Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1085a/10/KT
z 1 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1085a/10/KT
Data
2011.02.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
gmina
instalacja
kolektory słoneczne
opodatkowanie
świadczenie usług
usługi
wpłata


Istota interpretacji
Opodatkowanie wykonywanych czynności, za które dokonywane są indywidualne wpłaty przez właścicieli budynków.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu 25 października 2010 r.), uzupełnionym w dniach: 31 grudnia 2010 r. i 19 stycznia 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanych czynności, za które dokonywane są indywidualne wpłaty przez właścicieli budynków – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach: 31 grudnia 2010 r. i 19 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanych czynności, za które dokonywane są indywidualne wpłaty przez właścicieli budynków.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina złożyła wniosek o współfinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działania 2.4 „Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku”, Osi prorytetowej II „Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska”, projektu pn. „Zwiększenie wykorzystania energii odnawialnej…”.

Przedsięwzięcie obejmować będzie zakup i montaż zestawu solarnego, składającego się z systemu kolektorów słonecznych, podgrzewacza wody oraz osprzętu instalacyjnego dla potrzeb wytwarzania energii do ogrzewania wody użytkowej w objętych projektem indywidualnych gospodarstwach domowych na terenie Gminy - w ilości 579 gospodarstw, jak i w budynkach użyteczności publicznej - w ilości 20. Urządzenia te, na podstawie umowy użyczenia nieruchomości, zostaną zamontowane w budynkach właścicieli tych nieruchomości. Po zakończeniu prac montażowych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego, zamontowane w budynku będącym własnością właściciela, pozostaną własnością Gminy przez cały okres trwania umowy, która trwa 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu. Począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w budynku będącym własnością właściciela, Gmina użycza mu sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego, do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem, do zakończenia umowy. Przy rozliczaniu powyższego projektu wystąpi podatek naliczony.

Każdy z użytkowników tych urządzeń zobowiązuje się do jednorazowego wpłacenia na konto Gminy, na poczet funduszu energetycznego na realizację przedmiotowej inwestycji, kwoty 2.500 zł.

Gmina nie będzie pobierała opłat od właścicieli nieruchomości w związku z korzystaniem przez nich z zestawów solarnych. Dokonują oni indywidualnych wpłat, stanowiących zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym, wkład do całości realizowanego projektu obejmującego zakup i montaż kolektorów słonecznych, wynoszący 19,33%. Wkład Gminy wynosi 25%, a dofinansowanie z EFRR 55,67%. Pobierane wpłaty nie są zaliczkami. Trwałość projektu wynosi 5 lat. Po jego upływie urządzenia zostaną nieodpłatnie przekazane przez Gminę właścicielom budynków.

Indywidualne wpłaty będą dokonywane przez właścicieli budynków jako wkład do całości realizowanego projektu, który obejmuje zakup i montaż kolektorów słonecznych, w następstwie dobrowolnych deklaracji o chęci uczestnictwa w projekcie instalacji ww. kolektorów, zawierających jednocześnie zobowiązanie się do wpłacenia kwoty w wysokości 2.500 zł.

W przypadku niedokonania ww. wpłaty przez któregoś z właścicieli nieruchomości, nie dojdzie do montażu instalacji solarnej na jego budynku.

Środki prywatne zostały wykazane we wniosku aplikacyjnym pod oddzielną pozycją i przed przystąpieniem do przetargu muszą być pozyskane od właścicieli prywatnych.


W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:


Czy Gmina może nieopodatkowywać podatkiem od towarów i usług dokonanych indywidualnych wpłat na poczet montażu instalacji solarnych (na fundusz energetyczny)...


Zdaniem Wnioskodawcy, wpłaty na poczet funduszu energetycznego nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Opodatkowaniu, w świetle ww. regulacji, nie podlega pieniądz (wpłata), ale czynność, z którą się wiąże.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)


W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ww. ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze skonkretyzowanym świadczeniem, które zostanie wykonane w ramach umowy zobowiązaniowej między dwoma określonymi stronami transakcji, dla którego istnieć będzie bezpośredni konsument odnoszący korzyść o charakterze majątkowym (właściciel nieruchomości – uczestnik projektu). Należy zauważyć, że dobrowolne deklaracje właścicieli budynków o chęci uczestnictwa w projekcie nie są wystarczające aby nastąpił montaż instalacji solarnej, gdyż będzie on miał miejsce tylko na tych budynkach, których właściciele dokonają wymaganej wpłaty. Wobec powyższego wystąpi bezpośredni związek (ekwiwalentność) pomiędzy świadczeniem Gminy, a płatnościami wnoszonymi przez ww. właścicieli.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie zaistnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną wpłatą, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika programu, należy stwierdzić, iż czynności, do wykonania których zobowiązała się Gmina w ramach ww. projektu, stanowić będą odpłatne czynności, które - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „Zwiększenie wykorzystania energii odnawialnej…”, dokonano w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-1085b/10/KT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj