Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-822/10-2/AM
z 27 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-822/10-2/AM
Data
2011.01.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cel
cel
cele statutowe
cele statutowe
darowizna
darowizna
organizacje pożytku publicznego
organizacje pożytku publicznego
pożytek publiczny
pożytek publiczny
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W związku z chęcią nieodpłatnego przekazania przez Przedsiębiorstwo Wydawnicze Wnioskodawcy rezultatów projektu, Wnioskodawca pyta, czy na gruncie obowiązujących przepisów nieodpłatne otrzymanie (darowizna) ww. aktywów - praw niematerialnych i prawnych do portalu, publikacji, ew. sprzętu zakupionego w ramach projektu i innych rezultatów projektu unijnego dofinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (PO KL) rodzi obowiązek podatkowy względem obdarowanego – Stowarzyszenia?



Wniosek ORD-IN 451 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Organizacji przedstawione we wniosku z dnia 09.12.2010 r. (data wpływu 13.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.12.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, Stowarzyszenie posiadające status Organizacji Pożytku Publicznego, realizuje projekty finansowane ze środków zewnętrznych, m.in. pochodzących ze środków Unii Europejskiej. W wyniku nawiązania współpracy z Przedsiębiorstwem Wydawniczym, spółka ta wyraziła wolę nieodpłatnego przekazania Stowarzyszeniu wszystkich rezultatów (m.in. publikacji i portalu internetowego) realizowanego przez siebie w latach 2008-2009 i zakończonego już projektu, celem kontynuacji działań i zachowania trwałości rezultatów projektu unijnego.

Zgodnie z postanowieniami artykułu 57 Rozporządzenia Rady nr 1083/2006, a także dokumentem Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, każdy projekt dofinansowany w ramach PO KL musi zachować trwałość przez okres 5 lat od daty przekazania Beneficjentowi płatności końcowej,

Podobny zapis powtórzony jest w umowie o dofinansowanie projektu, która została podpisana 7 października 2008 roku pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy a Przedsiębiorstwem Wydawniczym. Paragraf 16 ust. 1 stanowi „aktywa wytworzone w ramach Projektu nie mogą zostać zbyte przez Beneficjenta za uzyskaniem korzyści majątkowej w okresie 5 lat od zakończenia realizacji Projektu (…)”.

Także dokument pod nazwą Zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 25 marca 2009 r. w punkcie 2.2.2. Przychód i trwałość projektu jasno wskazuje: „Aktywa wytworzone lub nabyte w ramach projektu nie mogą zostać zbyte przez beneficjenta za uzyskaniem korzyści majątkowej w okresie 5 lat od zakończenia realizacji projektu. W przeciwnym razie beneficjent zobowiązany jest do zwrotu środków wykorzystanych na zakup lub wytworzenie aktywów wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych.

Należy jednak zauważyć, że czynnikiem decydującym będzie weryfikacja czy beneficjent faktycznie uzyskał korzyść majątkową. W przypadku np. nieodpłatnego przekazania sprzętu lub wyposażenia do przedszkola lub organizacji pozarządowej nie można mówić o uzyskaniu korzyści majątkowej.”

Stąd tez decyzja Zarządu Przedsiębiorstwa Wydawniczego, który nie jest zainteresowany dalszą realizacją projektu o nieodpłatnym przekazaniu rezultatów projektu organizacji pozarządowej - Wnioskodawcy aby to ono mogło dalej kontynuować rozpoczęte działania mające na celu promocję alternatywnych i elastycznych form zatrudnienia w ramach własnej działalności statutowej.

Przedsiębiorstwo Wydawnicze chce przekazać nieodpłatnie wszystkie prawa niematerialne i prawne powstałe w trakcie realizacji projektu organizacji pozarządowej nie działającej dla zysku, posiadającej status Organizacji Pożytku Publicznego celem kontynuacji wypracowanych doświadczeń i zachowania rezultatów projektu. Przyjmując te rezultaty w formie darowizny obdarowany - Stowarzyszenie - zobowiąże się (np. oświadczeniem), że środki trwałe nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Obdarowany zadeklaruje także utrzymanie i kontynuowanie upowszechniania rezultatów, zobowiąże się do dalszego utrzymywania i aktualizowania strony WWW, dystrybucji pozostałych materiałów informacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym (chęcią nieodpłatnego przekazania przez Przedsiębiorstwo Wydawnicze Wnioskodawcy rezultatów projektu) Wnioskodawca pyta, czy na gruncie obowiązujących przepisów nieodpłatne otrzymanie (darowizna) ww. aktywów - praw niematerialnych i prawnych do portalu, publikacji, ew. sprzętu zakupionego w ramach projektu i innych rezultatów projektu unijnego dofinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (PO KL) rodzi obowiązek podatkowy względem obdarowanego – Stowarzyszenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość nieodpłatnie otrzymanych wartości niematerialnych i prawnych „strony www i innych rezultatów projektu, w tym publikacji” stanowi przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.). Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania dochodów, które zostaną przeznaczone na jego cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy wolne od podatku są dochody podatników, z pewnymi wyjątkami, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, (...) dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego, w części przeznaczonej na te cele.

Ze względu na status organizacji pożytku publicznego, dochody Stowarzyszenia podlegają dodatkowo zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w/w ustawy wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową.

Dodatkowo jako organizacja pożytku publicznego, zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873 ze zmianami), Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilno-prawnych, opłaty skarbowej, opłat sądowych w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Ponieważ Stowarzyszenie od 2004 roku posiada status organizacji pożytku publicznego oraz jego Statut w par. 10 wskazuje na cele działalności zwolnione z podatku, Wnioskodawca jest zdania, iż nieodpłatne otrzymanie wartości niematerialnych i prawnych, będących rezultatami projektu dofinansowanego ze środków unijnych, od Przedsiębiorstwa Wydawniczego nie rodzi konsekwencji podatkowych dla obdarowanego – Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

W myśl art. 7 ust. 1 przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2). Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei – w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Wnioskodawca – Stowarzyszenie jest organizacją pożytku działalności pożytku publicznego. Jego działalność oparta jest na przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r., Nr 96 poz. 873 ze zm.). W myśl art. 24 ust. 1 ww. wskazanej ustawy organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

W myśl art. 3 ust. 1 działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Sfera zadań publicznych, o których mowa powyżej obejmuje zadania wskazane w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogiem określonym w art. 20 pkt 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. przeznaczają te dochody na działalność statutową.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, Stowarzyszenie posiadające od 2004 r. status Organizacji Pożytku Publicznego, realizuje projekty finansowane ze środków zewnętrznych, m.in. pochodzących ze środków Unii Europejskiej. Przedsiębiorstwo Wydawnicze chce przekazać nieodpłatnie wszystkie prawa niematerialne i prawne powstałe w trakcie realizacji projektu organizacji pozarządowej nie działającej dla zysku, posiadającej status Organizacji Pożytku Publicznego celem kontynuacji wypracowanych doświadczeń i zachowania rezultatów projektu. Przyjmując te rezultaty w formie darowizny obdarowany - Stowarzyszenie - zobowiąże się (np. oświadczeniem), że środki trwałe nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Obdarowany zadeklaruje także utrzymanie i kontynuowanie upowszechniania rezultatów, zobowiąże się do dalszego utrzymywania i aktualizowania strony www, dystrybucji pozostałych materiałów informacyjnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa dwa warunki, których spełnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c.

Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś by uzyskany dochód został wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W świetle powyższego decydujące znaczenie dla możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu otrzymania nieodpłatnie wartości niematerialnych i prawnych w postaci „strony www i innych rezultatów projektu w tym publikacji”, decyduje cel na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Konkludując, dochód uzyskany z tytułu darowizny praw niematerialnych i prawnych do portalu, publikacji, ew. sprzętu zakupionego przez Przedsiębiorstwo Wydawnicze w ramach projektu unijnego i innych rezultatów projektu, przeznaczony na działalność statutową Stowarzyszenia (z wyłączeniem działalności gospodarczej) jest wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj