Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-72/11/EJ
z 10 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-72/11/EJ
Data
2011.02.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia
budowa
budowa
gmina
gmina
kanalizacja
kanalizacja
ochrona środowiska
ochrona środowiska
oczyszczalnia ścieków
oczyszczalnia ścieków
odliczenia
odliczenia


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie oczyszczalni ścieków



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011r. (data wpływu 17 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości w ramach realizowanego projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości w ramach realizowanego projektu pn. „...”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wraz z dziewięcioma innymi gminami w ramach Stowarzyszenia Gmin pn. „…” złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. „…” w ramach Działania 5.1 Gospodarka Wodno-ściekowa, Priorytet V – Środowisko Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Uchwałą Zarządu Województwa z dnia 24 czerwca 2010r. projekt powyższy został wybrany do dofinansowania.

Projekt polega na budowie sieci kanalizacyjnej w dzielnicy Ż. oraz w sołectwie B. Zakres projektu dla Gminy obejmuje budowę ok. 6,5 km sieci kanalizacji grawitacyjnej i tłocznej oraz budowę 1 przepompowni ścieków sanitarnych. Budowa kanalizacji przyczyni się do uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej w gminie oraz ochrony ujęć wody w sołectwie B. zaopatrujących w wodę pitną miasta. Poniesione w ramach projektu wydatki związane będą z dostawą robót budowlanych, usług i towarów.

Czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Gmina, która wykonuje czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych, zwolnione na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r., z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu środki trwałe w postaci sieci kanalizacyjnej oraz przepompowni ścieków zostaną przekazane do odpłatnego użytkowania na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej z Sp. z o.o. w T., które prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Na mocy zawartych po zakończeniu inwestycji umów Wnioskodawca będzie wystawiał przedsiębiorstwu faktury VAT z naliczeniem podatku od towarów i usług w wysokości stawki podstawowej.

W piśmie z dnia 7 lutego 2011r. dodatkowo wskazano, że okres realizacji projektu inwestycyjnego obejmuje lata 2010-2012, w wyniku realizacji inwestycji powstanie majątek, który będzie stanowił odrębną własność Wnioskodawcy, faktury za realizację części projektu przypadającego na Gminę będą wystawiane na Wnioskodawcę, a ich zapłata następuje bezpośrednio z rachunku bankowego Gminy. Pozostałe gminy partnerskie rozliczają swoje części projektu odrębnie i samodzielnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako beneficjent funduszy europejskich ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości w ramach poniesionych wydatków na wytworzenie środków trwałych, które będą bezpośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną...

Zdaniem Wnioskodawcy, wytworzenie środków trwałych w ramach realizowanego z udziałem środków unijnych projektu związane będzie bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną w postaci odpłatnego oddania do korzystania przez przedsiębiorstwo, w ramach umowy cywilnoprawnej.

Wobec powyższego Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ma prawo odliczenia w całości naliczonego podatku poniesionego na inwestycję związaną z wytworzeniem środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w partnerstwie z innymi gminami będzie realizował projekt pn. „…”. Powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu środki trwałe w postaci sieci kanalizacyjnej oraz przepompowni ścieków zostaną przekazane przez Wnioskodawcę do odpłatnego użytkowania na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej z Sp. z o.o. w T., które prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Na mocy zawartych po zakończeniu inwestycji umów Wnioskodawca będzie wystawiał przedsiębiorstwu faktury VAT z naliczeniem podatku od towarów i usług w wysokości stawki podstawowej.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym., tj. generującym podatek należny.

Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w całości w ramach poniesionych wydatków na wytworzenie środków trwałych, które będą bezpośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj