Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-66/11-4/JS
z 11 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-66/11-4/JS
Data
2011.04.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
drogi publiczne
drogi publiczne
odszkodowania
odszkodowania
rzeczoznawca
rzeczoznawca
wywłaszczenie nieruchomości
wywłaszczenie nieruchomości
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości



Wniosek ORD-IN 329 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21.01.2011 r. (data wpływu 24.01.2011 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 25.03.2011 r. (data nadania 25.03.2011 r., data wpływu 28.03.2011 r.) na wezwanie z dnia 22.03.2011 r. Nr IPPB4/415-66/11-2/JS (data nadania 22.03.2011 r., data doręczenia 24.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-66/11-2/JS z dnia 22.03.2011 r. (data nadania 22.03.2011 r., data doręczenia 24.03.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do zadanego pytania,

Pismem z dnia 25.03.2011 r. (data nadania 25.03.2011 r., data wpływu 28.03.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 03.09.2010 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję starosty Powiatowego w M. ustalająca wysokość odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości zajętej pod drogę gminną, która została zakupiona w 1995 r. Odszkodowanie zostało wypłacone w miesiącu grudniu 2010 r. przez gminę M. S. na podstawie ustalonej wysokości odszkodowania określonego przez rzeczoznawców. Zapłata odszkodowania nastąpiła jednorazowo terminie 14 dni od dnia w którym decyzja stała się ostateczna (Dz. U. Nr 261 z 2004 r. poz. 2603 ze zm.). Działka zajęta pod drogę gminną – ulica stanowi własność Miasta S., uwidoczniona w księdze wieczystej – decyzja Wojewody z dnia 08.02.2007 r.

Wnioskodawca wskazał, że postępowanie wywłaszczeniowe zostało wszczęte na podstawie postanowienia Burmistrza Miasta z dnia 26.01.2006 r. do Starostwa Powiatowego o ustalenie odszkodowania na podstawie art. 65 § 1 KPA oraz art. 73 ust. 4 ustawy przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.). Wysokość odszkodowania została ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego w oparciu o stan zagospodarowania i uzbrojenia drogi na dzień 29.10.1998 r. potwierdzony przez Inspektora urzędu m. S. z dnia 16.01.2007 r. Ostateczny operat szacunkowy z dnia 19.07.2010 r. rzeczoznawcy majątkowego uwzględniający uwagi wymienione w opinii Komisji Arbitrażowej został przedstawiony na rozprawie administracyjnej w dniu 19.08.2010 r. Wysokość odszkodowania ustalono na podstawie art. 134 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Za udział w 1/132 działki Wnioskodawca otrzymał odszkodowanie w kwocie 9709,41 zł na podstawie wydanej decyzji Starosty Powiatu M. w oparciu decyzję Wojewody z dnia 08.02.2007 r. stwierdzającej, iż nieruchomości zajęte pod drogi publiczne z dniem 01.01.1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego za odszkodowaniem. Udział w działce został zakupiony przez Wnioskodawcę wraz z nabyciem nieruchomości. Nie jest znany Wnioskodawcy procentowy udział wartości nieruchomości przeznaczonej pod drogę w ogólnej wartości nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana kwota odszkodowania za działkę zajętą pod drogę gminną podlega opodatkowaniu przy wpisaniu do PIT- 37...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z powstałą sytuacją kwota odszkodowania winna być wolna od podatku, ponieważ działka zakupiona pod drogę była i jest drogą publiczną i w okresie od chwili zakupu do czasu decyzji Wojewody Wnioskodawca płacił podatek od nieruchomości, będąc współwłaścicielem działki przeznaczonej pod drogę publiczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są przychody z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości nabył jej własność w okresie dwóch lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50 % od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Treść zacytowanego przepisu wskazuje, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie przychodu między innymi z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawcy w grudniu 2010 r. została wypłacona w ramach odszkodowania za nieruchomość przejętą z mocy prawa pod drogę gminną, kwota pieniężna. Wnioskodawca wskazał, że postępowanie wywłaszczeniowe zostało wszczęte na podstawie postanowienia Burmistrza Miasta S. z dnia 26.01.2006 r. do Starostwa Powiatowego M. o ustalenie odszkodowania na podstawie art. 65 § 1 KPA oraz art. 73 ust. 4 ustawy przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.). Wysokość odszkodowania ustalono na podstawie art. 134 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Przejęcie przedmiotowej nieruchomości pod drogę publiczną nastąpiło na podstawie art. 73 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.). W celu ustalenia wielkości odszkodowania został wykonany przez rzeczoznawcę majątkowego operat szacunkowy. Wnioskodawca wskazał, iż wysokość odszkodowania została ustalona na podstawie art. 134 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Stosownie do treści art. 73 ust. 1 ww. ustawy, nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 01 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.

Odszkodowanie, o którym mowa powyżej wypłaca:

  • gmina w odniesieniu do dróg będących w dniu 31 grudnia 1998 r. drogami gminnymi,
  • Skarb Państwa w odniesieniu do pozostałych dróg (art. 73 ust. 2 cyt. wyżej ustawy).

W myśl art. 73 ust. 4 ww. ustawy odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2 będzie ustalane i wypłacane według zasad i trybu określonych w przepisach o odszkodowaniach za wywłaszczone nieruchomości, na wniosek właściciela nieruchomości złożony w okresie od dnia 01 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. Po upływie tego okresu roszczenie wygasa. Podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania stanowi wartość nieruchomości według stanu z dnia wejścia w życie ustawy, przy czym nie uwzględnia się wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego trwałymi nakładami poczynionymi po utracie przez osobę uprawnioną prawa do władania gruntem. (art. 73 ust. 5 ww. ustawy).

Kwestie odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Tak więc odszkodowanie, o którym mowa w art. 73 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. z 1998 r. Nr 133, poz. 872 ze zm.), jest odszkodowaniem wypłaconym stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Należy mieć jednak na względzie, że zwolnienie przewidziane w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

  1. nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
  2. cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Analizując powyższe należy stwierdzić, iż nabycie nieruchomości miało miejsce w okresie przekraczającym 2 lata przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego, co w świetle art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje uznać, iż pierwsza z dwóch negatywnych przesłanek zwolnienia przedmiotowego nie została spełniona.

Jak wskazano powyżej, wystarczy, że jeden z warunków negatywnych, wynikających z treści art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy nie zostanie spełniony, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie ma obowiązku sprawdzenia, czy została spełniona druga negatywna przesłanka, dotycząca ceny nabycia, wynikająca z ww. art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż odszkodowanie które otrzymał Wnioskodawca z tytułu wywłaszczenia nieruchomości pod drogę gminną korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj