Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1069/10/ENB
z 18 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-1069/10/ENB
Data
2011.02.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
stypendia
stypendium doktoranckie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy stypendia wskazane we wniosku korzystają ze zwolnienia na podst. art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe.


W ramach prowadzonego projektu pt. „Rozwój…”, który finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego od 1 października 2009 r. do 30 września 2015 r. wypłacane są:


  1. stypendia za osiągnięcia naukowe dla doktorantów studiów doktoranckich (70 stypendiów rocznie, wypłacanych przez 10 miesięcy);
  2. stypendia wyjazdowe dla doktorantów na odbycie trzymiesięcznych staży zagranicznych (20 stypendiów rocznie);
  3. jedno - lub dwumiesięczne stypendia wyjazdowe dla nauczycieli akademickich (samodzielni pracownicy naukowo - dydaktyczni) na odbycie doszkalających staży zagranicznych (5 stypendiów rocznie);
  4. stypendia przyjazdowe dla profesorów/doktorów wizytujących (pracownicy naukowo - dydaktyczni uczelni, instytucji naukowych i firm z zagranicy) na szkolenie doktorantów (przyjazdy nie dłuższe niż dwa tygodnie, 16 stypendiów rocznie).


Stypendia jako forma pomocy beneficjentom projektu zostały zaplanowane we wniosku projektowym zgodnie z zasadami konkursowymi przedstawionymi przez MNiSW w opisie konkursu.

W dokumentacji konkursowej projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV „Szkolnictwo wyższe i nauka”, Działanie 4.1 „Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”, Poddziałanie 4.1.1. „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni” która obowiązywała dla realizowanego przez Politechnikę projektu zdefiniowano grupy odbiorców do których projekt musi być bezpośrednio skierowany. W dokumentacji tej (pkt 3.2) jako odbiorców wskazano: uczelnie – szkoły prowadzące studia wyższe, działające na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, studentów – osoby kształcące się na studiach I i II stopnia lub jednolitych studiach magisterskich w danej uczelni, słuchaczy – uczestników kursów, szkoleń organizowanych przez uczelnie, doktorantów – uczestników studiów doktoranckich w danej uczelni, kadrę akademicką (nauczyciele akademiccy, młodzi doktorzy, profesorowie wizytujący).

Również w pkt 1.1.1.e) wskazane są stypendia dla doktorantów, młodych doktorów (postdoców) i profesorów wizytujących.


Zgodnie z powyższymi wytycznymi we wniosku konkursowym Politechniki, uzupełnionym po negocjacjach z Instytucją Pośredniczącą (MNiSW), który jest jednocześnie załącznikiem nr 1 do Umowy pomiędzy Instytucją Pośredniczącą i Politechniką w pkt 3.2 wymieniono następujące grupy docelowe objęte wsparciem:


  • obecni studenci 3 pierwszych lat studiów (ok. 165 osób);
  • studenci doktoranci rekrutowani przez 6 lat trwania projektu (ok. 420 osób);
  • kadra dydaktyczna Politechniki i Instytutu Maszyn Przepływowych (ok. 60-70 osób);
  • kadra dydaktyczna w postaci profesorów wizytujących (ok. 95 osób).


W związku z powyższym wszystkie ww. osoby są uczestnikami projektu i objęci są wsparciem (otrzymują pomoc w postaci stypendium z projektu).

Stypendia te były wypłacane w IV kwartale 2009 r. oraz w I, II i III kwartale 2010 r. a także będą wypłacane dla różnych osób (beneficjentów projektu) do 2015 r. Przydzielane są one na Politechnice, na zasadzie wewnętrznych regulaminów dla osób, które spełniają postawione wymagania konkursowe. Stypendia (pomoc udzielana uczestnikom projektu) mają z jednej strony na celu zmotywowanie doktorantów do pracy naukowej, a drugiej strony umożliwienie im i kadrze dydaktycznej odbycie staży zagranicznych (stypendia wyjazdowe) i szkoleń na miejscu (stypendia przyjazdowe dla kadry z zagranicy) w celu podniesienia kompetencji doktorantów. Od stypendiów tych Politechnika jako płatnik nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dnia 1 stycznia 2010 r.


Wobec powyższego zadano następujące pytania.


  1. Czy ww. stypendia są wolne od podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Wnioskodawca, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który został wprowadzony od dnia 1 stycznia 2010 r. zaprzestał pobierania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych uważając, że stypendia te są zwolnione z opodatkowania na mocy ww. artykułu. Środki przeznaczone na wypłatę stypendiów pochodzą z projektu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1. Są to środki pochodzące z funduszy strukturalnych (EFS). Stypendia są otrzymywane przez uczestników projektu (doktoranci studiów doktoranckich i kadra naukowo-dydaktyczna z Polski i z zagranicy) jako bezzwrotna pomoc.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Na podstawie art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:


  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Wobec powyższego należy zatem podkreślić, że zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).

Jednocześnie jednak zaznaczyć należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe (t.j. przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, w ramach prowadzonego projektu pt. „Rozwój…”, który finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego od 1 października 2009 r. do 30 września 2015 r. Wnioskodawca wypłaca stypendia za osiągnięcia naukowe dla doktorantów studiów doktoranckich, stypendia wyjazdowe dla doktorantów na odbycie trzymiesięcznych staży zagranicznych; jedno - lub dwumiesięczne stypendia wyjazdowe dla nauczycieli akademickich na odbycie doszkalających staży zagranicznych oraz stypendia przyjazdowe dla profesorów/doktorów wizytujących związane ze szkoleniem doktorantów.

Stypendia jako forma pomocy beneficjentom projektu zostały zaplanowane we wniosku projektowym zgodnie z zasadami konkursowymi przedstawionymi przez MNiSW w opisie konkursu. Przydzielane są one na Politechnice, na zasadzie wewnętrznych regulaminów dla osób, które spełniają postawione wymagania konkursowe. Stypendia (pomoc udzielana uczestnikom projektu) mają z jednej strony na celu zmotywowanie doktorantów do pracy naukowej, a drugiej strony umożliwienie im i kadrze dydaktycznej odbycie staży zagranicznych (stypendia wyjazdowe) i szkoleń na miejscu (stypendia przyjazdowe dla kadry z zagranicy) w celu podniesienia kompetencji doktorantów. Wszystkie wymienione we wniosku osoby otrzymujące stypendium są uczestnikami projektu i objęci są wsparciem (otrzymują pomoc w postaci stypendium z projektu).

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że zarówno stypendia za osiągnięcia naukowa dla doktorantów studiów doktoranckich, stypendia wyjazdowe dla doktorantów na odbycie staży zagranicznych; jedno - lub dwumiesięczne stypendia wyjazdowe dla nauczycieli akademickich na odbycie doszkalających staży zagranicznych oraz stypendia przyjazdowe dla profesorów/doktorów wizytujących wypłacane uczestnikom projektu – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe będzie miało również zastosowanie do stypendiów wypłacanych w latach następnych, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj