Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-85/11-2/SP
z 20 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-85/11-2/SP
Data
2011.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
dochody uzyskiwane za granicą
dochody uzyskiwane za granicą
miejsce zamieszkania
miejsce zamieszkania
nierezydent
nierezydent
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
ograniczony obowiązek podatkowy
ograniczony obowiązek podatkowy
opodatkowanie
opodatkowanie
Wielka Brytania
Wielka Brytania


Istota interpretacji
Obowiązek podatkowy w Polsce w 2010 r.



Wniosek ORD-IN 544 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28.01.2011 r. (data wpływu 31.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w Polsce w 2010 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w Polsce w 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od roku akademickiego 2007/2008 Wnioskodawczyni studiuje w Anglii na studiach licencjackich kierunek germanistyka – tok studiów 4 letni. W roku 2010 złożyła wniosek do uniwersytetu o przyznanie stypendium pochodzącego z funduszu stypendialnego będącego w dyspozycji uniwersytetu. Jest to stypendium przeznaczone dla studentów, którzy pochodzą z „byłego bloku wschodniego”, potrzebują wsparcia finansowego i osiągają progres w edukacji. Uniwersytet przyznał Wnioskodawczyni stypendium na rok akademicki 2010/2011. W roku podatkowym 2010 została wypłacona kwota 3.400 funtów. Wnioskodawczyni otrzymała czek od uniwersytetu w dniu 8 października.

Od momentu rozpoczęcia studiów podstawową działalnością życiową Wnioskodawczyni jest studiowanie. W tym celu przebywa w Anglii od 2007 r., a w związku z tym, nie przebywa na terenie Polski w żadnym roku podatkowym dłużej niż 183 dni, lecz zdecydowanie krócej. W Anglii utrzymuje swoje kontakty osobiste i towarzyskie. W roku 2011/2012 podejmie w Anglii studia magisterskie. Z tym krajem łączy też swoje plany zawodowe.

W roku podatkowym 2010 również nie przebywała na terenie Polski dłużej niż 183 dni, gdyż w ramach toku studiów odbywała nieodpłatne praktyki oraz szkolenie językowe w Niemczech, a także przebywała w Anglii na uniwersytecie. W roku podatkowym 2010 nie pozostawała w związku małżeńskim, nie posiada też dzieci, a w konsekwencji nie prowadziła własnego gospodarstwa domowego na terenie Polski.

W roku podatkowym 2010 Wnioskodawczyni nie posiadała też żadnego mienia (w szczególności nieruchomego) na terenie Polski (oprócz pojedynczych przedmiotów użytku osobistego), a ponadto nie osiągnęła w Polsce żadnych innych dochodów z jakiegokolwiek źródła przychodów, o których mowa w art. 10 updof.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym 2010 z tytułu uzyskania opisanego stypendium podlega na terenie Polski nieograniczonemu obowiązkowi w podatku dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a updof....
  2. Czy dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania opisanego stypendium podlega na terenie Polski ograniczonemu obowiązkowi w podatku dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 3 ust. 2a updof....
  3. Czy w okolicznościach stanu faktycznego w roku podatkowym 2010 Wnioskodawczyni posiadała na terenie Polski miejsce zamieszkania w rozumieniu art. 4 ust. 1 w zw. z ust. 2 UPO-RP-UK...
  4. W przypadku, gdy w okolicznościach stanu faktycznego w roku podatkowym 2010 Wnioskodawczyni nie posiadała na terenie Polski miejsca zamieszkania w rozumieniu art. 4 ust. 1 w zw. z ust. 2 UPO-RP-UK, to czy na podstawie art. 21 ust. 1 UPO-RP-UK dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania opisanego stypendium stanowi dochód zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, o którym mowa w art. 27 ust. 8 updof....
  5. W przypadku, gdyby w okolicznościach stanu faktycznego stanowisko do pytania 3 było nieprawidłowe, tj. w roku 2010 Wnioskodawczyni posiadała na terenie Polski miejsce zamieszkania w rozumieniu art. 4 ust. 1 w zw. z ust. 2 UPO-RP-UK, a ponadto w tych okolicznościach stanowisko na pytanie 4 było nieprawidłowe, tj. art. 21 ust. 1 UPO-RP-UK nie mógłby znaleźć zastosowania w odniesieniu do dochodu uzyskanego przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania opisanego stypendium, to czy na podstawie art. 22 ust. 2 lit. a UPO-RP-UK dochód ten podlega zwolnieniu od opodatkowania na terenie RP polskim podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  6. W przypadku, gdyby stanowiska do pytań 4 i 5 były nieprawidłowe, to czy dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania opisanego stypendium jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 updof lub art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a updof...
  7. Jeżeli w okolicznościach, o których mowa w pytaniu 6 dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania niniejszego stypendium jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a updof, natomiast nie podlega zwolnieniu na podstawie. art. 21 ust. 1 pkt 39 updof, to jaka kwota jest wolna od podatku w roku podatkowym 2010, przy założeniu, że opisane stypendium Wnioskodawczyni otrzymała w postaci czeku na kwotę 3.400 funtów brytyjskich w dniu 08 października 2010...
  8. Czy w okolicznościach stanu faktycznego po stronie Wnioskodawczyni istnieje obowiązek złożenia zeznania w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok podatkowy 2010...

Zdaniem Wnioskodawcy.

W okolicznościach stanu faktycznego w roku podatkowym 2010 Wnioskodawczyni nie posiadała na terenie Polski ani centrum interesów osobistych ani też centrum interesów gospodarczych, a ponadto nie przebywała faktycznie na terenie Polski dłużej niż 183 dni. Jak wynika ponadto z okoliczności stanu faktycznego, z uwagi na Jej plany zawodowe ilekroć przebywała na terenie Polski w roku podatkowym 2010 nigdy nie towarzyszył Jej zamiar stałego pobytu w jakiejkolwiek miejscowości położonej na terenie Polski, w której w tym roku przebywała. Z powyższych względów w roku podatkowym 2010 nie posiadała na terenie Polski „miejsca zamieszkania” w rozumieniu art. 3 ust. 1a updof. W konsekwencji zaś tej okoliczności dochód uzyskany w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania opisanego stypendium nie podlega na terenie Polski nieograniczonemu obowiązkowi w podatku od osób fizycznych w rozumieniu art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a updof.

W okolicznościach stanu faktycznego opisane stypendium, które Wnioskodawczyni otrzymała w roku podatkowym 2010 nie stanowi „dochodu (przychodu) osiągniętego na terytorium RP”, albowiem pochodzi ze źródła przychodów położonego na terenie UK. Świadczy o tym okoliczność, że źródłem finansowania opisanego stypendium jest fundusz stypendialny będący w dyspozycji Uniwersytetu, tytułem zaś jego wypłaty jest stosunek prawny, jaki łączy Wnioskodawczynię z Uniwersytetem, którego podstawową treścią jest fakt kontynuowania przez Wnioskodawczynię nauki na kierunku germanistyka. Tytułem otrzymania przez Wnioskodawczynię stypendium nie jest zatem fakt wykonania przez Nią na terytorium RP jakichkolwiek czynności na rzecz Uniwersytetu, a wręcz przeciwnie, tym tytułem jest fakt kontynuowania przez Nią nauki na terytorium UK, tj. de facto korzystanie z usług edukacyjnych świadczonych na terytorium Anglii przez Uniwersytet po spełnieniu wskazanych w stanie faktycznym warunków osobistych. Ponadto okoliczności stanu faktycznego świadczą o tym, że opisane stypendium nie stanowi żadnego z przykładowych przychodów, o których mowa w art. 3 ust. 2b updof. Z powyższych względów dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania opisanego stypendium nie podlega na terenie Polski ograniczonemu obowiązkowi w podatku dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 3 ust. 2a updof.

W roku podatkowym 2010 Wnioskodawczyni nie posiadała na terenie Polski miejsca zamieszkania w rozumieniu art. 4 ust. 1 w zw. z ust. 2 UPO-RP-UK. Świadczy o tym w szczególności fakt, że brak jest podstaw, żeby twierdzić, że w roku podatkowym 2010 Wnioskodawczyni „zwykle” przebywała na terytorium RP, albowiem de facto w tym roku zwykle przebywałam w Anglii na uniwersytecie oraz w Niemczech, gdzie odbywała nieodpłatne praktyki oraz szkolenie językowe związane z tokiem studiów.

Stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym 2010 należy uznać za inny dochód, o którym mowa w art. 21 ust. 1 UPO-RP-UK. W przypadku zatem, gdy w roku podatkowym 2010 Wnioskodawczyni nie posiadała na terenie Polski miejsca zamieszkania w rozumieniu art. 4 ust. 1 w zw. z ust. 2 UPO-RP-UK, to dochód osiągnięty z tytułu otrzymania stypendium na podstawie art. 21 ust. 1 UPO-RP-UK a contrario – nie może podlegać opodatkowaniu na terytorium RP polskim podatkiem dochodowym od osób fizycznych, natomiast może podlegać opodatkowaniu na terytorium UK brytyjskim podatkiem dochodowym. W konsekwencji w ww. przypadku zgodnie z art. 27 ust. 8 updof dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania opisanego stypendium stanowi „dochód zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania”, o którym mowa w tym przepisie.

W przypadku uznania przez Ministra Finansów, że w okolicznościach stanu faktycznego w roku podatkowym 2010 Wnioskodawczyni posiadała na terenie Polski miejsce zamieszkania w rozumieniu art. 4 ust. 1 w zw. z ust. 2 UPO-RP-UK, a zarazem uznania, że w odniesieniu do dochodu uzyskanego przez Wnioskodawczynię w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania opisanego stypendium nie mógłby znaleźć zastosowania art. 21 ust. 1UPO-RP-UK należy mieć na względzie poniższe argumenty.

A mianowicie w ww. wypadku UPO-RP-UK w ogóle nie normuje reguł eliminacji obowiązków w podatkach dochodowych powstałych na skutek osiągnięcia przez Wnioskodawczynię dochodu z tytułu otrzymania stypendium. W takim wypadku zgodnie z postanowieniami UPO-RP-UK ww. dochód podlega opodatkowaniu zarówno w Zjednoczonym Królestwie jak i w Polsce. W konsekwencji na podstawie art. 22 ust. 2 lit. a UPO-RP-UK Polska zwalnia taki dochód z opodatkowania na terenie RP polskim podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z takich względów w ww. przypadku dochód uzyskany w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania stypendium podlega zwolnieniu od opodatkowania na terenie RP polskim podatkiem od osób fizycznych.

W przypadku uznania przez Ministra Finansów że w roku podatkowym 2010 Wnioskodawczyni posiadała na terenie Polski miejsce zamieszkania w rozumieniu art. 4 ust. 1 w zw. z ust. 2 UPO-RP-UK, a zarazem uznania, że w odniesieniu do dochodu uzyskanego w roku podatkowym 2010 z tytułu otrzymania stypendium mógłby znaleźć zastosowanie art. 21 ust. 1 natomiast nie miał zastosowania art. 22 ust. 2 lit. a UPO-RP-UK, to w Jej ocenie dochód ten jest wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 updof, który na zasadzie lex consumens derogat legi consumptae pochłania normę prawną wyrażoną w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a updof, albowiem w zakresie hipotezy oraz dyspozycji normy prawnej wyrażonej w art. 21 ust. 1 pkt 39 mieści się norma wyrażona w art. 2 ust. 1 pkt 23a lit. a updof. (Istotna w tej sprawie jest również odpowiedź Ministra Finansów z dnia 12.08.2010 r. na interpelację poselską Nr 17304).

Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do złożenia zeznania z updof za rok podatkowy 2010, z uwagi na nieosiągnięcie w Polsce żadnych dochodów z jakiegokolwiek źródła przychodów – art. 10 updof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 3 ust. 1a. ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem "lub", co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika "lub" w sformułowaniu "centrum interesów osobistych lub gospodarczych" dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.

Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczna, polityczna, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów, uprawianie hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.

Uznanie osoby fizycznej za osobę mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy, nie przesądza o uznaniu tej osoby, za osobę podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b ustawy stosuje się bowiem z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Ocena czy podatnik podlega w Rzeczypospolitej Polskiej ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu powinna być dokonana w każdym przypadku indywidualnie z uwzględnieniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzeczypospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 50, poz. 1840).

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. Konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 2 Konwencji, jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:

  1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ona ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania z żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa,
  3. jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, którego jest obywatelem,
  4. jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego od roku akademickiego 2007/2008 Wnioskodawczyni studiuje w Anglii na studiach licencjackich kierunek germanistyka – tok studiów 4 letni. Od momentu rozpoczęcia studiów podstawową działalnością życiową Wnioskodawczyni jest studiowanie. W tym celu przebywa w Anglii od 2007 r., a w związku z tym, nie przebywa na terenie Polski w żadnym roku podatkowym dłużej niż 183 dni. W Anglii utrzymuje swoje kontakty osobiste i towarzyskie. W roku 2011/2012 podejmie w Anglii studia magisterskie. Z tym krajem łączy też swoje plany zawodowe.

W roku 2010 złożyła wniosek do uniwersytetu o przyznanie stypendium pochodzącego z funduszu stypendialnego będącego w dyspozycji uniwersytetu. Stypendium zostało przyznane na rok akademicki 2010/2011.

W roku podatkowym 2010 Wnioskodawczyni nie przebywała na terenie Polski dłużej niż 183 dni, gdyż w ramach toku studiów odbywała nieodpłatne praktyki oraz szkolenie językowe w Niemczech, a także przebywała w Anglii na uniwersytecie. W roku tym nie pozostawała w związku małżeńskim, nie posiada też dzieci, a w konsekwencji nie prowadziła własnego gospodarstwa domowego na terenie Polski.

Wnioskodawczyni w roku podatkowym 2010 nie posiadała też żadnego mienia (w szczególności nieruchomego) na terenie Polski (oprócz pojedynczych przedmiotów użytku osobistego), a ponadto nie osiągnęła w Polsce żadnych innych dochodów z jakiegokolwiek źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy uznać, iż w 2010 roku Wnioskodawczyni posiadała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Wielkiej Brytanii, natomiast w Polsce podlegała ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlegała opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym, posiadając w 2010 r. dla celów podatkowych miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii i osiągając tam dochody z tytułu stypendium pochodzącego z funduszy brytyjskiego uniwersytetu, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku rozliczania się z tych dochodów w Polsce i składania zeznania podatkowego – dochody te nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

W takim przypadku – tj. w sytuacji gdy Wielka Brytania była w 2010 r. dla Wnioskodawczyni zarówno miejscem zamieszkania, jak i państwem, w którym uzyskiwała dochody z tytułu stypendium – nie dochodzi zatem do podwójnego opodatkowania tych dochodów, którego unika się poprzez zastosowanie odpowiedniej metody, przewidzianej w umowie międzynarodowej.

W związku z powyższym, pytania dotyczące zakwalifikowania do źródła przychodów, zastosowania zwolnienia przedmiotowego i wykazania kwoty wolnej od podatku stają się bezprzedmiotowe.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj