Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-148/11-5/MP
z 20 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-148/11-5/MP
Data
2011.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
fundusze europejskie
fundusze europejskie
kapitał ludzki
kapitał ludzki
programy
programy
stypendia
stypendia
uczestnicy
uczestnicy
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W sytuacji, gdy stypendia będą otrzymywane przez studentów i doktorantów (uczestników projektów współfinansowanych ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 485 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08.02.2011 r. (data wpływu 15.02.2011 r.) oraz piśmie z dnia 08.03.2011 r. (data nadania 08.03.2011 r., data wpływu 11.03.2011 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 28.02.2011 r. (data nadania 01.03.2011 r., data odbioru 04.03.2011 r.) Nr IPPB4/415-148/11-3/MP, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych dla studentów i doktorantów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych dla studentów i doktorantów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-148/11-3/MP z dnia 28.02.2011 r. (data nadania 01.03.2011 r., data doręczenia 04.03.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie ciągu dokumentów prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana B.

Pismem z dnia 08.03.2011 r. (data nadania 08.03.2011 r., data wpływu 11.03.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1. Wnioskodawca realizuje na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem Nauki Szkolnictwa Wyższego projekt „1”. Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu lV, Poddziałania 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego Uczelni.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 4.693.445,78 zł (słownie: cztery miliony sześćset dziewięćdziesiąt trzy tysiące czterysta czterdzieści pięć złotych 78/100) i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:

  1. płatność ze środków europejskich w kwocie 3.989.428,91 zł (słownie: trzy miliony dziewięćset osiemdziesiąt dziewięć tysięcy czterysta dwadzieścia osiem złotych 91/100) - 85% dofinansowania;
  2. dotację celową z budżetu państwa w kwocie 704.016,87 zł (słownie: siedemset cztery tysiące szesnaście złotych 87/100) - 15% dofinansowania.

Projekt będzie realizowany w okresie 01.10.2009 r. – 31.10.2013 r. Jedno z zadań projektu przewiduje organizację „Trzymiesięcznych staży dla 200 studentów i absolwentów wszystkich kierunków studiów umożliwiających: nabycie praktycznych umiejętności zawodowych i pracy zespołowej oraz poznanie kultury organizacyjnej”. Do odbycia staży wyłaniana jest grupa 200 studentów. Student odbywający staż otrzymuje środki pieniężne w łącznej wysokości 6.000 zł, na podstawie zawieranej umowy. We wniosku aplikacyjnym i dokumentach sprawozdawczych student odbywający staż jest wykazywany jako uczestnik projektu.

2. Wnioskodawca realizuje na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem Nauki Szkolnictwa Wyższego projekt „2”. Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu IV, Poddziałania 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego Uczelni.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 4.973.165,20 zł (słownie: cztery miliony dziewięćset siedemdziesiąt trzy tysiące sto sześćdziesiąt pięć złotych 20/100) i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:

  1. płatność ze środków europejskich w kwocie 4.195.563,03 zł (słownie: cztery miliony sto dziewięćdziesiąt pięć tysięcy pięćset sześćdziesiąt trzy złote 03/100) - 85% dofinansowania;
  2. dotację celową z budżetu państwa w kwocie 740.393,48 zł (słownie: siedemset czterdzieści tysięcy trzysta dziewięćdziesiąt trzy złote 48/100) - 15% dofinansowania.

Projekt będzie realizowany w okresie 01.09.2009 r. – 15.08.2014 r. W ramach projektu przewidziane jest m.in. otwarcie i realizacja studiów doktoranckich stacjonarnych i niestacjonarnych. Wszyscy studenci studiów stacjonarnych (doktoranci), wyłonieni w drodze postępowania rekrutacyjnego do uczestnictwa w projekcie, otrzymają stypendia w wysokości 1.400,00 zł. We wniosku aplikacyjnym i dokumentach sprawozdawczych student odbywający staż jest wykazywany jako uczestnik projektu.

3. Wnioskodawca realizuje na podstawie umowy zawartej z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych projekt „…stypendium…”. Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu VII, Poddziałania 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1.879.214,40 zł (słownie: jeden milion osiemset siedemdziesiąt dziewięć tysięcy dwieście czternaście złotych 40/100) i stanowiącej 100 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:

  1. płatność ze środków europejskich w kwocie 1.597.332,24 zł (słownie: jeden milion pięćset dziewięćdziesiąt siedem tysięcy trzysta trzydzieści dwa złote 24/100) - 85% dofinansowania;
  2. dotację celową z budżetu państwa w kwocie 281.882,16 zł (słownie: dwieście osiemdziesiąt jeden tysięcy osiemset osiemdziesiąt dwa złote 16/100) - 15% dofinansowania.

Projekt będzie realizowany w okresie 01.02.2010 r. – 31.12.2012 r. W ramach projektu przewidziane jest przyznanie stypendiów naukowych w wysokości 4.000,00 zł dla uczestników studiów doktoranckich, w rozumieniu ustawy z dnia ustawy z dn. 27.07.2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wypłacane studentom środki finansowe związane z odbywaniem stażu realizowanego w ramach projektu „1” podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze. zm.)...
  2. Czy stypendia wypłacane doktorantom w ramach projektu „2” oraz „…stypendium…” podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, środki wypłacane studentom uczestniczącym w organizowanych w ramach projektów staży i studiów doktoranckich powinny być zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), jako środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Stanowisko Wnioskodawcy oparte jest na zapisach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz stanowiskach:

  1. Ministerstwa Finansów (kopia pisma z dnia 22 października 2009 r.),
  2. Ministerstwa Rozwoju Regionalnego – Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki (kopia pisma z dnia 04 listopada 2009 r. i 30 marca 2010 r.).

Niniejszy wniosek został złożony w nawiązaniu do interpretacji indywidualnej z dnia 15.11.2010 r. Wydana interpretacja dotyczyła stypendiów otrzymywanych przez uczestników projektu w 2010 r., gdyż Wnioskodawca nie wskazał w poprzednim wniosku okresu wypłaty stypendiów. W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o potwierdzenie interpretacji w odniesieniu do stypendiów wypłacanych w kolejnych latach trwania projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Uczelnia) realizuje projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowane ze środków europejskich oraz z dotacji celowych z budżetu państwa.

W pierwszym projekcie, jedno z zadań przewiduje organizację trzymiesięcznych staży dla 200 studentów i absolwentów wszystkich kierunków studiów umożliwiających nabycie praktycznych umiejętności zawodowych i pracy zespołowej oraz poznanie kultury organizacyjnej. Student odbywający staż otrzymuje środki pieniężne w łącznej wysokości 6.000 zł, na podstawie zawieranej umowy. We wniosku aplikacyjnym i dokumentach sprawozdawczych student odbywający staż jest wykazywany jako uczestnik projektu.

W ramach drugiego projektu przewidziane jest m.in. otwarcie i realizacja studiów doktoranckich stacjonarnych i niestacjonarnych. Wszyscy studenci studiów stacjonarnych (doktoranci) wyłonieni w drodze postępowania rekrutacyjnego do uczestnictwa w projekcie, otrzymają stypendia w wysokości 1.400 zł. We wniosku aplikacyjnym i dokumentach sprawozdawczych student odbywający staż jest wykazywany jako uczestnik projektu.

W ramach trzeciego projektu przewidziane jest przyznanie stypendiów naukowych dla uczestników studiów doktoranckich (w rozumieniu ustawy z dnia ustawy z dn. 27.07.2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.).

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy zatem stwierdzić, iż w sytuacji, gdy stypendia będą otrzymywane przez studentów i doktorantów (uczestników projektów współfinansowanych ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj