Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-133/10-2/TK
z 14 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-133/10-2/TK
Data
2011.02.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Energia elektryczna jako przedmiot opodatkowania akcyzą


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
energia elektryczna
energia elektryczna
opodatkowanie
opodatkowanie
produkcja
produkcja
przedmiot opodatkowania
przedmiot opodatkowania
zużycie
zużycie
zwolnienie
zwolnienie
źródło energii
źródło energii
źródło odnawialne
źródło odnawialne


Istota interpretacji
1. Czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej na własne potrzeby?
2. Czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy energii cieplnej pozyskanej z biogazu?
3. Czy Spółka ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego?



Wniosek ORD-IN 399 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania energii elektrycznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o., po wybudowaniu przez ZZZ (posiadacza 100% udziałów w Spółce) nowej części oczyszczalni ścieków, ze środków pomocowych uzyskanych z Funduszu Spójności - przejmie ją do eksploatacji. Po zakończeniu budowy nowej części oczyszczalni, powstający jako produkt uboczny procesu technoIogicznego biogaz (wytworzony w procesie beztlenowej fermentacji osadu w zamkniętych komorach fermentacyjnych), będzie wykorzystywany w całości do spalania w dwóch agregatach prądotwórczych. Całkowita moc jednego agregatu nie przekracza 1 MW i wynosi 180KW.

Energia elektryczna oraz energia cieplna wytworzona przez agregaty prądotwórcze zużywana będzie tylko na potrzeby własne oczyszczalni do podtrzymania procesów oczyszczania ścieków i fermentacji osadu (energia cieplna zużywana będzie do podgrzewania osadu fermentacyjnego oraz ogrzewania obiektów gospodarki osadowej). Energia elektryczna wyprodukowana zużywana będzie w całości przez urządzenia oczyszczalni ścieków i nie będzie dostarczana do sieci przesyłowej energetyki zawodowej ani do innego odbiorcy końcowego.

Zgodnie, ze stanowiskiem Urzędu Regulacji Energetyki (pismo OWR-xxx z dnia 13 października 2010 r.), Spółka nie spełnia ustawowych wymagań o ubieganie się o koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej (pismo w załączeniu).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej na własne potrzeby...
  2. Czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy energii cieplnej pozyskanej z biogazu...
  3. Czy Spółka ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r., w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, warunkiem uzyskania zwolnienia od akcyzy zużycia na własne potrzeby energii elektrycznej wytworzonej przez Spółkę jest:

  • produkcja energii elektrycznej przez generator łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej - Spółka będzie eksploatowała agregaty prądotwórcze o mocy 180KW, energia elektryczna wytworzona przez agregaty zużywana będzie wyłącznie na potrzeby wewnętrzne oczyszczalni a zatem nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współdziałających ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej,
  • uiszczenie akcyzy od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii - biogaz jako produkt przeznaczony do wytworzenia energii elektrycznej sklasyfikowany jest w grupie CN 2711. Zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym do dnia 31 października 2013 r. na biogaz stosuję się zerową stawkę podatku.


Spółka stoi na stanowisku, iż energia elektryczna wytworzona z biogazu i wykorzystywana na potrzeby wewnętrzne oczyszczalni korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Ad. 2

Zgodnie z art. 163 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnieniu podlega biogaz używany do celów opałowych.

Spółka stoi na stanowisku, iż energia cieplna uzyskana z biogazu, korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Ad. 3

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenia złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Spółka stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku dokonania rejestracji w podatku akcyzowym, w związku z wykonywaniem przez Spółkę czynności zwolnionych od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. Nr 3, poz. 11 ze zm.) zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 28 tego załącznika został wymieniony gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe określone kodem CN 2711.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Wobec powyższego, biogaz CN 2711 jako produkt uboczny technologicznego procesu fermentacji osadów ściekowych, zużywany do spalania w silnikach spalinowych (generatorach) celem wytworzenia energii elektrycznej, jest wyrobem energetycznym i podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901 przeznaczonych do napędu silników spalinowych wynosi dla:

  1. skroplonych - 695,00 zł/1 000 kilogramów,
  2. w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ).


Jednakże stosownie do art. 164 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym do dnia 31 października 2013 r. zamiast stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie, do wyrobów akcyzowych określonych w tym przepisie stosuje się zerową stawkę akcyzy.

Wobec powyższego biogaz zużywany do spalania w silnikach spalinowych (generatorach) celem wytworzenia energii elektrycznej opodatkowany jest stawką akcyzy 0 zł.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.


Wnioskodawca wskazał, iż będzie eksploatował dwa agregaty prądotwórcze o mocy 180KW, energia elektryczna wytworzona przez agregaty zużywana będzie wyłącznie na potrzeby wewnętrzne oczyszczalni a zatem nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współdziałających ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej.

Stosownie do § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. u. Nr 159, poz. 1070) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od akcyzy w związku ze zużyciem energii elektrycznej na potrzeby własne oczyszczalni ścieków wytwarzanej z biogazu powstającego w procesie fermentacji osadów ściekowych, na mocy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w przypadku spełnienia określonych warunków tj.:

  • energia elektryczna wyprodukowana będzie z generatorów, których łączna moc nie przekracza 1 MW,
  • energia elektryczna nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej.


Na mocy przepisów art. 163 ust. 2 i ust. 3 ustawy, w okresie do dnia 31 października 2013 r. albo do czasu, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25% zwalnia się od akcyzy gaz ziemny (mokry) o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00, przeznaczony do celów opałowych. Jednakże w momencie, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20%, do dnia 31 października 2013 r. stosuje się stawkę akcyzy stanowiącą 50% stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 13. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", informację o osiągnięciu poziomu udziału gazu ziemnego, o którym mowa w zdaniu pierwszym.

Do czasu obowiązywania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, zwalnia się od akcyzy pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711 29 00, przeznaczone do celów opałowych.

Zatem mając na uwadze powyższe Spółka może korzystać ze zwolnienia od akcyzy biogazu, który wykorzysta do wytworzenia energii cieplnej.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Odnosząc się do kwestii dotyczących zgłoszeń rejestracyjnych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z wykorzystaniem biogazu objętego kodem CN 2711 29 00 wskazać należy, że zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy, obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia rejestracyjnego spoczywa na podmiocie prowadzącym działalność gospodarczą, wówczas gdy wykonuje on czynności:

  1. podlegające opodatkowaniu akcyzą, lub
  2. z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.


Zgłoszenie rejestracyjne należy wówczas złożyć przed dokonaniem jednej z ww. czynności.

Mając na uwadze powyższy przepis uznać należy, iż podmiot prowadzący działalność gospodarczą z wykorzystaniem ww. biogazu nie jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Wynika to z faktu, iż obrót tym biogazem – czy to przeznaczonym na cele napędowe, czy opałowe – nie rodzi obecnie obowiązku zapłaty akcyzy. Jak zaś się wydaje, celem ustawodawcy było wyłączenie z obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego podmiotów prowadzących działalność gospodarcza w zakresie wyrobów akcyzowych, w stosunku do których nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy – czego wyrazem jest regulacja zawarta w art. 16 ust. 5 ustawy, wyłączająca zastosowanie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy. Ponadto należy zauważyć, że zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 163 ust. 3 ustawy, nie jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie.

Reasumując, Spółka zużywając wyprodukowany przez siebie biogaz do wytworzenia energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby i do celów opałowych może korzystać ze zwolnienia od akcyzy oraz nie podlega obowiązkowi rejestracji na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj