Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-316/11/AL
z 26 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-316/11/AL
Data
2011.04.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura korygująca
odliczenie podatku od towarów i usług
skonto


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktury VAT w przypadku zastosowania procedury skonta.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 16 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury, uznaje się za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: Wnioskodawca) jest producentem opakowań z tworzyw sztucznych. Od 2001 r. Wnioskodawca działa nieprzerwanie w obszarze produkcji i sprzedaży opakowań przemysłowych dla branży petrochemicznej, nawozowej, budowlanej, higienicznej oraz spożywczej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych określonych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), tj. w szczególności dokonywania odpłatnych dostaw towarów i odpłatnych świadczeń usług na terytorium kraju, eksportu towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Wnioskodawca nabywa na terytorium kraju towary od innych podatników VAT. Dostawy są realizowane w ramach odpłatnych dostaw towarów (o których mowa w art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT), opodatkowanych przez dostawców w kraju według podstawowej stawki VAT. Są one udokumentowane wystawianymi na rzecz Wnioskodawcy fakturami VAT.

Powyższe towary to przede wszystkim surowce produkcyjne, służące Wnioskodawcy do wytwarzania opakowań z tworzyw sztucznych.

Jeden z dostawców ww. towarów zastosował wobec Wnioskodawcy mechanizm skonta, tj. pod warunkiem, że Wnioskodawca dokona zapłaty za towary odpowiednio wcześnie, określona na fakturze kwota należna ulega zmniejszeniu. Na fakturze informacja o skoncie ogranicza się jedynie do wskazania procentu skonta (np. 2,5 %) oraz granicznego terminu płatności, w którym, w przypadku dokonania zapłaty, skonto przysługuje (np. 8 dni).

Na fakturze są wykazane kwota brutto, kwota netto oraz kwota VAT (a także inne konieczne informacje, jakie powinna zawierać faktura VAT) w wartościach nominalnych, tj. bez uwzględnienia skonta. Innymi słowy, na fakturze nie zostały pokazane powyższe kwoty podwójnie, tj. również w wariancie uwzględniającym skonto. Skonto jest nieobowiązkowe.

Mimo skorzystania przez Wnioskodawcę ze skonta, dostawca do tej pory nie wystawił na rzecz Wnioskodawcy faktury korygującej, która obniżałaby kwotę brutto, kwotę netto oraz kwotę VAT. Od dokonania i rozliczenia przedmiotowej transakcji (tj. w szczególności od dostawy towarów, wystawienia faktury i zapłaty za towary przez Wnioskodawcę) minęło kilkanaście miesięcy. Wnioskodawca nie posiada wiedzy, dlaczego dostawca nie wystawił faktury korygującej na jego rzecz oraz kiedy (i czy w ogóle) ją wystawi.

Wnioskodawca nie wyklucza, że podobny przypadek może mieć miejsce również w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę ze skonta, dopóki dostawca towarów nie wystawi faktury korygującej, jest on uprawniony do odliczenia z otrzymanej faktury całej kwoty VAT (tj. bez uwzględnienia skonta)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku skorzystania ze skonta, dopóki dostawca towarów nie wystawi faktury na jego rzecz korygującej, nabywca jest uprawniony do odliczenia z otrzymanej faktury całej nominalnej kwoty VAT (tj. bez uwzględnienia skonta).

Wnioskodawca uzasadnił swoje stanowisko tym, że:

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT, „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

Ponadto, stosownie do art. 86 ust 2 pkt 1 lit a) ustawy o VAT, „kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”.

W opinii Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż w analizowanym przypadku spełnione są obydwie powyższe przesłanki odliczenia VAT w kwocie zawartej na otrzymanej fakturze zakupowej. Wydatki te służą bowiem wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT, a Wnioskodawca posiada fakturę z kwotą VAT (która stanowi dla Wnioskodawcy kwotę VAT naliczonego).

Zgodnie natomiast z art. 86 ust 10a ustawy o VAT, „w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia".

Wnioskodawca pragnie w szczególności zwrócić uwagę na zastosowany przez ustawodawcę zwrot „w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury”.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższy przepis art. 86 ust. 10a ustawy o VAT jednoznacznie potwierdza, iż dopóki dostawca towarów nie wystawi na rzecz Wnioskodawcy faktury korygującej (na okoliczność skonta), Wnioskodawca nie jest zobowiązany do samodzielnego „zmniejszania" kwoty VAT, która widnieje na otrzymanej fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ustępem 2 pkt 1 lit. a, tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie ustępu 10a powołanego przepisu w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360 ze zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem podatnik, który otrzymał fakturę z tytułu nabycia towarów lub usług, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury.

Dla skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT, wynikającego z otrzymanej faktury, nie ma znaczenia że nabywca towarów lub usług może skorzystać ze skonta, z tytułu wcześniejszego uregulowania należności.

Obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego powstaje dopiero w momencie otrzymania faktury korygującej (do wystawienia której zobowiązany jest sprzedawca) w rozliczeniu za okres w którym podatnik otrzymał korektę faktury.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż dostawca mimo skorzystania przez Wnioskodawcę ze skonta, nie wystawi faktury korygującej, która obniżałaby kwotę brutto, kwotę netto oraz kwotę VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż jest uprawniony do odliczenia z otrzymanej faktury całej nominalnej kwoty (bez uwzględnienia skonta)- należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Natomiast co do zaistniałego stanu faktycznego, w ww. zakresie wydano odrębną interpretację.

Należy podkreślić, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem we wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego, podanym w złożonym wniosku.

Należy także dodać, iż interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, 45-372 Opole ul. Kośnego 70, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj