Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-494/10-5/JW
z 12 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-494/10-5/JW
Data
2010.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
obniżenie podatku naliczonego
obniżenie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy otrzymana dotacja na dofinansowanie tego typu inwestycji będzie miała wpływ na wysokość odliczonego podatku naliczonego, a w szczególności czy będzie ona miała wpływ na wyliczenie współczynnika, na podstawie którego Wnioskodawca dokonuje odliczenia kwoty podatku naliczonego?



Wniosek ORD-IN 539 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 05.07.2010 r. (data wpływu 09.07.2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 23.09.2010 r. (data wpływu 28.09.2010 r.), nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17.09.2010 r. sygn. IPPP2-443-494/10-3/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu otrzymanej dotacji na wysokość odliczonego podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.07.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu otrzymanej dotacji na wysokość odliczonego podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany dalej: Stowarzyszeniem lub A. ) jest studenckim stowarzyszeniem sportowym powołanym m. in. do upowszechniania kultury fizycznej i sportu, promocji zdrowego stylu bycia i wychowywania młodzieży w atmosferze dbałości o aktywność fizyczną, działającym na większości uczelni wyższych w Rzeczypospolitej Polskiej. Stowarzyszenie jest podmiotem niemającym na celu przynoszenia zysków, natomiast wszelkie mimo to osiągnięte zyski przeznacza na działalność statutową. W związku z dokonywaniem czynności podlegających VAT, zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych, A. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W 2009 r. A. zawarł umowę z Województwem na dofinansowanie inwestycji dotyczącej rozbudowy infrastruktury sportowej, rekreacyjnej i rehabilitacyjnej w Ośrodku w W. . Dofinansowanie ma charakter dotacji rozwojowej, która ma na celu refundację części wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez Stowarzyszenie na realizację przedmiotowej inwestycji. Przedmiotowa dotacja realizowana jest ze środków przyznanych w ramach Działania 2.1 „Wzrost potencjału turystycznego” Regionalnego Programu Operacyjnego i współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności. W związku z zawarciem umów, na wyodrębniony rachunek bankowy wpływać będą środki, które A. ma wykorzystać na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją inwestycji. Wydatki te będą finansowane w kwocie brutto. Otrzymana dotacja rozwojowa ma na celu zwiększenie potencjału infrastruktury ośrodka, poprzez polepszenie jakości usług oferowanych przez C. , zwiększenie ilości oferowanych miejsc noclegowych i w konsekwencji szerszą popularyzację założeń statutowych A. . W tym miejscu należy podnieść, że dotacja ta nie ma bezpośredniego wpływu na cenę oferowanych usług, a zatem nie stanowi elementu wchodzącego w skład podstawy opodatkowania oferowanych usług.

Ośrodek w W. oferuje bazę noclegowo-wypoczynkową w hotelu, pawilonie i domkach kempingowych oraz miejsca namiotowe, świadczy usługi organizacji szkoleń i konferencji, usługi stołówkowe i restauracyjne, ponadto w ośrodku są świadczone usługi wynajmu sprzętu turystycznego oraz odnowy biologicznej, szkutnicze i portowe. W ramach swojej działalności C. świadczy usługi opodatkowane i zwolnione z VAT i w stosunku do znacznej części zakupów nie ma możliwości przyporządkowania podatku naliczonego wyłącznie do czynności dających prawo do odliczenia, albo wyłącznie do czynności niedających takiego prawa. W związku z tym, w A. ma zastosowanie współczynnik do wyliczenia kwoty podatku podlegającego odliczeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana dotacja na dofinansowanie tego typu inwestycji będzie miała wpływ na wysokość odliczonego podatku naliczonego, a w szczególności czy będzie ona miała wpływ na wyliczenie współczynnika, na podstawie którego A. dokonuje odliczenia kwoty podatku naliczonego...

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż pragnie potwierdzić, że zamiarem Wnioskodawcy było uzyskanie interpretacji prawa podatkowego w zakresie, w jakim wynika to z zadanego pytania, ale oczywiście dotyczy to podatku naliczonego w ramach realizowanej przez Wnioskodawcę inwestycji. Wnioskodawca pytał we wniosku o ewentualny wpływ faktu otrzymania przez Wnioskodawcę określonej dotacji (dofinansowania) na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług stanowiących realizację przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, konstrukcja podatku od towarów i usług zakłada możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stowarzyszenie, jak wskazano powyżej, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który wykonuje czynności zarówno opodatkowane, jak i zwolnione od podatku. Przedmiotowa inwestycja będzie służyła zarówno do generowania sprzedaży opodatkowanej VAT, jak i do sprzedaży, która będzie korzystała ze zwolnienia od VAT. Wobec tego, A. powinien mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Z ww. przepisu nie wynika żadne ograniczenie w odliczaniu VAT, które mogłoby być związane ze sposobem zapłaty lub finansowania określonego zakupu (towaru lub usługi), o ile tylko pozostałe warunki do odliczenia są spełnione.

Co do zasady, kwotę podatku naliczonego stanowi (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika np. z tytułu nabycia towarów i usług. Zatem, Stowarzyszenie miałoby prawo odliczyć tak określoną kwotę podatku naliczonego od zakupów składających się na ww. inwestycję. Jednak wobec faktu, że inwestycja - a zatem i nabywane towary oraz usługi - będzie służyła dwóm rodzajom sprzedaży (czyli opodatkowanej i zwolnionej od VAT), a jednocześnie A. nie jest w stanie (w znacznej części) wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi oraz wyłącznie z czynnościami niedającymi prawa do odliczenia, zastosowanie będzie miał art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Przepis powyższy zakłada, iż jeżeli podatnik nie jest w stanie przyporządkować kwot podatku naliczonego do czynności dających prawo do odliczenia albo do czynności nie dających takiego prawa, ma prawo do odliczenia tylko takiej części podatku naliczonego, która jest proporcjonalnie związana z czynnościami dającymi prawo do odliczenia. Przepis art. 90 ust. 3 ustawy o VAT zakłada, że proporcję taką ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia w całkowitym obrocie z tytułu czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia i czynności od których takie prawo nie przysługuje. A. zatem powinien mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego w takiej wysokości, jaka wynika z wyliczonej proporcji obrotów.

Jednocześnie w art. 90 ust. 5 i 6 ustawy o VAT ustawodawca wyraźnie wskazał, że określone obroty nie mogą być uwzględniane przy wyliczaniu tej proporcji. I tak, np. nie uwzględnia się kwot uzyskanych z dostawy towarów i usług, które są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji lub dostawy nieruchomości albo świadczenia usług pośrednictwa finansowego, pod warunkiem, że czynności te są wykonywane sporadycznie. Do dnia 31 maja 2005r. w ustawie o VAT funkcjonował przepis art. 90 ust. 7, który zakładał włączenie do obrotów niedających prawa do odliczenia (w mianowniku współczynnika) dotacji (subwencji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 (czyli innych niż podlegające opodatkowaniu VAT). Nowelizacja przeprowadzona ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) spowodowała wykreślenie tego przepisu, co w praktyce oznacza, iż dotacje (subwencje) niepodlegające opodatkowaniu VAT (nie stanowiące obrotu) nie mogą być brane pod uwagę przy wyliczaniu proporcji.

W odniesieniu do sytuacji Stowarzyszenia należy zwrócić uwagę, co podnoszono już w prezentacji stanu faktycznego, że zgodnie z umowami ramowymi zawartymi z Województwem otrzymana dotacja nie jest dotacją będącą w bezpośrednim związku z ceną świadczonych przez A. usług. Dotacja ta ma wyłącznie charakter celowy związany z rozwojem ośrodka wypoczynkowego, podniesieniem jakości usług tam świadczonych i polepszeniem komfortu wypoczynku. Na żadnym etapie realizacji inwestycji, jak również w zapisach umowy fakt przyznania dotacji nie jest powiązany z fluktuacją ceny świadczeń. W związku z tym, Stowarzyszenie w momencie otrzymania dotacji nie może jej traktować jako obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, od 1 czerwca 2005 r. otrzymanie dotacji lub subwencji niepodlegającej opodatkowaniu VAT, tak jak w przypadku przedmiotowej inwestycji, nie może wpływać na zakres odliczenia podatku naliczonego od zakupów. W szczególności, kwota takiej dotacji lub subwencji nie może wpływać na wartość współczynnika, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Na ograniczenie prawa do odliczenia VAT nie może również wpływać fakt, czy A. dokona zapłaty za określone zakupy z własnych środków a następnie dostanie zwrot tych środków w ramach dotacji, czy też zapłata (w całości lub części) zostanie dokonana bezpośrednio przez podmiot dotujący.

Mając powyższe na uwadze, Stowarzyszenie wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle art. 29 ust. 2 w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wnika, iż Stowarzyszenie jest studenckim stowarzyszeniem sportowym powołanym m. in. do upowszechniania kultury fizycznej i sportu, promocji zdrowego stylu bycia i wychowywania młodzieży w atmosferze dbałości o aktywność fizyczną. Stowarzyszenie działa na większości uczelni wyższych w Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest podmiotem niemającym na celu przynoszenia zysków, natomiast wszelkie mimo to osiągnięte zyski przeznacza na działalność statutową. W związku z dokonywaniem czynności podlegających VAT, zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych, Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Województwem na dofinansowanie inwestycji dotyczącej rozbudowy infrastruktury sportowej, rekreacyjnej i rehabilitacyjnej w Ośrodku w W. Dofinansowanie ma charakter dotacji rozwojowej, która ma na celu refundację części wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez Stowarzyszenie na realizację przedmiotowej inwestycji. Przedmiotowa dotacja realizowana jest ze środków przyznanych w ramach Działania 2.1 „Wzrost potencjału turystycznego” Regionalnego Programu Operacyjnego i współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności. Otrzymana dotacja rozwojowa ma na celu zwiększenie potencjału infrastruktury ośrodka, poprzez polepszenie jakości usług oferowanych przez Ośrodek, zwiększenie ilości oferowanych miejsc noclegowych i w konsekwencji szerszą popularyzację założeń statutowych Stowarzyszenia. W tym miejscu należy podnieść, że dotacja ta nie ma bezpośredniego wpływu na cenę oferowanych usług, a zatem nie stanowi elementu wchodzącego w skład podstawy opodatkowania oferowanych usług.

W oparciu o tak przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego należy przyjąć, iż otrzymana dotacja jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach projektu dotyczącej rozbudowy infrastruktury sportowej, rekreacyjnej i rehabilitacyjnej w Ośrodku w W. i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Podsumowując, dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację ww. projektu nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w treści art. 88 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 oraz 91 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 90 ust 1 w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 tego artykułu).

W świetle art. 90 ust. 3 proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Natomiast ust. 4 tego artykułu stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W myśl art. 90 ust. 5 do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Stosownie do ust. 6 ww. artykułu, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Modyfikowany na podstawie powyższych regulacji zakres odliczenia podatku naliczonego, stosowany jest w przypadku prowadzenia działalności należącej do dwóch kategorii czynności. Do pierwszej z nich zaliczyć należy czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (co do zasady, świadczenie usług oraz sprzedaż towarów opodatkowanych). Z kolei druga kategoria obejmuje czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo (czynności zwolnione od podatku, czy też niepodlegające opodatkowaniu). W przypadku mieszanego charakteru prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, jednoznaczne przyporządkowanie niektórych zakupów (np. kosztów ogólnych działalności) do jednej z ww. kategorii może być utrudnione lub wręcz niemożliwe. Wówczas podatnik, dla potrzeb odliczenia podatku w uprawnionej wysokości, zobowiązany jest obliczyć procentowy stosunek w jakim pozostają ww. kategorie czynności.

Obowiązek określony w art. 90 ust. 1 ustawy polega na faktycznym wyodrębnieniu wskazanych kwot w oparciu o rzeczywiste i racjonalne kryteria. Wyodrębnienie to winno nastąpić zgodnie ze stanem rzeczywistym, aby określić jaką część danego towaru czy usługi podatnik rzeczywiście wykorzystuje do wskazanych czynności. Zatem istotne jest, czy dany podmiot ma realną możliwość przyporządkowania określonych towarów i usług określonym czynnościom. Ocena ta musi być dokonana w oparciu o obiektywną analizę realiów prowadzonej działalności.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca otrzymał dotację na dofinansowanie inwestycji dotyczącej rozbudowy infrastruktury sportowej, rekreacyjnej i rehabilitacyjnej w Ośrodku w W. Ośrodek w W. oferuje bazę noclegowo-wypoczynkową w hotelu, pawilonie i domkach kempingowych oraz miejsca namiotowe, świadczy usługi organizacji szkoleń i konferencji, usługi stołówkowe i restauracyjne, ponadto w ośrodku są świadczone usługi wynajmu sprzętu turystycznego oraz odnowy biologicznej, szkutnicze i portowe. W ramach swojej działalności Ośrodek świadczy usługi opodatkowane i zwolnione z VAT i w stosunku do znacznej części zakupów nie ma możliwości przyporządkowania podatku naliczonego wyłącznie do czynności dających prawo do odliczenia, albo wyłącznie do czynności niedających takiego prawa. W związku z tym, w przypadku Stowarzyszenia ma zastosowanie współczynnik do wyliczenia kwoty podatku podlegającego odliczeniu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 90 ust. 1 tej ustawy, uznać należy, że skoro nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi, będą służyły z jednej strony wykonywaniu czynności innych niż opodatkowane, a z drugiej, czynnościom opodatkowanym, a Stowarzyszenie nie jest w stanie przyporządkować dokonywanych zakupów tylko do jednej z tych dwóch kategorii, odliczenie podatku naliczonego może być realizowane według proporcji wyliczonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż skoro otrzymana przez Stowarzyszenie dotacja na dofinansowanie inwestycji dotyczącej rozbudowy infrastruktury sportowej, rekreacyjnej i rehabilitacyjnej w Ośrodku w W. nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z tym nie będzie miała wpływu na wysokość odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w ramach przedmiotowej inwestycji na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, jak również nie będzie miała wpływu na wysokość wyliczonego współczynnika, na podstawie którego Stowarzyszenie dokonuje odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj