Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1247/10/AF
z 17 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1247/10/AF
Data
2011.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
preferencyjna stawka amortyzacji
preferencyjna stawka amortyzacji
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy obsługa statku armatora morskiego, dotycząca takich usług jak: zaopatrzenie statku w lód i wodę, rozładunek i nadzór nad rozładunkiem, a także kontrola jakościowa i ilościowa podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%?



Wniosek ORD-IN 451 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2010 r. (data wpływu 8 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi obsługi statku armatora morskiego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi obsługi statku armatora morskiego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest uznaną organizacją producencką i świadczy usługi na rzecz swoich członków, którzy są armatorami kutrów rybackich. Świadczone usługi obejmują obsługę statku, ładunku oraz dostarczenie towarów służących zaopatrzeniu statku. Dokładny zakres tych usług to przede wszystkim zaopatrzenie kutra w lód i wodę, rozładunek oraz nadzór nad rozładunkiem ryb, a także kontrola jakościowa i ilościowa wyładowanych ryb. Wystawiając faktury za obsługę statku armatora morskiego Spółka zastosowała, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0%, gdyż kutry są sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 35.11 – statki rybackie. Usługa została wykonana w porcie morskim na rzecz armatora morskiego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z opisanym stanem faktycznym, obsługa statku armatora morskiego, dotycząca takich usług jak: zaopatrzenie statku w lód i wodę, rozładunek i nadzór nad rozładunkiem, a także kontrola jakościowa i ilościowa podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%...


Zdaniem Wnioskodawcy, cytującego treść art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, opisane we wniosku usługi podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 0%. Wynika to z faktu, że zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 1997 r. kutry rybackie są sklasyfikowane w grupowaniu 35.11, a świadczone usługi przeznaczone są wyłącznie na cele związane z obsługą kutra w porcie morskim.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W związku z tym, że Pana wniosek złożony w miesiącu grudniu 2010 r. dotyczy stanu faktycznego niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący w 2010 r.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 – 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie do podatku.


W myśl postanowień zawartych w art. 83 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:


  1. używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
  2. używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
  3. marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.


Ponadto, zgodnie z ust. 1 pkt 14 tegoż artykułu, ww. stawką podatku są również objęte usługi związane z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi.

Stosownie do treści ust. 1 pkt 17 ww. artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i ich ładunkom.

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie (ust. 2 ww. artykułu).

Analiza powołanych przepisów wskazuje, że należy dokonać rozróżnienia na dostawy towarów i usługi, które związane są z zaopatrzeniem lub obsługą morskich środków transportu. Odrębnie ujęte zostały również ładunki.

Istotne jest to, że w przepisach podatkowych brak jest zarówno definicji legalnych, jak i wyodrębnionych katalogów usług polegających na obsłudze morskich środków transportu lub usług służących ich bezpośrednim potrzebom. Taki stan rzeczy powodować może wątpliwości interpretacyjne. Przy ich rozstrzygnięciu należy mieć na uwadze, że zasadą jest ścisła interpretacja przepisów. W tej sytuacji, przy dokonywaniu interpretacji przepisów, należy posługiwać się głównie wykładnią językową. Stosując taką metodę wykładni należy kierować się przekonaniem, że ustawodawca racjonalnie używał takich, a nie innych słów. Wykładnia językowa jest bowiem punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa podatkowego, a także zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym. Zgodnie z definicjami zawartymi w „Słowniku języka polskiego PWN” słowo „obsługa” oznacza „obsługiwanie ludzi lub jakichś urządzeń; też: grupa ludzi, którzy się tym zajmują”, słowo „bezpośrednio” oznacza „bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost”, „potrzeba” – „to, co jest potrzebne do normalnej egzystencji lub do właściwego funkcjonowania”.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka świadczy usługi na rzecz swoich członków, którzy są armatorami kutrów rybackich. Świadczone usługi obejmują obsługę statku, ładunku oraz dostarczenie towarów służących zaopatrzeniu statku. Dokładny zakres tych usług to przede wszystkim zaopatrzenie kutra w lód i wodę, rozładunek oraz nadzór nad rozładunkiem ryb, a także kontrola jakościowa i ilościowa wyładowanych ryb. Wystawiając faktury za obsługę statku armatora morskiego Spółka zastosowała, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0%, gdyż kutry są sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 35.11 – statki rybackie. Usługa została wykonana w porcie morskim na rzecz armatora morskiego.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Spółka prawidłowo zastosowała stawkę podatku w wysokości 0%. Jednakże w przypadku zaopatrzenia kutrów rybackich w wodę i lód, podstawą prawną dla zastosowania ww. stawki podatku jest art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei w doniesieniu do usług polegających na rozładunku oraz nadzorcze nad rozładunkiem ryb, a także kontroli jakościowej i ilościowej wyładowanych ryb podstawą prawną jest art. 83 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy. W obu przypadkach warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% jest prowadzenie przez Spółkę dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tych przepisach. Ze względu na fakt, iż Spółka we własnym stanowisku wskazała, że zastosowała stawkę 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 14 tejże ustawy, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj