Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-207/11-4/IG
z 19 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-207/11-4/IG
Data
2011.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawka podstawowa podatku
stawka podstawowa podatku
usługi archiwizacji danych
usługi archiwizacji danych


Istota interpretacji
Czy w/w usługi archiwów zaklasyfikowane pod numerem PKWiU 91.01.12 są opodatkowane stawką podstawową 23%, opodatkowane stawką obniżoną, czy też są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów usług VAT?



Wniosek ORD-IN 388 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.02.2011 r. (data wpływu 17.02.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 04.04.2011 r. (data wpływu 05.04.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29.03.2011 r. znak: IPPP2/443-207/11-2/IG, doręczone Spółce w dniu 01.04.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług archiwalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług archiwalnych zaklasyfikowanych pod numerem PKWiU 91.01.12. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 04.04.2011 r. (data wpływu 05.04.2011 r.) w związku z wezwaniem tutejszego Organu z dnia 29.03.2011 r. znak: IPPP2/443-207/11-2/IG, doręczonym Spółce w dniu 01.04.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje czynności polegające na:

świadczeniu kompleksowych usług archiwalnych PKWiU 91.01.12

  1. przyjmowaniu akt do archiwum zgodnie z umową przechowania
  2. wydawaniu osobom zainteresowanym duplikatów świadectw pracy oraz zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu Rp-7 i innych zaświadczeń związanych ze stosunkiem pracy.

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz wpisany do Rejestru Archiwów prowadzonego przez Marszałka Województwa.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w 2010 roku otrzymał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego w zakresie stawki podatku VAT dla usług archiwizowania dokumentów – pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18.06.2010 r. IPPP2-443-188/10-4/KG. Biorąc pod uwagę wykreślenie przez ustawodawcę załącznika nr 4 z ustawy oraz zmianę art. 43 ustawy zdaniem Wnioskodawcy prawdopodobnie niniejsza interpretacja straciła na aktualności i nie można jej stosować w obowiązującym stanie prawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w/w usługi archiwów zaklasyfikowane pod numerem PKWiU 91.01.12 są opodatkowane stawką podstawową 23%, opodatkowane stawką obniżoną, czy też są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów usług VAT...

Wnioskodawca uważa, że świadczone przez Niego usługi polegające na przyjmowaniu akt do archiwum zgodnie z umową przechowania i wydawaniu osobom zainteresowanym duplikatów świadectw pracy oraz zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu Rp-7 i innych zaświadczeń związanych ze stosunkiem pracy są opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

Podstawa prawna wcześniejszego zwolnienia określona art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług stanowiąca, że zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy została uchylona począwszy od 01.01.2011 r., tak samo jak cały załącznik nr 4.

Art. 43 ust. 1 będący obecnie podstawą zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług nie wymienia usług archiwizowania dokumentów. Również załącznik nr 3 do ustawy przewidujący preferencyjną stawkę podatku VAT 8% nie wymienia tych usług.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca powinien stosować stawkę 23% lub skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, jeśli wartość sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczy łącznie 150.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 – 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z treścią wprowadzonego na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono następujące usługi:

w poz. 178 - „usługi bibliotek i archiwów – wyłącznie w zakresie wypożyczania wydawnictw wymienionych w pozycji 72-75” - PKWiU ex 91.01,

w poz. 184 - „usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu” - bez względu na symbol PKWiU,

W pozycjach 72-75 w/w załącznika natomiast zostały wymienione następujące rodzaje towarów:

w poz. 72 - „Książki drukowane – wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek” - PKWiU ex 58.11.1,

w poz. 73 - „Gazety drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych) – wyłącznie gazety drukowane – oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe” - PKWiU ex 58.13.10.0,

w poz. 74 - „Czasopisma i pozostałe periodyki drukowane lub na nośnikach (dyskach, taśmach i innych) – wyłącznie czasopisma i pozostałe periodyki oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe” - PKWiU ex 58.14.1,

w poz. 75 - „Nuty w formie drukowanej” - PKWiU 59.20.31.0.

Z opisu zdarzenia faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje czynności polegające na świadczeniu kompleksowych usług archiwalnych zaklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 91.01.12, polegające na przyjmowaniu akt do archiwum zgodnie z umową przechowania, wydawaniu osobom zainteresowanym duplikatów świadectw pracy oraz zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu Rp-7 i innych zaświadczeń związanych ze stosunkiem pracy.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Usługi o symbolu PKWiU 91.01.12 nie zostały wskazane w ustawie ani aktach wykonawczych do ustawy. Do dnia 31 grudnia 2010 r. w załączniku nr 4 do ustawy zawarty był wykaz usług zwolnionych od podatku, w którym pod poz. 11 o symbolu PKWiU ex 92 jako zwolnione ujęte były usługi związane z kulturą w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 i 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zgodnie z wcześniejszą interpretacją tutejszego Organu znak: IPPP2-443-188/10-4/KG z 18.06.2010 r. wydaną Wnioskodawcy usługi archiwalne mieściły się pod ww. poz. załącznika nr 4 do ustawy.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług (Dz.U. Nr 226 poz. 1476). Art. 1 pkt 18 nowelizacji uchylił załącznik nr 4 do ustawy i przeniósł uregulowania odnośnie usług związanych z kulturą do treści ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

Zgodnie z definicją zawartą w artykule 1 Dyrektywy 2004/18/WE podmiot prawa publicznego, oznacza każdy podmiot:

  1. ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego;
  2. posiadający osobowość prawną oraz
  3. finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego; albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów; albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego.

Ustawodawca kwestię zwolnienia usług kulturalnych uzależnił dodatkowo od spełnienia kilku dodatkowych warunków zapisanych w art. 43 ust. 17-19 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 19 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Z przedmiotowego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym jako osoba prawna – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wpisany do Rejestru Archiwów prowadzonego przez Marszałka Województwa.

Na mocy art. 51a ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673 ze zm.) działalność gospodarcza w zakresie przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym okresie przechowywania jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, ze zm.), wykonywaną przez przedsiębiorcę i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych. Na mocy art. 51b ww. ustawy organem prowadzącym rejestr jest marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce wykonywania działalności objętej wpisem.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Ponadto, na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są organizatorami (art. 10 ww. ustawy).

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kultury, instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Z powyższego wynika, iż archiwum nie może rozpocząć i prowadzić działalności gospodarczej bez wpisu do rejestru działalności regulowanej w przypadku przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej. Rejestr ten nie jest rejestrem instytucji kultury, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Reasumując, z treści wniosku nie wynika, by Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi archiwizacji od dnia 1 stycznia 2011 r. nie są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług. W związku z tym, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie dotyczą odpłatnych wstępów, ani wypożyczania wydawnictw określonych w poz. 72-75 załącznika nr 3 do ustawy, nie korzystają z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT, ale opodatkowane są stawką podstawową - 23%.

W świetle zmian przepisów ustawy o podatku od towarów usług obowiązujących od 1 stycznia 2011 r., zastosowanie przepisów zwolnienia od opodatkowania usług archiwalnych, będących przedmiotem interpretacji indywidualnej Wnioskodawcy nr IPPP2-443-188/10-4/KG z dnia 18.06.2010 r., nie obowiązuje w obecnym stanie prawnym.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 ustawy).

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i ww. przepisów art. 113 ustawy, w 2011 r. Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego do wysokości limitu sprzedaży opodatkowanej tj. 150.000 zł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj