Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-854/12-4/BM
z 12 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 19 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku do samodzielnej sprzedaży grobów murowanych wraz z pomnikiem bez jednoczesnego świadczenia usługi pochówku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku do samodzielnej sprzedaży grobów murowanych wraz z pomnikiem bez jednoczesnego świadczenia usługi pochówku.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma jest spółką prawa handlowego prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie organizowania pogrzebów, administrowania i zarządzania cmentarzem parafialnym oraz sprzedaży artykułów pogrzebowych i grobowców. W zakresie prowadzonej działalności firma sprzedaje również groby murowane. Sprzedaż tych grobów następuje jako część usługi pogrzebowej (sprzedaż grobu wraz z usługą organizacji ceremonii pogrzebowej, przygotowaniem ciała i pochowaniu ciała) bądź też samodzielnie bez jednoczesnego świadczenia usługi pogrzebowej. Do sprzedaży usług pogrzebowych oraz sprzedaży grobów i pomników firma stosuje stawkę VAT 8%. Sprzedaż wraz z montażem pomników nagrobnych, wykonana przez podmiot gospodarczy niebędący producentem, jest traktowana jako element otwarcia bądź zakończenia usługi pogrzebowej i mieści się w grupowaniu PKWiU 96.03, a zatem „usługi pogrzebowe i pokrewne”.

Czy stosowanie stawki 8% do samodzielnej sprzedaży grobów murowanych tj. składających się z niszy urnowej lub piwnicy grobowej zabudowanej pomnikiem (materiał dowolny) bez jednoczesnego świadczenia usług jest prawidłowe?

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stosowanie stawki 8% obniżonej VAT do samodzielnej sprzedaży grobów murowanych wraz z pomnikiem bez jednoczesnego świadczenia usługi pochówku jest prawidłowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stosowanie stawki 8% do sprzedaży grobów i pomników murowanych zarówno przy sprzedaży samodzielnej grobu jak i przy sprzedaży grobu z jednoczesnym świadczeniem usługi pogrzebowej.

Zgodnie z PKWiU w grupowaniu 96.03 sklasyfikowane są następujące usługi pogrzebowe i pokrewne:

PKWiU 96.03.11.- usługi cmentarzy i usługi związane z kremacją; PKWiU 96.03.12 - Usługi pogrzebowe. W celu szczegółowego ustalenia wszystkich czynności objętych grupowaniem PKWiU 96.03 należy odwołać się do PKD, którą stosuje się w administracji publicznej. PKD jest podstawą systemu klasyfikacji gospodarczych i społecznych, do której nawiązują inne klasyfikacje a zwłaszcza PKWiU.

Rozporządzenie PKD zawiera tablice powiązań pomiędzy PKWiU i PKD z których wynika iż „usługi pogrzebowe i pokrewne” odpowiadają w podklasie PKD 96 03Z „pogrzeby i działalność pokrewna”. Wg PKD działalność ta obejmuje grzebanie lub palenie zwłok ludzkich i zwierzęcych oraz związane z tym usługi: przygotowanie zwłok do pochówku lub kremacji, usługi balsamowania zwłok oraz działalność kostnic; przeprowadzenie pogrzebu lub kremacji; wynajmowanie miejsca w domach pogrzebowych; wynajmowanie lub sprzedaż grobów, opieka nad grobami.

Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy wszystkie te usługi w obecnym stanie prawnym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 8%. We wskazanym punkcie PKD nie zastrzeżono że sprzedaż grobu ma nastąpić wraz z usługami pogrzebowymi lub pokrewnymi. Wskazano jedynie że usługa sprzedaży grobów jest usługą związaną z grzebaniem zwłok ludzkich, co ma miejsce w każdym przypadku, a nie tylko w sytuacji gdy jednocześnie jest świadczona usługa pogrzebowa (zakup grobu zawsze następuje w celu pogrzebania w nim zwłok). Zgodnie z punktem 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT obniżoną stawkę VAT stosuje się także do dostawy trumien, urn i utensylii pogrzebowych jedynie w przypadku gdy sprzedawane są łącznie z usługą pogrzebową (towary te sprzedawane osobno podlegają stawce VAT podstawowej)?

Brak jest takiego wyłączenia co do sprzedaży grobów i pomników. Wobec powyższego Firma twierdzi iż stosowanie obniżonej stawki VAT - 8% każdym przypadku sprzedaży grobów oraz pomnika jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011r.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  • stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  • stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z dniem 1 stycznia 2011r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, tj. stawką 0% i 3%.

W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą min. w zakresie organizowania pogrzebów, administrowania i zarządzania cmentarzem parafialnym oraz sprzedaży artykułów pogrzebowych i grobowców. W zakresie prowadzonej działalności Firma sprzedaje również groby murowane. Sprzedaż tych grobów następuje jako część usługi pogrzebowej (sprzedaż grobu wraz z usługą organizacji ceremonii pogrzebowej, przygotowaniem ciała i pochowaniu ciała) bądź też samodzielnie bez jednoczesnego świadczenia usługi pogrzebowej. Do sprzedaży usług pogrzebowych oraz sprzedaży grobów i pomników Firma stosuje stawkę VAT 8%. Sprzedaż wraz z montażem pomników nagrobnych, wykonana przez podmiot gospodarczy niebędący producentem, jest traktowana jako element otwarcia bądź zakończenia usługi pogrzebowej i mieści się w grupowaniu PKWiU 96.03, a zatem „usługi pogrzebowe i pokrewne”.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż o ile faktycznie świadczone przez Wnioskodawcę usługi, polegające na samodzielnej sprzedaży grobów murowanych wraz z pomnikiem – mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 96.03, a podana klasyfikacja jest prawidłowa – i są związane z konkretną usługą pogrzebową, to podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji ww. usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Dlatego też niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku. Stosownie bowiem do punktu 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Informacyjnie wskazuje się, iż w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych.

Jednocześnie nadmienia się, iż interpretacja nie wywiera skutków prawnych w przypadku ustalenia w ewentualnym postępowaniu podatkowym odmiennego od przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU).

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj