowizny również nie będą podlegały opodatkowaniu tym podatkiem.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy odpłatnie usługi polegające na sprzedaży zorganizowanych spektakli artystycznych oraz sprzedaży biletów wstępu na spektakle. Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Dotychczas wartość sprzedanych biletów i spektakli nie przekroczyła kwoty 150.000zł i Fundacja korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, kiedy będzie zobowiązana zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

Według art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z treści art. 113 ust. 2 ustawy wynika, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. (…).


Zauważyć należy, iż przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie. Ze zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9 nie może korzystać podatnik dokonujący dostaw:

  1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  3. nowych środków transportu,
  4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę / art . 113 ust. 13 pkt 1 ustawy /.

Minister Finansów, w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 12 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.


Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej obowiązku zarejestrowania się przez Wnioskodawcę jako podatnika VAT, należy przytoczyć następujące regulacje prawne:


Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W świetle art . 96 ust. 3, podmioty wymienione w art . 15, zwolnione od podatku na podstawie art . 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie
art . 43 ust. 1 i art . 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako "podatnika VAT zwolnionego".


Według art. 96 ust. 5, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.


Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.


Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego nie wynika, aby Wnioskodawca był podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy – tj. podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zatem Wnioskodawca w zakresie sprzedawanych usług kulturalnych polegających na sprzedaży spektakli innym podmiotom oraz sprzedaży biletów wstępu na spektakle nie świadczy usług podlegających zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym całą osiągniętą w danym roku podatkowym sprzedaż z tytułu świadczenia ww. usług Wnioskodawca winien liczyć do limitu zwolnienia podmiotowego – tj. do kwoty 150.000zł.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca utraci zwolnienie od podatku obowiązany jest do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w terminie, o którym mowa w przepisie art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy, tj. przed dniem, w którym utraci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1.

Należy zatem wskazać, że jeśli Wnioskodawca nie przekroczył limitu obrotów, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT – to nie jest on zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w przepisie art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.


W kontekście powyższego należało stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie tut. Organ informuje, że z dniem 1.01.2014r. wejdą w życie nw. przepisy w następującym brzmieniu:

Z dniem 1.01.2014r. zostaje uchylony art. 29 i zacznie obowiązywać Art. 29a.


Ust. 1 ww. artykułu brzmi: Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2–5, art. 30a–30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Art. 96 ust. 3: Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Art. 96 ust. 5 pkt 1): przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4–41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

Art. 96 ust. 5 pkt 3): przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

Art. 96 ust. 5 pkt 4): przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Art. 113 ust. 1: Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Art. 113 ust. 2: Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41,
    3. usług ubezpieczeniowych
      • jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


Art. 113 ust. 5: Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Art. 113 ust. 13: Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj