Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-484/10-8/AF
z 25 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-484/10-8/AF
Data
2011.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podwyższenie kapitału zakładowego
podwyższenie kapitału zakładowego
umowa spółki
umowa spółki
zmiana umowy
zmiana umowy


Istota interpretacji
Zmiana umowy spółki związana z podniesieniem kapitału zakładowego nie korzystała ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.



Wniosek ORD-IN 287 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15.12.2010 r. (data wpływu 20.12.2010 r.) uzupełnionym w dniu 03.02.2011 r. (data wpływu 07.02.2011 r.) na wezwanie z dnia 25.01.2011 r. (data doręczenia 28.01.2011 r.), uzupełnionym w dniu 23.02.2011 r. (data wpływu 28.02.2011 r.) na wezwanie z dnia 14.02.2011 r. (data doręczenia 18.02.2011 r.) oraz w dniu 10.03.2011 r. (data wpływu 14.03.2011 r.) na wezwanie z dnia 02.03.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.12.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład Usług Komunalnych spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, w której 100% udziałów posiada Gmina Miasta. Przedmiotem działalności spółki jest wykonywanie zadań własnych gminy Miasta. służących bieżącemu i nieprzerwanemu zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców w drodze świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej w zakresie utrzymywania składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych. W szczególności zgodnie z otrzymanym zezwoleniem Spółka świadczy usługi zbierania, transportu i odzysku odpadów komunalnych stałych oraz płynnych. W dniu 2 grudnia 2010 r. Wspólnik – Gmina Miasta podjęła uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych. Podwyższenie kapitału zakładowego zostało dokonane na mocy dotychczasowych postanowień umowy spółki.

Usługi, które świadczy spółka komunalna pod firmą Zakład Usług Komunalnych spółka z o.o. w ocenie spółki są użyteczności publicznej, a nadto Gmina Miasta posiada już 100% udziałów w spółce.

Wobec przedstawionych wyżej okoliczności, zdaniem Spółki, zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów ustawy poprzez podwyższenie kapitału zakładowego w drodze wniesienia wkładów pieniężnych przez dotychczasowego jedynego wspólnika – jednostkę samorządu terytorialnego – mieści się w dyspozycji art. 9 ust. 11 lit. d) i objęte jest zwolnieniem przedmiotowym od podatku od czynności cywilnoprawnych na wskazanej wyżej podstawie prawnej.

Pismem z dnia 25.01.2011 r. Nr IPPB2/436-484/10-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez dostarczenie dokumentu - oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem - (odpowiednio odpis z Krajowego Rejestru Sądowego), z którego wynika prawo Pana Tomasza W. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, tj. stosowne umocowanie, dla osoby, która przedmiotowy wniosek podpisała. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

Następnie pismem z dnia 14.02.2011 r. Nr IPPB2/436-484/10-4/AF wezwano Wnioskodawcę min. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez wskazanie, czy przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie wyjaśniając, że przedmiotem działania Spółki zgodnie z KRS jest: zbieranie odpadów, przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów, odzysk surowców, działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Jeśli chodzi o ścieki Spółka świadczy usługi oczyszczania szamb wozem asenizacyjnym. Ścieki z szamb zrzucane są do oczyszczalni ścieków.

Pismem z dnia 02.03.2011 r. Nr IPPB2/436-484/10-6/AF wezwano Wnioskodawcę do jednoznacznego sprecyzowania przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez wskazanie, czy przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków zgodnie z ustawą z dnia 07 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2006 r. nr 123, poz. 858 ze zm.). Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie wyjaśniając, że przedmiotem działalności Spółki nie jest świadczenie usług użyteczności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków lecz w zakresie usług oczyszczania szamb wozem asenizacyjnym, wykonywanych zgodnie z Aktem Założycielskim Spółki nadanym przez jednoosobowego Wspólnika Założyciela Gminę Miasta oraz na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o gospodarce komunalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy stanowisko Spółki odnośnie zaprezentowanego wyżej stanu faktycznego jest prawidłowe...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Spółki jest takie, że czynność prawna – podwyższenie kapitału zakładowego spółki jest objęta zwolnieniem przedmiotowym od podatku od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 9 ust. 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi podlegają m. in. umowy spółki.

Ponadto w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany (art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały ponadto wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną, zaś podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy).

Jednakże w myśl art. 9 pkt 11 lit. d) zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Należy podkreślić, że powyższe zwolnienie funkcjonuje w polskim systemie podatkowym – podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia – na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania (określonej w art. 84 Konstytucji RP). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Użyty w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych spójnik „i” stanowi o tym, że aby skorzystać z powyższego zwolnienia obie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą wystąpić łącznie, tzn.:

  1. przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków
    i
  2. w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zakład Usług Komunalnych spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, w której 100% udziałów posiada Gmina. Przedmiotem działalności spółki jest wykonywanie zadań własnych gminy służących bieżącemu i nieprzerwanemu zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców w drodze świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej w zakresie utrzymywania składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych. W szczególności zgodnie z otrzymanym zezwoleniem Spółka świadczy usługi zbierania, transportu i odzysku odpadów komunalnych stałych oraz płynnych. Spółka w opisie stanu faktycznego wskazała, iż przedmiotem działalności Spółki nie jest świadczenie usług użyteczności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków. W dniu 2 grudnia 2010 r. Wspólnik - Gmina podjął uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych. Podwyższenie kapitału zakładowego zostało dokonane na mocy dotychczasowych postanowień umowy spółki.

Tak więc w przedmiotowej sprawie został spełniony tylko jeden z warunków, aby skorzystać z powyższego zwolnienia, tzn. w chwili zmiany umowy spółki jednostka samorządu terytorialnego – Gmina, posiadała co najmniej połowę udziałów w tej spółce. Natomiast nie został spełniony drugi z warunków, czyli wymóg świadczenia określonych w ww. przepisie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków.

W związku z powyższym, zmiana umowy spółki związana z podniesieniem kapitału zakładowego nie korzystała ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj