Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1157/10/AF
z 4 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1157/10/AF
Data
2011.02.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa
dostawa
dostawa wewnątrzwspólnotowa
dostawa wewnątrzwspólnotowa
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy transakcja jest WDT i może korzystać ze stawki 0%?



Wniosek ORD-IN 473 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i posiadanej dokumentacji za wystarczającą do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 listopada 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i posiadanej dokumentacji za wystarczającą do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest producentem trzody chlewnej i prowadzi sprzedaż żywych zwierząt w celach ubojowych, głównie do producentów krajowych. Jeden z dotychczasowych odbiorców krajowych podjął współpracę z podmiotem z Niemiec, zarejestrowanym na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego. Przedmiotem handlu ma być dostawa żywych świń do kontrahenta krajowego, który dokonywać będzie uboju usługowego żywych świń na rzecz kontrahenta niemieckiego, które będą dostarczane bezpośrednio do zakładów mięsnych w Niemczech. Wywóz żywych świń z polski do Niemiec, ze względów weterynaryjnych, nie jest możliwy. Spółka będzie fakturowała dostawę świń bezpośrednio na kontrahenta niemieckiego, który będzie dokonywał płatności za towar. Potwierdzeniem wywozu towaru poza teren Polski będzie potwierdzony międzynarodowy list przewozowy CMR na dostarczone półtusze oraz specyfikacja, potwierdzająca pochodzenie półtusz z dostarczonych przez Spółkę żywych świń.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie


Czy wobec opisanego powyżej stanu faktycznego prawidłowym jest zaklasyfikowanie danej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru, zgodnie z art. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy wystarczającym dowodem na dokonanie takiej dostawy oraz zastosowanie stawki 0% jest list przewozowy CMR, na którym będą widniały półtusze oraz specyfikacja potwierdzająca pochodzenie półtusz z dostarczonych przez Spółkę żywych świń...


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawę tę należy traktować jako wewnątrzwspólnotową dostawę towaru z zastosowaniem stawki 0%, zgodnie z art. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 42 ww. ustawy, a w szczególności podania aktualnych numerów NIP Spółki oraz odbiorcy niemieckiego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, a także posiadania przed dniem złożenia deklaracji VAT-7, dokumentów potwierdzających wywóz towarów z terytorium kraju i dostarczenie do odbiorcy posiadającego siedzibę poza terytorium kraju.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W związku z tym, że Pana wniosek złożony w miesiącu listopadzie 2010 r. dotyczy stanu faktycznego niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący w 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 13 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8 .

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (ust.2 pkt 1 ww. artykułu).

Zgodnie z treścią przepisu § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonywania na nich usług, na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Stosownie do ust. 2 ww. paragrafu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:


  1. jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;
  2. przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;
  3. wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
  4. otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;
  5. posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.


Z cytowanych przepisów wynika, że obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku należy stosować, jeśli podatnik dokonujący dostawy towarów spełnia łącznie określone warunki, m.in. ten, że posiada dokumenty wskazujące, iż towary (po wykonaniu na nich usług) zostaną wywiezione z terytorium kraju. Zauważyć nadto należy, iż wskazane przepisy nie precyzują ani formy, ani rodzaju dokumentów, z których ma wynikać, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na ruchomym majątku rzeczowym, zostaną po ich wykonaniu wywiezione z terytorium kraju. Należy więc uznać, że chodzi tu o wszelkie dokumenty, które w sposób jednoznaczny będą stwierdzały, że konkretna partia towarów przekazana podmiotowi polskiemu zostanie po wykonaniu usługi wywieziona z terytorium kraju.

Z treści złożonego wniosku wynika, że jeden z dotychczasowych odbiorców krajowych Spółki podjął współpracę z podmiotem z Niemiec, zarejestrowanym na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego. Przedmiotem handlu ma być dostawa żywych świń do kontrahenta krajowego, który dokonywać będzie uboju usługowego żywych świń na rzecz kontrahenta niemieckiego, które będą dostarczane bezpośrednio do zakładów mięsnych w Niemczech. Spółka będzie fakturowała dostawę świń bezpośrednio na kontrahenta niemieckiego, który będzie dokonywał płatności za towar. Potwierdzeniem wywozu towaru poza obszar Polski będzie potwierdzony międzynarodowy list przewozowy CMR na dostarczone półtusze oraz specyfikacja, potwierdzająca pochodzenie półtusz z dostarczonych przez Spółkę żywych świń.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że przedmiotowa transakcja jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów opodatkowaną stawką podatku w wysokości 0%, o ile posiadane dokumenty, w tym międzynarodowy list przewozowy CMR, kopia faktury i specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku jednoznacznie potwierdzają, że towary przekazywane polskiemu kontrahentowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju i spełnione były warunki określone w § 9 ust. 2 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Opisana transakcja jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, opodatkowaną stawką podatku w wysokości 0%, jednakże w oparciu o § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a nie na podstawie art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj