Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-875/10-2/MS
z 4 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-875/10-2/MS
Data
2011.03.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Sprzedaż nieruchomosci i praw majątkowych


Słowa kluczowe
opodatkowanie
opodatkowanie
pomoc publiczna
pomoc publiczna
przychód
przychód
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zezwolenie na prowadzenie działalności
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwrot
zwrot


Istota interpretacji
Czy zwrot pomocy publicznej przez L. w związku cofnięciem dla tej spółki zezwolenia na działalność w strefie ekonomicznej powinien stanowić przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przedstawionym stanie faktycznym?



Wniosek ORD-IN 646 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03.12.2010 r. (data wpływu 13.12.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dla Wnioskodawcy z tytułu zwrotu pomocy publicznej przez L. w związku z cofnięciem dla tej spółki zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.12.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dla Wnioskodawcy z tytułu zwrotu pomocy publicznej przez L. w związku z cofnięciem dla tej spółki zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 4 grudnia 2006r. L. Sp. z o.o. nabyła od A. grunt położony na terenie Podstrefy W. Cena za grunt wynosiła 5 zł netto i jej wysokość wynikała z umowy podpisanej między rządem Polski i innymi „stronami polskimi” a L. Sp. z o.o. Różnica pomiędzy wartością rynkową gruntu, a faktyczną ceną zakupu stanowiła dla L. Sp. z o.o. pomoc publiczną.

Wielkość nominalna pomocy udzielonej tej spółce przez A. S.A. w dniu sprzedaży gruntu wyniosła 1.487.169,86 zł (wartość brutto i netto pomocy : 1.444.645,82 zł ). Wartość rynkowa wg operatu szacunkowego : 1 .444.650,82 zł.

Dla L. Sp. z o.o. A. udzieliła również pomocy publicznej w formie obniżenia o 50% opłat partycypacyjnych, do których ponoszenia są zobowiązane podmioty działające na terenie podstrefy. Wartość tej pomocy w dniu podjęcia Uchwały przez Zarząd A. S.A. wynosiła: 416.742,00 zł. Wartość faktycznie naliczonych opłat partycypacyjnych od 2006 r. do dnia cofnięcia zezwolenia na działalność w strefie dla spółki L. wyniosła 20.153,13 zł netto 50%; tej kwoty nie zafakturowano (stanowi zwolnienie w wysokości 50% naliczonych opłat partycypacyjnych).

Z powodu podjęcia decyzji o rezygnacji z prowadzenia działalności na terenie Podstrefy, spółka L. w dniu 14.05.2008 r. wystąpiła do Ministra Gospodarki z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności w strefie oraz wypowiedzenie umowy inwestycyjnej. Powyższe stało się w dniu 26 maja 2009 r.

W dniu 24 września 2009 r. A. odkupiła od L. Sp. z o.o. wyżej wskazany grunt za tę samą cenę, tj. 5 zł netto. Zgodnie z operatem szacunkowym wartość gruntu na moment transakcji wyniosła 2.723.876,00 zł. W tym samym okresie A. w związku z odkupieniem gruntu za kwotę 5 zł netto, zaliczyła do przychodów podatkowych wartość w wysokości różnicy między ceną 5 zł a wartością rynkową gruntu (2.723.339,00 zł). Stanowisko to zostało potwierdzone przez organ podatkowy w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Po odkupieniu gruntu przez A. od L. Sp. z o.o., A. zwróciła się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o udzielenie informacji, czy transakcja odprzedaży gruntu może być traktowana przez A. jako zwrot pomocy publicznej wraz z odsetkami, a przyrost wartości rynkowej nieruchomości może zostać zaliczony na poczet zobowiązań wobec Spółki, w tym odsetek od zwróconej pomocy publicznej.

W dniu 12 kwietnia 2010 r. A. otrzymała pismo od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z którego wynika, że odprzedaż nieruchomości, co do zasady mogłaby zostać potraktowana jako zwrot pomocy publicznej, uwzględniając przyrost jej wartości w rozpatrywanym okresie. W przypadku uprzedniej sprzedaży przedmiotowej nieruchomości przez beneficjenta pomocy i następnie uregulowania należności związanych ze zwrotem pomocy publicznej wraz z odsetkami, skutek byłby de facto ten sam, jak w przypadku przedstawionego rozwiązania. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piśmie z dnia 12 kwietnia 2010 r. zwrócił również uwagę, że gdyby nawet przedsiębiorca nabył przedmiotową nieruchomość za cenę rynkową, w rozpatrywanym okresie jej wartość i tak by wzrosła. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawione rozwiązanie w praktyce doprowadzi do odzyskania pomocy wraz z odsetkami, a więc umożliwi powrót do stanu sprzed udzielenia pomocy.

Zgodnie z rozliczeniem pomocy publicznej wartość wyliczonych odsetek wg wytycznych ustalonych przez KE dla zwrotu udzielonej pomocy publicznej za okres od 12.2006 do 24.09.2009 wyniosła 261.578,59 zł (259.551,98 + 2.026,61).

Umowa inwestycja z 30 listopada 2005 r. nie zawierała regulacji dotyczących zwrotu pomocy publicznej w przypadku nie spełnienia przez L. Sp. z o.o. warunków udzielenia tej pomocy. W 2006 r. kiedy udzielono pomocy publicznej wartość tej pomocy w żaden sposób nie miała odzwierciedlenia w rozliczeniach podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwrot pomocy publicznej przez L. w związku cofnięciem dla tej spółki zezwolenia na działalność w strefie ekonomicznej powinien stanowić przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w przedstawionym stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

A. SA. z tytułu zwrotu pomocy publicznej z dwóch wyżej wskazanych tytułów wraz z odsetkami nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż oznaczałoby to dwukrotne wykazanie przychodu — raz z tytułu transakcji odprzedaży (częściowo nieodpłatne świadczenie - przyrost majątku) oraz drugi raz z tytułu zwrotu pomocy publicznej.

W myśl przepisów prawa wspólnotowego a w szczególności zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 TVVE WE w przypadku, gdy podjęte zostały decyzje negatywne w sprawach pomocy przyznanej bezprawnie oraz art. 9 rozporządzenia komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE, beneficjent pomocy publicznej, któremu pomoc została udostępniona bezprawnie jest zobowiązany do zwrotu tej pomocy wraz z odsetkami naliczonymi według właściwej stopy ustalonej przez komisję. Odsetki są płatne od dnia, w którym pomoc przyznana bezprawnie została udostępniona beneficjentowi do daty jej windykacji.

Natomiast zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej beneficjent pomocy jest zobowiązany do zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy publicznej, co do której komisja wydała decyzję o obowiązku zwrotu pomocy, chyba że wskutek wniesionego odwołania zostanie zawieszone wykonanie decyzji komisji. Obowiązek zwrotu obejmuje również odsetki, o których mowa w art. 14 ust. 2 rozporządzenia z dnia 22 marca 1999 r. Do czasu wykonania przez beneficjenta pomocy obowiązku, o którym mowa powyżej żadna pomoc publiczna nie może zostać udzielona, a w przypadku jej wcześniejszego udzielenia - wypłacona temu beneficjentowi. Wobec powyższego L. jest zobowiązana do zwrotu udzielonej pomocy w wysokości różnicy pomiędzy kwotą sprzedaży gruntu (5 zł) oraz jej wartością rynkową na dzień jej udzielenia (1 444 650,82 zł) i należnymi odsetkami (259 551,98 zł) oraz wartości udzielonej pomocy publicznej z tytułu obniżonych o 50% opłat partycypacyjnych (20 153,13 zł) wraz z odsetkami (2 026,61 zł). Przy uwzględnieniu powołanych powyżej przepisów oraz stanowiska Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyrażonego w piśmie z dnia 12 kwietnia 2010r., można przyjąć , że odsprzedaż przedmiotowej nieruchomości , co do zasady mogłaby zostać potraktowana jako zwrot pomocy publicznej, uwzględniając przyrost jej wartości w rozpatrywanym okresie. Takiej formy zwrotu pomocy publicznej nie zakazują ani powołane powyżej przepisy prawa wspólnotowego, ani przepisy krajowe. W przypadku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości przez beneficjenta pomocy publicznej i następnie uregulowania należności związanych ze zwrotem pomocy publicznej wraz z odsetkami skutek byłby de facto ten sam, jak w przypadku tego rozwiązania, w którym A. S.A. odkupując nieruchomość gruntową otrzymuje zwrot udzielonej pomocy publicznej wraz z należnymi odsetkami. Należy zwrócić uwagę, iż gdyby nawet beneficjent pomocy nabył przedmiotową nieruchomość za cenę rynkową, we wskazanym wyżej okresie wartość nieruchomości i tak by wzrosła. Zatem przedstawione rozwiązanie może doprowadzić do odzyskania udzielonej uprzednio pomocy publicznej wraz z odsetkami co potwierdza stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piśmie z dnia 12 kwietnia 2010r., w którym stwierdzono, iż przyjęte rozwiązanie w praktyce doprowadzi do odzyskania pomocy publicznej oraz odsetek, a więc umożliwi powrót do stanu sprzed udzielenia pomocy.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz fakt przyrostu wartości przedmiotowej nieruchomości w okresie od grudnia 2006r. do września 2009r. (przyrost o 1 279 225,18zł), można przyjąć, że na poczet tej kwoty może być zaliczona również zwrot pomocy publicznej z tytułu obniżonej o 50% opłaty partycypacyjnej wraz z naliczonymi odsetkami. W tym przypadku L. Sp. z o.o. nie byłaby zobowiązana do zwrotu pomocy z tytułu opłat partycypacyjnych wraz z odsetkami w formie pieniężnej. W przeciwnej sytuacji musiałby nastąpić zwrot poprzez zapłatę na rzecz Spółki kwoty głównej wraz z odsetkami. Przywołując przepisy prawa podatkowego a w pierwszej kolejności art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Z powyższego wynika, że przychodem podatnika są wszelkie trwale, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika. Z kolei w myśl art. 12 ust. 4 pkt 2 i 6a do przychodów nie zalicza się, kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów) oraz zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W przedstawionym stanie faktycznym doszło do definitywnego przysporzenia majątku A. S.A., ale w momencie odprzedaży przez L. Sp. z o.o. na rzecz A. S.A. gruntu po cenie 5 zł. A. S.A. zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 12 ust. 6a ustawy z dnia 15 lutego 1902 r. rozpoznała przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jak już wyżej wskazano - w wysokości różnicy między ceną sprzedaży 5 zł a ceną rynkową tej nieruchomości wynikającą z wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego. Mając na uwadze ten fakt oraz przyjęcie stanowiska, iż odprzedaż gruntu może być potraktowana jako zwrot pomocy publicznej, uwzględniając przyrost jej wartości w okresie od grudnia 20.06 r. do września 2009 r., uprawnione jest przyjęcie stanowiska, zgodnie z którym A. S.A. z tytułu zwrotu pomocy publicznej z dwóch wyżej wskazanych tytułów wraz z odsetkami nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż oznaczałoby to dwukrotne wykazanie przychodu - raz z tytułu transakcji odprzedaży (częściowo nieodpłatne świadczenie - przyrost majątku) oraz drugi raz z tytułu zwrotu pomocy publicznej.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj