Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1163a/10/MN
z 23 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1163a/10/MN
Data
2011.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
gospodarstwo pomocnicze
jednostka budżetowa
likwidacja
następstwo prawne
sukcesja prawna
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy z dniem 1 stycznia 2011 r. Zespół Szkół musi być „płatnikiem i podatnikiem VAT”?



Wniosek ORD-IN 806 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.) uzupełnionym w dniu 14 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyboru zwolnienia od podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 14 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. możliwości wyboru zwolnienia od podatku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zespół Szkół, będąc jednostką budżetową, do dnia 31 grudnia 2010 r. był jednostką nadrzędną dla gospodarstwa pomocniczego – Warsztatów Szkolnych. W dotychczasowej formie obydwie jednostki funkcjonowały odrębnie jako podatnicy (odrębne numery: NIP, REGON, rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym).

Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) nie przewidują funkcjonowania w dotychczasowej nazwie i formie gospodarstw pomocniczych w sektorze publicznym.

Zespół Szkół nie jest „płatnikiem VAT”, ani też nie posiada kasy fiskalnej, z tytułu braku świadczonych usług. Warsztaty Szkolne były „płatnikiem VAT” i posiadały kasę fiskalną, za pomocą której dokonywane były „czynności fiskalne”. Warsztaty te osiągały przychody z tytułu świadczonych przeglądów technicznych pojazdów w ramach prowadzonej stacji kontroli pojazdów, a także drobnych usług. Z dniem 1 stycznia 2011 roku Zespół Szkół wraz z Warsztatami Szkolnymi stanowią łącznie jedną jednostkę.

Połączone jednostki stanowią od dnia 1 stycznia 2011 roku pod każdym względem jeden podmiot.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. Zespół Szkół osiąga przychody z tytułu przeglądów technicznych pojazdów i drobnych usług. Ponadto dla Zespołu Szkół, zarówno przed 1 stycznia 2011 r., jak i po tej dacie, jednostką nadrzędną jest Starostwo Powiatowe. Zespół Szkół nie może gromadzić dochodów, tak więc wszelkie przychody z usług będą musiały zostać odprowadzone do jednostki nadrzędnej. W efekcie szkoła nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów pozostających do własnej dyspozycji.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy z dniem 1 stycznia 2011 r. Zespół Szkół musi być „płatnikiem i podatnikiem VAT”...


Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż od 2011 roku płatnikiem i podatnikiem podatku od towarów i usług staje się w momencie przekroczenia limitu, od którego będzie miał obowiązek rejestracji i rozliczeń VAT tj. kwoty 150.000 złotych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Dla rozstrzygnięcia zagadnienia będącego przedmiotem wniosku istotne jest ustalenie, czy mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw i obowiązków poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Na gruncie prawa podatkowego, prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych, reguluje rozdział 14 działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Ustawodawca, w art. 93-93e tej ustawy, przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.


I tak, zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


W świetle art. 93 § 2 ustawy, przepis § 1, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Art. 93a § 2 ustawy stanowi, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;

  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Stosownie do postanowień art. 93b ustawy, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z art. 93c § 1 ww. ustawy, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Z przywołanych przepisów wynika, iż sukcesja podatkowa (następstwo prawne) powstaje m.in. w sytuacji łączenia się i przekształcania wskazanego w nich zamkniętego katalogu podmiotów, tj.:


  • osób prawnych,
  • osobowych spółek handlowych,
  • spółek nie mających osobowości prawnej,
  • samorządowych zakładów budżetowych.


Art. 87 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), stanowi, iż z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego (art. 89 ust. 4 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Zespół Szkół posiadał gospodarstwo pomocnicze – Warsztaty Szkolne. Gospodarstwo to z dniem 31 grudnia 2010 r. uległo likwidacji i zostało przejęte przez Zespół Szkół - jednostkę macierzystą, na zasadach określonych w cytowanej ustawie Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Zespół Szkół nie jest „płatnikiem VAT”, zatem uznać należy, iż jest on podatnikiem VAT zwolnionym.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 93 i 93c ustawy Ordynacja podatkowa, gdyż nie zachodzi żadna z przesłanek, o których mowa w powołanych wyżej przepisach tej ustawy, na podstawie których mogło dojść do następstwa podatkowego.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sukcesja praw i obowiązków uregulowana treścią art. 93 i 93a Ordynacji podatkowej nie ma zastosowania w związku z likwidacją gospodarstwa pomocniczego, którego majątek, należności i zobowiązania zostały przejęte przez Zespół Szkół – jednostkę macierzystą.

Wobec tego, Zespół Szkół nie może być następcą prawnym w rozumieniu powołanych przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym nie jest sukcesorem praw i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Ponadto, zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Z powyższych przepisów wynika, iż podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego ze względu na wysokość obrotów (art. 113 ustawy). Ponadto, należy również wskazać, iż do wartości sprzedaży opodatkowanej wlicza się łączny obrót opodatkowany uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie należy wskazać, iż Zespół Szkół, w związku z rozstrzygnięciem, iż przy przejęciu gospodarstw pomocniczych, nie jest sukcesorem praw i obowiązku podatkowych, w roku 2011 będzie mógł korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże w przypadku, gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę 150.000 zł, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. W tym też momencie Zespół Szkół będzie zobowiązany do zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny i rozliczania się z tytułu podatku od towarów i usług wg ogólnych zasad.


Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj