Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-38/11/BJ
z 18 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-38/11/BJ
Data
2011.04.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc bezzwrotna
umowa zlecenia
umowa zlecenia
wynagrodzenia
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienie z podatkowania wynagrodzeń osób zaangażowanych w realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 18 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń osób zaangażowanych w realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń osób zaangażowanych w realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 21 grudnia 2010r. wnioskodawca (Urząd Pracy) podpisał umowę o dofinansowanie projektu „(…)” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy). Projekt realizowany będzie od 01 kwietnia 2011r. i zgodnie z zawartą umową nr (…) z dnia 21 grudnia 2010r. wnioskodawca otrzyma dofinansowanie na całość wydatków projektu (w tym 85% będą stanowiły środki z budżetu środków europejskich na finansowanie EFS a 15% środki budżetu państwa przeznaczone na współfinansowanie krajowe - dotacja celowa z budżetu krajowego). Grupę docelową projektu stanowią osoby niepełnosprawne zarejestrowane jako bezrobotne w Urzędzie Pracy, zamieszkujące teren powiatu. Beneficjentami ostatecznymi projektu będą osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z chorobami neurologicznymi oraz niepełnosprawnością spowodowaną chorobą somatyczną, osoby z niepełnosprawnością wzrokową lub słuchową. Celem głównym projektu „(…)” jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z terenu powiatu, poprzez organizację szkoleń zawodowych, staży, warsztatów z zakresu aktywnego poszukiwania pracy, szkoleń z zakresu prawa pracy i umiejętności interpersonalnych oraz poprzez wytyczanie Indywidualnych Planów Działań. Projekt ma również za zadanie likwidowanie barier architektonicznych poprzez montaż windy dla osób niepełnosprawnych oraz dostosowanie łazienki do potrzeb osób niepełnosprawnych. Aby cele projektu mogły zostać osiągnięte konieczne jest zaangażowanie do jego realizacji odpowiedniego personelu (kadry zarządzającej projektu). Zgodnie z dokumentem: „Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" koszt personelu projektu zaliczany jest do katalogu kosztów bezpośrednich. W dokumencie: „Zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" koszty bezpośrednie określono, jako koszty bezpośrednio wpływające na realizację założonych celów projektu. Innymi słowy mówiąc katalog kosztów bezpośrednich stanowią wydatki, bez poniesienia których realizacja celów projektu byłaby niemożliwa.

Personel przedmiotowego projektu stanowią:

  • Koordynator (oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy, 1/1 etat)Zakres zadań: nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem zadań przewidzianych w ramach projektu, monitorowanie i kontrola rezultatów projektu, sprawozdawczość finansowa i merytoryczna projektu, nadzór merytoryczny nad dokumentacją projektu, prowadzenie rozliczeń i kontakt z IP2, kontrole zawartych umów (stażowych, szkoleniowych), kontrola wydatkowanych środków,
  • Specjalista ds. finansowych (oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy, 1/1 etat)Zakres zadań: obsługa dokumentacji finansowej projektu, sporządzanie wniosku o płatność, realizacja wydatków projektu, sporządzanie listy płac pracowników zaangażowanych w realizację projektu,
  • Pracownik ds. kontraktów i rozliczeń (oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy, 1/1 etat)Zakres zadań: wsparcie podczas rekrutacji b.o. do projektu, opracowanie materiałów informacyjno - promocyjnych, zawieranie umów stażowych i szkoleniowych, przeprowadzenie weryfikacji warunków rynkowych pod kątem wykonawców zadań zlecanych (szkolenia, warsztaty, ewaluacja), rozliczanie kosztów podróży służbowych trenerów, rozliczanie należności wobec wykonawców zadań zleconych,
  • Pracownik ds. świadczeń (oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy, 1/1 etat)Zakres zadań: naliczanie świadczeń przysługujących b.o. projektu, przygotowywanie wypłat świadczeń przysługujących b.o. projektu, rozliczanie kosztów dojazdu b.o. na staże, szkolenia, warsztaty, IPD,
  • Pracownik ds. organizacyjnych (oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy, 1/2 etat)Zakres zadań: nadzór nad przystosowaniem technicznym budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych (montaż windy dla osób niepełnosprawnych, dostosowanie łazienki do potrzeb osób niepełnosprawnych), weryfikacja warunków rynkowych oraz wybór wykonawców planowanych inwestycji, udział w organizacji przetargów oraz innych zamówień realizowanych zgodnie z ustawą PZP, realizacja zamówienia na materiały biurowe oraz materiały informacyjno - promocyjne,
  • Trener - 4 osoby (w tym: 2 osoby oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy, 2 osoby nabór z wolnego rynku w formie konkursu, 1/1 etat)Zakres zadań: rekrutacja b.o. do projektu, diagnoza możliwości, kwalifikacji, predyspozycji, preferencji zawodowych oraz barier b.o., wytyczenie IPD, wsparcie b.o. na stanowisku pracy (stażu) aż do momentu całkowitej adaptacji i usamodzielnienia, monitorowanie przebiegu stażu oraz pozostawanie w stałym kontakcie z pracodawcą, podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych, udział w pozyskaniu miejsca pracy dla b.o., wybór odpowiedniego do możliwości i kwalifikacji b.o. stanowiska pracy,
  • Doradca zawodowy (umowa zlecenia - osoba fizyczna)

Zakres zadań: prowadzenie warsztatów z b.o. w zakresie aktywnego poszukiwania pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. W jaki sposób należy interpretować zapis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) oraz pkt 46 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy wypłacony personelowi projektu współfinansowanemu ze środków Unii Europejskiej dochód jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych...
  3. Jeśli tak, to w jaki sposób przedmiotowe zwolnienie należy odnieść do kwestii finansowania projektu...
  4. Czy zwolnienie z podatku będzie dotyczyło tylko wydatków ponoszonych w ramach budżetu środków europejskich tj. 85% kwoty dofinansowania...

Zdaniem wnioskodawcy, dochód uzyskany przez pracowników oddelegowanych na podstawie umowy o pracę do realizacji zadań w ramach projektu (w części finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego – 85%) powinien zostać objęty zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych sa dochody otrzymane poprzez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W opinii wnioskodawcy, obie wskazane przesłanki zostały spełnione: projekt „(…)” realizowany w ramach Poddziałania 6.1.1, Działania 6.1, Priorytetu VI, PO KL finansowany jest w 85% ze środków bezzwrotnej pomocy a pracownicy (podatnicy) stanowiący personel projektu – poprzez wyznaczone zadania – realizują cel programu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Powyższe oznacza, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Ponadto podkreślenia wymaga, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek wynikających z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, (…), przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dla oceny - czy wynagrodzenia osób zatrudnionych przez wnioskodawcę spełniają tę przesłankę znaczenie ma więc m.in. ustalenie źródła i sposobu finansowania tego wynagrodzenia.

Jak wynika z wniosku, wnioskodawca (Urząd Pracy) podpisał umowę o dofinansowanie projektu „(…)” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy). Projekt realizowany będzie od 01 kwietnia 2011r. i zgodnie z zawartą umową nr (…) z dnia 21 grudnia 2010r. wnioskodawca otrzyma dofinansowanie na całość wydatków projektu (w tym 85% będą stanowiły środki z budżetu środków europejskich na finansowanie EFS a 15% środki budżetu państwa przeznaczone na współfinansowanie krajowe - dotacja celowa z budżetu krajowego). Wnioskodawca wskazał, iż aby cele projektu mogły zostać osiągnięte konieczne jest zaangażowanie do jego realizacji odpowiedniego personelu (kadry zarządzającej projektu), w skład której wchodzą:

  • Koordynator (oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy),
  • Specjalista ds. finansowych (oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy),
  • Pracownik ds. kontraktów i rozliczeń (oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy),
  • Pracownik ds. świadczeń (oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy),
  • Pracownik ds. organizacyjnych (oddelegowanie – pracownik Urzędu Pracy),
  • Trener - 4 osoby (w tym: 2 osoby oddelegowanie – pracownicy Urzędu Pracy, 2 osoby - nabór z wolnego rynku w formie konkursu)
  • Doradca zawodowy - osoba fizyczna nie będąca pracownikiem, w projekcie zatrudniona na umowę zlecenie.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Z dniem 01 stycznia 2010r. wprowadzono nowe zasady systemu przepływów środków pomocowych (europejskich) przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych. Zmiany te wprowadzono ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa ośrodkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 i 5 lit. a) i b) ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz środki przeznaczone na realizację:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09 listopada 2006r., str. 1).

Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 ust. 1 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 117 ust. 1 i 2 powołanej ustawy budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, wydatkami budżetu państwa, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 powyższej ustawy, są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Nowa ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot - płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów.

Na podstawie art. 200 powyższej ustawy obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Minister Finansów przedstawia do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego oraz ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa projekt umowy, o której mowa w ust. 1.

W świetle ww. przepisów źródłem finansowania wynagrodzeń osób zatrudnionych do realizacji ww. projektu są krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu.

Ponadto, konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.

Ustalona wykładnia językowa przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może prowadzić do wniosku, że otrzymanie przez wykonawcę zadań finansowych ze środków pomocowych prowadzi do zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników czy osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej uczestniczących w sensie fizycznym w wykonywaniu tych zadań. Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników czy osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej tychże podmiotów. Osoby te otrzymują wynagrodzenie za pracę, która z natury swej jest uniezależniona od rodzaju wykonywanej przez zatrudniającego działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

W przedmiotowej sprawie środki na realizację projektu otrzymał wnioskodawca (Urząd Pracy). Wnioskodawca w związku z realizacją ww. projektu zatrudnia osoby fizyczne, które wykonują powierzone im zadania na podstawie umów o pracę oraz umowy zlecenia.

Ww. osoby nie są więc bezpośrednimi beneficjentami ani wykonawcami projektu, na realizację których przyznane zostały środki pomocowe, a jedynie zatrudnione są u wykonawcy realizującego bezpośrednio cel programu. Osoby te w ramach umów o pracę i umowy zlecenia wykonują określone czynności w związku z realizacją ww. projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Realizują zatem cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych im w ramach tych umów zadań. Zapłatę za wykonanie zadań ww. osoby otrzymują od wnioskodawcy, jako zatrudniającego, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartych umów i którą jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą.

Zatem dochody ww. osób nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy, gdyż powyższe zwolnienie nie przechodzi na dalsze podmioty, które biorą udział w realizacji celu, na jaki pomoc została przyznana. Istotą przedmiotowego zwolnienia nie jest bowiem zwolnienie dochodów otrzymanych przez każdy podmiot, który bierze udział w realizacji projektu, o ile ostatecznie ciężar ekonomiczny danego wydatku związanego z tym dochodem poniesie Unia Europejska.

Ponadto podkreślenia wymaga, że zmiany wprowadzone w zakresie sposobu prowadzenia rozliczeń pieniężnych programów finansowanych z udziałem środków europejskich przez nową ustawę o finansach publicznych znalazły swoje odzwierciedlenie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym począwszy od 1 stycznia 2010r. Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został rozszerzony o dwa nowe przepisy zwalniające od podatku środki otrzymywane w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich:

  • pkt 136 - płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców,
  • pkt 137 - środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Przy czym ustawodawca wykluczył możliwość stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, określonych w art. 12 ust. 1 (dodany ust. 32 w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z analizy powyższych przepisów wynika zatem, że na tle zwolnień przedmiotowych należy rozróżnić bezzwrotną pomoc, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy oraz płatności na realizację projektów i pomoc otrzymywaną przez uczestników projektów pochodzące ze środków europejskich, które mogą korzystać ze zwolnień przedmiotowych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 i pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym z powyższych przyczyn nie jest możliwe stwierdzenie, iż wynagrodzenia osób wskazanych we wniosku, związane z realizacją programu współfinansowanego z budżetu środków europejskich, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak wykazano powyżej, zakres przedmiotowy tego przepisu nie obejmuje środków pieniężnych wypłacanych w związku z realizacją programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto, ponieważ osoby zatrudnione przy realizacji wskazanego we wniosku projektu, nie są beneficjentami pomocy (beneficjentem jest wnioskodawca), ani też nie są uczestnikami projektu, tj. osobami, do których faktycznie skierowana jest pomoc, zatem do dochodów tych osób uzyskanych w związku z realizacją projektu nie mogą mieć również zastosowania zwolnienia przedmiotowe uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 136 i pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenia osób zatrudnionych w związku z realizacją projektu „(…)” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy) nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko wnioskodawcy odnośnie pyt. 1 i 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż stanowisko wnioskodawcy dotyczące pyt. 1 i 2 zawartego we wniosku jest nieprawidłowe, odstąpiono od odpowiedzi na pyt. 3 i 4, gdyż stały się one bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj