Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1023/10/BJ
z 10 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-1023/10/BJ
Data
2011.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
jednostka samorządu terytorialnego
spis


Istota interpretacji
Czy dodatki spisowe za wykonywanie prac związanych ze spisem rolnym w 2010r. stanowią przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też są to przychody z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 wymienionej wyżej ustawy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 06 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 15 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z ustawą z dnia 17 lipca 2009r. o powszechnym spisie rolnym w 2010r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582), czterech pracowników Urzędu Gminy, zatrudnionych w tym Urzędzie na postawie umowy o pracę na czas nieokreślony, zostało oddelegowanych do pracy w gminnym biurze spisowym w celu wykonywania prac związanych z przeprowadzeniem spisu rolnego w 2010r. Zgodnie z art. 13 ust. 4 powołanej ustawy, oddelegowania dokonał gminny komisarz spisowy, którym jest Wójt Gminy i który, w myśl art. 14 powołanej ustawy, tworzy gminne biuro spisowe oraz kieruje jego pracami. W związku z tym, wszystkim oddelegowanym pracownikom, na podstawie art. 17 ust. 4 cytowanej ustawy, przyznano i wypłacono w okresie od 1 czerwca 2010r. do 31 października 2010r. dodatki spisowe w związku z wykonywaniem prac związanych ze spisem rolnym w 2010r. Z kwot przeznaczonych na wypłatę dodatków spisowych zostały już potrącone: zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenie społeczne. Dodatkowo, pracownikom wykonującym prace spisowe oraz gminnemu komisarzowi spisowemu, w oparciu o ww. przepis prawa, zostaną również przyznane nagrody za wykonanie prac związanych ze spisem. W chwili składania wniosku, nagrody te nie zostały jeszcze wypłacone. W związku z wątpliwościami związanymi z zakwalifikowaniem wypłat dokonywanych na rzecz osób wykonujących prace związane z powszechnym spisem rolnym w 2010r., pojawiło się pytanie czy z dodatków spisowych oraz nagród należy odliczyć tylko zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też składkę na ubezpieczenie społeczne. Pismami z dnia 27 października 2010r., 12 listopada 2010r. i 17 listopada 2010r., Znak: (…) wnioskodawca zwrócił się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego o udzielenie w tym zakresie stosownych wyjaśnień. Niestety, odpowiedzi udzielone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w piśmie z dnia 05 listopada 2010r., znak: (…) oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 23 listopada 2010r., Znak: (…) nie pozwoliły na usunięcie w tym zakresie wątpliwości. Z odpowiedzi udzielonej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż o obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenie społeczne decyduje zakwalifikowanie dodatków spisowych i nagród do właściwego źródła przychodów wymienionych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei, Naczelnik Urzędu Skarbowego poinformował Wójta Gminy, iż nie jest organem upoważnionym do wydawania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Biorąc pod uwagę powyższe wątpliwości, koniecznym dla wnioskodawcy stało się uzyskanie wiążącej interpretacji art. 10 ust. 1 pkt 1-2, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy dodatki spisowe za wykonywanie prac związanych ze spisem rolnym w 2010r. stanowią przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też są to przychody z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 wymienionej wyżej ustawy...

Zdaniem wnioskodawcy, prace wykonywane w gminnym biurze spisowym są pracami zleconymi przez gminnego komisarza spisowego. Oddelegowania pracowników Urzędu Gminy do pracy w gminnym biurze spisowym nie dokonał Urząd Gminy, będący dla nich pracodawcą lecz gminny komisarz spisowy, którym z mocy prawa jest Wójt Gminy. Potwierdzeniem tego jest brzmienie art. 17 ust. 3 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010r., z którego jednoznacznie wynika, że pracownicy jednostek samorządu terytorialnego oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy, tj. w tym przypadku w Urzędzie Gminy. Jednocześnie, w związku z wykonywaniem prac spisowych mogą być im przyznane dodatki spisowe i nagrody. W ocenie wnioskodawcy, wykonywane w gminnym biurze spisowym prace są pracami zleconymi przez komisarza spisowego. Dlatego też, dodatki spisowe i nagrody otrzymywane przez pracowników Urzędu Gminy nie są związane ze stosunkiem pracy, lecz z wykonywaniem przez nich zleconych przez komisarza spisowego dodatkowych zadań w ramach prac w gminnym biurze spisowym. Za takim stanowiskiem przemawia również to, że zasady wynagradzania pracowników samorządowych regulują przepisy Kodeksu pracy, ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 ze zm.) oraz obowiązujący w Urzędzie Gminy regulamin wynagradzania. Natomiast, kwestię przyznawania i wypłacania dodatków spisowych i nagród regulują w całości przepisy ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010r. oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż w kwestii dotyczącej zakwalifikowania nagród wypłaconych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów została wydana odrębna interpretacja Znak: IBPB II/1/415-1024/10/BJ.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 6 pow. wyżej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009r. o powszechnym spisie rolnym w 2010r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

  1. Centralne Biuro Spisowe;
  2. wojewódzkie biura spisowe;
  3. gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Pracami gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Prace gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 14 ust. 5 ww. ustawy).

Z przepisu art. 17 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego, oraz ze środków Unii Europejskiej. Natomiast z ust. 3 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy.

Osobom, o których mowa w ust. 3, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, wykonującym prace spisowe, mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym – nagrody (art. 17 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 24 listopada 2009r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582). Z § 1 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria obliczania i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie prac spisowych dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009r. o powszechnym spisie rolnym w 2010r., zwanej dalej „ustawą”, oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i nagród dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 4 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z ustawą z dnia 17 lipca 2009r. o powszechnym spisie rolnym w 2010r. oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010r., czterech pracowników Urzędu Gminy, zatrudnionych w tym Urzędzie na postawie umowy o pracę na czas nieokreślony, zostało oddelegowanych do pracy w gminnym biurze spisowym w celu wykonywania prac związanych z przeprowadzeniem spisu rolnego w 2010r. Zgodnie z art. 13 ust. 4 powołanej ustawy, oddelegowania dokonał gminny komisarz spisowy, którym jest Wójt Gminy i który, w myśl art. 14 powołanej ustawy, tworzy gminne biuro spisowe oraz kieruje jego pracami. W związku z tym, wszystkim oddelegowanym pracownikom, na podstawie art. 17 ust. 4 cytowanej ustawy, przyznano i wypłacono w okresie od 1 czerwca 2010r. do 31 października 2010r. dodatki spisowe w związku z wykonywaniem prac związanych ze spisem rolnym w 2010r.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż dodatki spisowe przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj