Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-867/12-6/NS
z 17 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu: do Izby Skarbowej w Poznaniu 13 września 2012 r., do Biura KIP w Lesznie 17 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2012 r. (data wpływu: do Izby Skarbowej w Poznaniu 10 grudnia 2012 r., do Biura KIP w Lesznie 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 grudnia 2012 r., w którym uzupełniono opis zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 10 grudnia 2012 r.).

Miasto X (dalej jako: „Miasto” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto jako Partner Publiczny w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 ze zm., dalej jako: „Ustawa o PPP”), na mocy art. 4 ust. 2 Ustawy o PPP prowadzi – na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm., dalej jako: „PZP”), w trybie dialogu konkurencyjnego, o którym mowa w art. 60a i następnych PZP – postępowanie dotyczące wyboru partnera prywatnego, w rozumieniu art. 1 ust. 1 Ustawy o PPP. Z uczestnikiem postępowania, który złoży najkorzystniejszą ofertę, Miasto zawrze umowę partnerstwa publiczno-prywatnego, dotyczącą realizacji przedsięwzięcia obejmującego zaprojektowanie, budowę, utrzymanie, zarządzanie i eksploatację instalacji termicznego przekształcania odpadów komunalnych (dalej jako: „Y”) w X (dalej jako: „Umowa PPP”).

1. Formuła Umowy PPP i sposób jej realizacji.

W ramach Umowy PPP Partner Prywatny zobowiązany będzie do realizacji przedsięwzięcia (w szczególności zaprojektowania i wybudowania Y) ze środków własnych oraz środków z kredytów i pożyczek zaciągniętych przez Partnera Prywatnego. Miasto będzie współfinansować część nakładów inwestycyjnych przekazując Partnerowi Prywatnemu dotację ze środków Unii Europejskiej, jako tzw. wkład własny w przedsięwzięcie w rozumieniu Ustawy o PPP.

Y zostanie wybudowany na nieruchomości gruntowej (dalej jako: „Nieruchomość”), której obecnym właścicielem jest Skarb Państwa, a użytkownikiem wieczystym jest Miasto; przed rozpoczęciem budowy Y, Miasto dokona zbycia prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości na rzecz Partnera Prywatnego, następnie Miasto nabędzie własność Nieruchomości od Skarbu Państwa. W konsekwencji, Partner Prywatny będzie realizował budowę na Nieruchomości, której będzie użytkownikiem wieczystym, ponosząc wydatki na wytworzenie składników majątkowych tworzących Y na własnym gruncie, a więc będzie właścicielem Y w okresie Umowy PPP.

Jednocześnie Miasto X, w oparciu o umowę PPP, będzie nabywać od Partnera Prywatnego usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów w imieniu własnym, ale na rachunek Związku, o którym mowa w pkt 2, za wynagrodzeniem, zdefiniowanym w pkt 4.

Usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów, nabywane przez Miasto od Partnera Prywatnego, będą wykorzystywane wyłącznie w celu ich odsprzedaży na rzecz Związku, o którym mowa w pkt 2.

Usługi te wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) zostały sklasyfikowane jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 38.21.23.0 „Usługi związane ze spalaniem odpadów innych niż niebezpieczne”.

2. Funkcjonowanie związku międzygminnego.


Miasto X wraz z okolicznymi gminami utworzyło Związek Międzygminny „Z” (dalej jako: „Związek”), na zasadach określonych w art. 64 i następnych ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 42, poz. 1591 ze zm., dalej jako: „Ustawa o samorządzie”).

Zamiarem Miasta i gmin ościennych jest przeniesienie na Związek zadań i kompetencji związanych z gospodarowaniem odpadami, z wyłączeniem zadań z zakresu budowy i utrzymania infrastruktury, które pozostaną zadaniami własnymi gmin – członków Związku. W szczególności Miasto dokona przeniesienia zarówno zadań w powyższym zakresie, jak również udostępnienia infrastruktury stanowiącej własność Partnera Prywatnego na gruncie umowy PPP na rzecz Związku. W konsekwencji, wszystkie składniki majątkowe wytworzone czy posiadane przez gminy (np. składowiska odpadów, Y), pozostaną własnością tych gmin, a usługa zagospodarowania odpadów komunalnych na rzecz Związku będzie realizowana na podstawie właściwych postanowień Statutu Związku oraz odrębnej umowy o charakterze cywilnoprawnym zawartej pomiędzy Miastem a Związkiem. Gminy oraz Miasto przyjmą odpowiednie uchwały oraz dokonają zmiany statutu Związku, w celu potwierdzenia przyjętych zasad. Statut będzie wskazywał, że szczegóły realizacji zadań przez X na rzecz Związku zostaną określone w odrębnej umowie zawartej pomiędzy Miastem a Związkiem (dalej jako: „Umowa Miasto-Związek”).

3. Formuła Umowy Miasto-Związek.

Umowa Miasto-Związek będzie obejmowała zatem dwa elementy: (i) zasady wykonywania zadania na rzecz Związku związanego ze świadczeniem usługi zagospodarowania odpadów (w części „przetwarzanie”) w Y, (ii) ustalenie zasad (także finansowych) udostępnienia uprawnień do korzystania z Y w zakresie regulowanym umową PPP, tj. udostępnienia Y w celu realizacji usługi przetwarzania odpadów pochodzących z terenu gmin należących do Związku. Związek ma osobowość prawną, zarówno w sferze prawa cywilnego, jak i publicznego. W związku z treścią art. 65 ustawy o samorządzie oraz art. 5 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 ze zm., dalej jako: „Ustawa o gospodarce komunalnej”) może zawierać umowy dotyczące wykonywania określonych zadań publicznych. Miasto posiada osobowość prawną, a więc może być stroną umowy ze Związkiem w zakresie zadań z zakresu gospodarki odpadami, zwłaszcza w przypadku gdy Statut Związku określi rolę Miasta jako wykonawcy określonych zadań na rzecz całego Związku.

Zawarcie Umowy Miasto-Związek, co do wykonania wspomnianego wyżej zadania, nie będzie łączyć się z przejęciem odpowiedzialności publicznej za realizowane zadanie (nie zostanie zawarte porozumienie, o którym mowa w art. 74 ustawy o samorządzie). Podmiotem ponoszącym generalną odpowiedzialność publiczną za wykonywanie zadań z zakresu gospodarki odpadami pozostanie Związek. Miasto – na podstawie Umowy Miasto-Związek, tj. umowy o charakterze cywilnoprawnym będzie w imieniu własnym i na własny rachunek wykonywać na rzecz Związku określone zadanie publiczne, w szczególności – po wybudowaniu oraz uruchomieniu instalacji – do odbioru strumienia odpadów komunalnych od Miasta oraz pozostałych gmin tworzących Związek, a następnie termicznego przekształcania/przetwarzania tych odpadów.

Miasto będzie uprawnione do zawarcia i wykonywania dalszych umów służących realizacji zadań publicznych, m. in. Umowy PPP.

Umowa Miasto-Związek będzie służyć ustaleniu zasad pokrycia wydatkowanych przez Miasto środków finansowych, m. in. w związku z zawarciem i wykonaniem Umowy PPP. Związek będzie zobowiązany do pokrycia wszystkich wydatków ponoszonych przez Miasto w związku z wybudowaniem Y jako instalacji regionalnej oraz zapłaty wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży usługi, które to wynagrodzenie pokrywać będzie koszty związane ze świadczoną usługą publiczną polegającą w głównej mierze na przetwarzaniu odpadów (realizowaną przez Partnera Prywatnego).

W związku z powyższym Umowa Miasto-Związek nie będzie krótsza niż okres Umowy PPP. Taki horyzont czasowy powinien być jednym z gwarantów trwałości zwrotu X środków finansowych wydatkowanych w związku z realizacją zadania na rzecz Związku.

4. Wynagrodzenie Partnera Prywatnego.

W nawiązaniu do opisu konstrukcji Umowy PPP, Wnioskodawca wskazuje, że od momentu rozpoczęcia eksploatacji Y (włączając w to okres rozruchu technicznego) do końca trwania Umowy PPP Partner Prywatny będzie otrzymywał wynagrodzenie od Miasta w ramach Umowy PPP z tytułu świadczenia usług związanych z usuwaniem (unieszkodliwianiem) odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne, na zasadach przewidzianych w Umowie PPP. Mechanizm kalkulacji wynagrodzenia będzie także uwzględniać konieczność pokrycia wszystkich uzasadnionych kosztów związanych z realizacją przedsięwzięcia (m. in. amortyzacji, kosztów finansowania oraz rozsądnego zysku Partnera Prywatnego (dalej jako: „Wynagrodzenie”).

Po zakończeniu okresu eksploatacji Y przez Partnera Prywatnego będzie on zobowiązany do przekazania Y Miastu bez dodatkowego wynagrodzenia oraz bez dodatkowych kosztów (wartość Y po zakończeniu okresu eksploatacji nie jest obecnie znana; wartość Y po 30 latach ze względu na postęp techniczny może być w kontekście kosztów budowy niematerialna, a w przypadku zmiany wymogów związanych z ochroną środowiska, technologii bądź nadmiernych kosztów remontów może się okazać równa zeru).

Z punktu widzenia Partnera Prywatnego jedynym podmiotem odpowiedzialnym za realizację postanowień Umowy PPP będzie wyłącznie Miasto, a więc Partner Prywatny nie będzie zobowiązany do nawiązania osobnej relacji umownej ze Związkiem. W konsekwencji jedynym ogniwem łączącym Partnera Prywatnego ze Związkiem będzie Miasto.

W rezultacie zatem wynagrodzenie za usługę świadczoną przez Partnera Prywatnego na rzecz Miasta, a następnie przez Miasto na rzecz Związku sprowadzać się będzie do:

  • odbioru odpadów „na bramie” Y (przy czym organizacja i transport odpadów „do bramy” są przedmiotem odrębnych umów z podmiotami trzecimi);
  • następnie, po odpowiedniej preselekcji odpadów pozwalającej zachować sprawność instalacji oraz prawidłowość procesu obróbki termicznej, poddanie odpadów procesowi spalania, przy czym ubocznym efektem takiego procesu będzie produkcja energii elektrycznej lub cieplnej, którą Partner Prywatny dostarczy odpłatnie do odpowiednich przedsiębiorstw przesyłowych.

Zgodnie z przepisami PZP Miasto, jako zamawiający, po zakończeniu dialogu konkurencyjnego zaprosi wszystkich uczestników postępowania do złożenia ofert, a następnie dokona wyboru najkorzystniejszej ze złożonych ofert w celu udzielenia zamówienia publicznego, tj. zawarcia Umowy PPP. W składanych ofertach, uczestnicy postępowania zobowiązani są do podania żądanego wynagrodzenia z tytułu Umowy PPP (zgodnie z ustawą o PPP nazywane także opłatą za dostępność). Wynagrodzenie to podane ma być w kwocie brutto, tj. wraz z podatkiem od towarów i usług.

W świetle uchwały Sądu Najwyższego z dnia 20 października 2011 r., sygn. akt III CZP 53/11, Miasto zobowiązane jest do odrzucenia oferty zawierającej cenę skalkulowaną przy zastosowaniu błędnej stawki podatku od towarów i usług, jako zawierającej błąd w obliczeniu ceny. W związku z powyższym, Miasto przed udzieleniem zamówienia publicznego i zawarciem Umowy musi rozstrzygnąć jaka stawka podatku VAT powinna mieć zastosowanie do wynagrodzenia wypłacanego przez Miasto Partnerowi Prywatnemu z tytułu Umowy PPP.

Jednocześnie Miasto jest potencjalnie zobowiązane do wystawiania faktur VAT na Związek na gruncie art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, dalej jako: „ustawa o VAT”).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do tak zorganizowanego procesu odbioru i obróbki termicznej odpadów Miasto będzie uprawnione do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT, które będą wystawiane przez Partnera Prywatnego z tytułu należnego wynagrodzenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, po otrzymaniu faktury VAT od Partnera Prywatnego z tytułu należnego wynagrodzenia Miasto będzie uprawnione do odliczenia VAT z tej faktury w związku z dalszą odsprzedażą usługi Partnera Prywatnego na rzecz Związku.

W opinii Zainteresowanego, w przypadku wyboru dla realizacji zadania z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi (które to stanowią obowiązkowe zadania własne Miasta) w formule zaprojektowanej w oparciu o umowy:

    • Miasto – Partner Prywatny,
    • Miasto – Związek.

Miasto przyjmuje dla tych usług status podatnika VAT. Jednocześnie, w zakresie, w jakim w związku z transakcją Miasto-Związek (a także innymi transakcjami sprzedaży, jakie mogą się zdarzyć w związku z procesem organizacji gospodarki odpadami komunalnymi) nabywa towary i usługi, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W szczególności warto zauważyć, iż podatek VAT naliczony wynikający z faktury wystawionej przez Partnera Prywatnego na rzecz Miasta jest niewątpliwie bezpośrednio związany z dalszą odsprzedażą usługi Partnera Prywatnego przez Miasto na rzecz Związku. Uprzednie nabycie przez Miasto usługi od Partnera Prywatnego jest bowiem warunkiem sine qua non jej dalszej odsprzedaży na rzecz Związku. Jednocześnie warto zauważyć, iż Umowa Miasto-Związek nie nosi znamion przymusu administracyjnego, jest za to cywilnoprawnym porozumieniem podmiotów samorządowych. W rezultacie powstaje stosunek zobowiązaniowy pomiędzy stronami umowy, który to stosunek nie może pozostać neutralny dla VAT.

Dodatkowym aspektem takiej organizacji zadań gmin tworzących Związek jest fakt, iż na ostatecznym (choć chronologicznie – pierwotnym) etapie obrotu, ostateczna „konsumpcja” usługi Partnera Prywatnego zostanie pokryta w przeważającej mierze przez mieszkańców gmin tworzących Związek oraz odprowadzających do swoich gmin tzw. opłatę śmieciową nazywaną również podatkiem śmieciowym (w odniesieniu do opłaty śmieciowej kompetencje w zakresie jej poboru przejmie Związek). Oznacza to, iż przeniesienie kosztu organizacji gospodarki odpadami przez gminy nastąpi, zgodnie z odpowiednimi przepisami, w drodze nałożenia daniny publicznej. W konsekwencji, w przeciwieństwie do np. gospodarki wodnej i kanalizacyjnej w gminach, podmioty korzystające z wykonywanego przez gminy zadania, bez względu na to, czy mają status podatników VAT, czy też są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, nie otrzymają faktury VAT. W rezultacie, ostateczna konsumpcja usługi, w sposób pośredni, będzie obejmowała pokrycie należnego podatku VAT. Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, iż na etapach pośrednich organizacji usługi przetwarzania odpadów niezbędne jest stworzenie warunków do zneutralizowania, tj. odliczenia podatku VAT przez Miasto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego – na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto jako Partner Publiczny w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym, na mocy art. 4 ust. 2 Ustawy o PPP prowadzi – na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych, w trybie dialogu konkurencyjnego, o którym mowa w art. 60a i następnych PZP – postępowanie dotyczące wyboru partnera prywatnego, w rozumieniu art. 1 ust. 1 Ustawy o PPP. Z uczestnikiem postępowania, który złoży najkorzystniejszą ofertę, Miasto zawrze umowę partnerstwa publiczno-prywatnego, dotyczącą realizacji przedsięwzięcia obejmującego zaprojektowanie, budowę, utrzymanie, zarządzanie i eksploatację instalacji termicznego przekształcania odpadów komunalnych w X.

Miasto wraz z okolicznymi gminami utworzyło Związek Międzygminny „Z”, na zasadach określonych w art. 64 i następnych ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zamiarem Miasta i gmin ościennych jest przeniesienie na Związek zadań i kompetencji związanych z gospodarowaniem odpadami, z wyłączeniem zadań z zakresu budowy i utrzymania infrastruktury, które pozostaną zadaniami własnymi gmin – członków Związku. W szczególności Miasto dokona przeniesienia zarówno zadań w powyższym zakresie, jak również udostępnienia infrastruktury stanowiącej własność Partnera Prywatnego na gruncie umowy PPP na rzecz Związku. W konsekwencji, wszystkie składniki majątkowe wytworzone czy posiadane przez gminy (np. składowiska odpadów, Y), pozostaną własnością tych gmin, a usługa zagospodarowania odpadów komunalnych na rzecz Związku będzie realizowana na podstawie właściwych postanowień Statutu Związku oraz odrębnej umowy o charakterze cywilnoprawnym zawartej pomiędzy Miastem a Związkiem. Gminy oraz Miasto przyjmą odpowiednie uchwały oraz dokonają zmiany statutu Związku, w celu potwierdzenia przyjętych zasad. Statut będzie wskazywał, że szczegóły realizacji zadań przez X na rzecz Związku zostaną określone w odrębnej umowie zawartej pomiędzy Miastem a Związkiem.

Umowa Miasto-Związek będzie obejmowała zatem dwa elementy: (i) zasady wykonywania zadania na rzecz Związku związanego ze świadczeniem usługi zagospodarowania odpadów (w części „przetwarzanie”) w Y, (ii) ustalenie zasad (także finansowych) udostępnienia uprawnień do korzystania z Y w zakresie regulowanym umową PPP, tj. udostępnienia Y w celu realizacji usługi przetwarzania odpadów pochodzących z terenu gmin należących do Związku. Podmiotem ponoszącym generalną odpowiedzialność publiczną za wykonywanie zadań z zakresu gospodarki odpadami pozostanie Związek. Miasto – na podstawie Umowy Miasto-Związek, tj. umowy o charakterze cywilnoprawnym będzie w imieniu własnym i na własny rachunek wykonywać na rzecz Związku określone zadanie publiczne, w szczególności – po wybudowaniu oraz uruchomieniu instalacji – do odbioru strumienia odpadów komunalnych od Miasta oraz pozostałych gmin tworzących Związek, a następnie termicznego przekształcania/przetwarzania tych odpadów. Miasto będzie uprawnione do zawarcia i wykonywania dalszych umów służących realizacji zadań publicznych, m. in. Umowy PPP. Umowa Miasto-Związek będzie służyć ustaleniu zasad pokrycia wydatkowanych przez Miasto środków finansowych, m. in. w związku z zawarciem i wykonaniem Umowy PPP. Związek będzie zobowiązany do pokrycia wszystkich wydatków ponoszonych przez Miasto w związku z wybudowaniem Y jako instalacji regionalnej oraz zapłaty wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży usługi, które to wynagrodzenie pokrywać będzie koszty związane ze świadczoną usługą publiczną polegającą w głównej mierze na przetwarzaniu odpadów (realizowaną przez Partnera Prywatnego). Miasto, w oparciu o umowę PPP, będzie nabywać od Partnera Prywatnego usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów w imieniu własnym, ale na rachunek Związku.

Usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów, nabywane przez Miasto od Partnera Prywatnego, będą wykorzystywane wyłącznie w celu ich odsprzedaży na rzecz Związku.

Należy podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2012 r. nr ILPP1/443-867/12-3/NS, z uwagi na fakt, że odpłatne świadczenie usług związanych z usuwaniem (unieszkodliwianiem) odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne będzie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Wnioskodawca będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność, w świetle art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 i ust. 2a ustawy, będzie traktowana jako odpłatne świadczenie usług.

Dodatkowo, jak rozstrzygnięto w interpretacji z dnia 17 grudnia 2012 r. nr ILPP1/443-867/12-5/NS, w niniejszej sytuacji do wynagrodzenia wypłacanego Partnerowi Prywatnemu przez Miasto z tytułu Umowy PPP zastosowanie ma stawka podatku VAT 8% i w związku z tym taką stawkę podatku VAT Miasto powinno zastosować do opłat za analogiczną usługę przetwarzania odpadów świadczoną na rzecz Związku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, w omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a wydatki poniesione przez Miasto na usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów będą miały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w odniesieniu do opisanego procesu odbioru i obróbki termicznej odpadów Miasto będzie uprawnione do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT, które będą wystawiane przez Partnera Prywatnego z tytułu należnego wynagrodzenia.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek w zakresie stawki podatku w zdarzeniu przyszłym został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 17 grudnia 2012 r. nr ILPP1/443-867/12-5/NS. Natomiast kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2012 r. nr ILPP1/443-867/12-3/NS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj