Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1176/10/AF
z 8 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1176/10/AF
Data
2011.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
preferencyjna stawka amortyzacji
preferencyjna stawka amortyzacji
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy Spółka słusznie uznała art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jako właściwą podstawę do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, przy usłudze, świadczonej na rzecz swoje kontrahenta?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 18 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 4 lutego 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi czarteru statku morskiego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 listopada 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 4lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi czarteru statku morskiego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka zawiera umowę czarteru statku morskiego z podmiotem zagranicznym – armatorem/przedstawicielem armatora. Umowa traktuje o wynajęciu całej przestrzeni ładunkowej środka transportu morskiego, w celu wykonania określonych podróży z danym ładunkiem pomiędzy państwami Unii Europejskiej. Spółka następnie zawiera umowę czarteru z polskim podmiotem na podobnych warunkach. Stosuje stawkę podatku w wysokości 0%, przy obciążaniu podmiotu krajowego jako czarterującego. Środki transportu morskiego, których dotyczy ww. umowa z kontrahentem polskim, spełniają wymogi art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:


Czy Spółka słusznie uznała art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jako właściwą podstawę do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, przy wyżej opisanej usłudze, świadczonej na rzecz swoje kontrahenta...


Zdaniem Wnioskodawcy, podstawa prawna jaką stanowi art. 83 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawnia do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%. Świadczona usługa polega bowiem na oddaniu przestrzeni ładunkowej statku na jedną lub więcej podróży, czyli zgodnie z treścią ww. przepisu na usłudze najmu, czarteru środków transportu morskiego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W związku z tym, że wniosek Spółki złożony w miesiącu listopadzie 2010 r. dotyczy stanu faktycznego niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący w 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 83 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków.


W powołanym pkt 1 wymieniono:


  1. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40);
  7. statki ratownicze morskie (PKWiU ex 35.11.33-53.40).


Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka zawiera umowę czarteru statku morskiego z podmiotem zagranicznym – armatorem/przedstawicielem armatora. Umowa traktuje o wynajęciu całej przestrzeni ładunkowej środka transportu morskiego, w celu wykonania określonych podróży z danym ładunkiem pomiędzy państwami Unii Europejskiej. Spółka następnie zawiera umowę czarteru z polskim podmiotem na podobnych warunkach. Środki transportu morskiego, których dotyczy ww. umowa z kontrahentem polskim, spełniają wymogi art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że przedmiotowa usługa czarteru morskiego środka transportu jest opodatkowana stawką podatku w wysokości 0%.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj