Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1251/10-2/ES
z 8 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-1251/10-2/ES
Data
2011.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
cele mieszkaniowe
deweloper
deweloper
kasa mieszkaniowa
kasa mieszkaniowa
rachunek oszczędnościowo-kredytowy
rachunek oszczędnościowo-kredytowy
utrata prawa do ulgi
utrata prawa do ulgi
wycofanie oszczędności
wycofanie oszczędności
zwrot ulgi
zwrot ulgi


Istota interpretacji
Czy wycofanie środków pieniężnych w 2011 r., które wpłacono w 2010 r. deweloperowi na zakup mieszkania, a następnie przeznaczenie ich na inny cel mieszkaniowy nie spowoduje utraty nabytej ulgi podatkowej z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej?



Wniosek ORD-IN 275 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie utraty ulgi podatkowej z tytułu systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie utraty ulgi podatkowej z tytułu systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W sierpniu 2010 r. Wnioskodawczyni wycofała oszczędności z rachunku oszczędnościowo-kredytowego, prowadzącego przez kasę mieszkaniową banku, które zamierza wykorzystać na cele mieszkaniowe, tj. na realizację mieszkaniową w postaci zakupu mieszkania od dewelopera. Zainteresowana wyjaśniła, iż wpłatę dokona do końca 2010 r. natomiast odbiór mieszkania nastąpi do końca 2011 r.

Ponadto Wnioskodawczyni poinformowała, że skorzystała z ulgi podatkowej zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.).

Jednakże Zainteresowana rozważa inną możliwość, tj. chciałaby wycofać od dewelopera, w 2011 r. środki pieniężne wpłacone temu deweloperowi w 2010 r. (te wycofane z kasy mieszkaniowej w 2010 r.) - (taką możliwość daje Jej umowa zawarta z deweloperem) z przeznaczeniem ich na zakup innego mieszkania lub domu od tego samego dewelopera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wycofanie środków pieniężnych w 2011 r., które wpłacono w 2010 r. deweloperowi na zakup mieszkania, a następnie przeznaczenie ich na inny cel mieszkaniowy nie spowoduje utraty nabytej ulgi podatkowej z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zmiana celu mieszkaniowego realizowanego ze środków pieniężnych, pochodzących z rachunku oszczędnościowo-kredytowego w kasie mieszkaniowej nie ma wpływu na uzyskane prawo do ulgi podatkowej i nie spowoduje jej utraty.

Po określonym w umowie z kasą mieszkaniową terminie Zainteresowana wydatkuje wycofane środki finansowe zgodnie z określonymi celami oszczędzania na rachunku prowadzonym przez kasę mieszkaniową.

W ocenie Wnioskodawczyni wpłata środków finansowych w 2010 r. na zakup mieszkania, a następnie wycofanie ich (w 2011 r.) ale również z przeznaczeniem ich na inny cel mieszkaniowy, tj. na zakup innego mieszkania, domu itp. – nie ma wpływu na wykorzystanie wcześniej nabytej ulgi podatkowej w związku z oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ulga z tytułu systematycznego gromadzenia oszczędności na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową została zlikwidowana z dniem 1 stycznia 2002 r., z jednoczesnym zachowaniem praw nabytych na zasadach określonych w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.).

Przepis ten stanowi, że podatnikom, którzy zawarli umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności, według zasad określonych w przepisach o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego i przed dniem 1 stycznia 2002 r. nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cel określony w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania od podatku dalszych kwot wpłaconych oszczędności na kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności wyłącznie na tym samym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w tym samym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, poniesionych od dnia 1 stycznia 2002 r., do upływu określonego przed dniem 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o kredyt kontraktowy. W świetle powyższego, prawo do odliczeń od podatku na zasadach praw nabytych przysługuje wyłącznie tym podatnikom, którzy, będąc posiadaczami rachunku oszczędnościowo-kredytowego w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, pierwszych wpłat na ten rachunek dokonali przed 1 stycznia 2002 r. Do odliczeń na podstawie art. 4 ust. 3 ww. ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. nie są zatem uprawnione osoby, które posiadaczami rachunku oszczędnościowo-kredytowego stały się po 31 grudnia 2001 r., przykładowo w wyniku dokonanej po tej dacie cesji.

Jednocześnie, stosownie do postanowień art. 6 ww. ustawy z dnia 21 listopada 2001 r., moc obowiązującą zachował art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., w odniesieniu do wymienionych w nim zdarzeń powstałych po 31 grudnia 2001 r.

Stosownie do treści art. 27a ust. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2001 r. – jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 pkt 1 i 2, a następnie:

  1. wycofał ze spółdzielni wniesiony wkład,
  2. w całości zmienił przeznaczenie lokalu lub budynku mieszkalnego na użytkowy,
  3. po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu,
  4. wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę,
  5. przeniósł uprawnienia do rachunku oszczędnościowo-kredytowego na rzecz osób trzecich, z wyjątkiem dzieci własnych lub przysposobionych

   - do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Katalog celów mieszkaniowych precyzuje ustawa z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.). Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy celami mieszkaniowymi, o których mowa w ust. 1, są służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy:

  1. nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość,
  2. uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego,
  3. remont domu albo lokalu, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania,
  4. spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3,
  5. nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny kredytobiorcy.


Należy zauważyć, iż katalog celów mieszkaniowych wymienionych w art. 8 ust. 2 ww. ustawy ma charakter wyczerpujący, a nie przykładowy.

Z ww. przepisów wynika, że aby nie utracić prawa do odliczeń związanych z oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej należy przeznaczyć wycofane po okresie oszczędzania środki na co najmniej jeden z wyżej wymienionych celów systematycznego oszczędzania. Utrata prawa do ulgi z powyższego tytułu następuje tylko w przypadkach określonych w ww. art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2001 r.

Zatem jak wskazuje treść przytoczonego wyżej art. 27a ust. 13 ww. ustawy zarówno wycofanie, jak i doliczenie dotyczy tego samego roku podatkowego. Dlatego też jedynie w sytuacji, gdy wycofane oszczędności po upływie okresu systematycznego oszczędzania określonego w umowie o kredyt kontraktowy, zostaną przez podatnika wydatkowane zgodnie z celami mieszkaniowymi, określonymi w art. 8 ust. 1 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, do końca roku podatkowego, w którym nastąpiło ich wycofanie, podatnik nie traci prawa do przedmiotowej ulgi. Natomiast, jeżeli podatnik po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania wycofa oszczędności z kasy mieszkaniowej w danym roku podatkowym, a następnie wycofaną kwotę wydatkuje zgodnie z celami systematycznego oszczędzania w następnych latach, to ma obowiązek doliczyć do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym nastąpiło wycofanie, kwoty uprzednio odliczone z tego tytułu.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2010 r. (a więc przed upływem roku od wycofania z kasy mieszkaniowej) Zainteresowana wpłaciła środki pieniężne deweloperowi na zakup mieszkania, do którego jednak nie dojdzie, gdyż zamierza wycofać te środki od tego dewelopera. Zatem nie można stwierdzić, iż w ustawowym terminie doszło do wydatkowania środków wycofanych z rachunku oszczędnościowo-kredytowego, prowadzącego przez kasę mieszkaniową na nabycie tego mieszkania. Natomiast, aby nie utracić prawa do przedmiotowej ulgi - zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego – musi dojść do nabycia mieszkania.

W 2011 r. Zainteresowana planuje nabyć inne mieszkanie za środki wycofane od tegoż dewelopera (pochodzące z kasy mieszkaniowej) i przeznaczyć je na zakup innego mieszkania lub domu. Jednakże nabycie to nastąpi po upływie roku od wycofania tych środków z kasy mieszkaniowej.

W przedmiotowej sprawie dokonanej na rzecz dewelopera wpłaty środków pochodzących z kasy mieszkaniowej na zakup mieszkania – do którego to nabycia jednak nie dojdzie – nie można traktować jako poniesionego w ustawowym terminie wydatku na cel mieszkaniowy jakim w rozpatrywanej sprawie jest zakup innego mieszkania lub domu, który nastąpi po upływie roku od wycofania środków z kasy mieszkaniowej.

Zatem w sytuacji wycofania w 2011 r. od dewelopera środków pieniężnych wpłaconych mu w 2010 r. na zakup mieszkania – do którego to zakupu nie dojdzie - a następnie przeznaczenia ich na nabycie innego mieszkania lub domu Zainteresowana utraci prawo do przedmiotowej ulgi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj