Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-31/11-3/MM
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-31/11-3/MM
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
faktura VAT
stawka preferencyjna podatku
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
stawki podatku
usługi kulturalne
usługi kulturalne
usługi rozrywkowe
usługi rozrywkowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca prawidłowo wystawia faktury sprzedaży od 01.01.2011r.?
2. Czy usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach PKWIU 90.01. i 90.03. są zwolnione z podatku VAT?
3. Czy Wnioskodawca jako manager Artysty ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 380 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2011r. (data wpływu 13.01.2011r.), uzupełnione pismem z dnia 22.02.2011r. (data wpływu 24.02.2011r.) oraz pismem z dnia 09.03.2011r. (data wpływu 14.03.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stwierdzenia poprawności w wystawianiu faktur sprzedaży oraz zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług kulturalnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.01.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia poprawności w wystawianiu faktur sprzedaży oraz zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług kulturalnych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 21.02.2011r. znak IPPP2/443-31/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca to producent, wydawca / dystrybutor płyt oraz organizator koncertów i eventów. Przedmiot działania Spółki m.in. został określony według Polskiej Klasyfikacji Działalności w następujący sposób:

PKD 92.3 Działalność artystyczna i rozrywkowa pozostała

PKD 92.31.C Działalność filharmonii, orkiestr i chórów

PKD 92.31.G Artystyczna i literacka działalność twórcza, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W związku z koniecznością zmiany PKWiU, od 1 stycznia 2011r. będą to PKWiU 90.01; 90.03;

Wnioskodawca świadczy również usługi o charakterze managerskim.

Na mocy umowy managerskiej pomiędzy Wnioskodawcą a Artystą, Artysta powierza Wnioskodawcy na zasadzie wyłączności, a Wnioskodawca zobowiązuje się do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z kontrahentami umów na rzecz Artysty, w zakresie działalności artystycznej Artysty takiej jak: składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z osobami trzecimi zwanymi dalej kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; zlecaniu produkcji płyt, kaset, płyt CD i DVD oraz innych form powielania, utrwalania i dystrybucji twórczości Artysty w kraju i poza granicami; opracowywanie strategii dotyczącej wizerunku Artysty - w porozumieniu z Artystą; prowadzenie kalendarza działalności artystycznej; organizowanie działalności artystycznej; asystowanie Artyście podczas wykonywania działalności artystycznej; nadzorowanie prawidłowego wykonywania umów przez kontrahentów; prowadzenie promocji Artysty za pomocą materiałów promocyjnych: plakatów, etykiet, sesji zdjęciowych etc. Na podstawie umowy managerskiej Artysta udziela Wnioskodawcy pełnomocnictwa do zawierania umów oraz składania oświadczeń w imieniu i/lub na rzecz Artysty w zakresie działalności artystycznej Artysty. Pełnomocnictwo powyższe udzielone zostaje bez prawa udzielania przez Wnioskodawcę dalszych pełnomocnictw ogólnych. Pełnomocnictwo takie może być odwołane tylko w wypadku rozwiązania niniejszej umowy. Artysta zobowiązuje się, że w okresie obowiązywania umowy nie podejmie jakichkolwiek działań objętych treścią umowy osobiście, ani za pośrednictwem osób trzecich innych niż zaakceptowane przez Wnioskodawcę. Powyższe zobowiązanie oznacza w szczególności, że Artysta nie będzie składać ani przyjmować jakichkolwiek oświadczeń, które bezpośrednio lub pośrednio zmierzałyby do zawarcia jakiejkolwiek umowy o artystyczne wykonanie, bądź inne przedsięwzięcie związane z działalnością artystyczną Artysty. Do 31.12.2010r. na mocy ustawy o VAT art. 43 ust. 1 pkt 1 - w momencie zawarcia umowy pomiędzy Wnioskodawcą (nie będącym pośrednikiem lecz umocowanym stosowną umową pełnomocnikiem Artysty) a kontrahentem - organizatorem imprezy Wnioskodawca wystawiał faktury sprzedaży, które podlegały pod PKWiU 92.31 bez naliczania podatku VAT; stosował stawkę zwolnioną. W treści faktury Wnioskodawca wpisywał: występ artysty w dniu …; PKWiU 92.31.

Od 01.01.2011r. na mocy ustawy o VAT art. 43 ust. 1 pkt 33 - w momencie zawarcia umowy pomiędzy Wnioskodawcą a organizatorem imprezy Wnioskodawca wystawia faktury sprzedaży o treści: występ artysty w dniu….; PKWiU 90.01 i nie nalicza podatku VAT, stosując stawkę zwolnioną.

Na podstawie wystawianych faktur sprzedaży Wnioskodawca pobiera w imieniu Artysty honorarium należne za występ.

Podsumowując: Wnioskodawca - na mocy umowy managerskiej - jest pełnomocnikiem artysty, w związku z tym w jego imieniu i na jego rzecz prowadzi wszelkie negocjacje, a następnie podpisuje wszelkie umowy związane z jego działalnością artystyczną (koncerty występy nagrania itd.). Faktury wystawiane z tego tytułu, jeśli do 31.12.2010 podlegały pod PKWiU 92.31, a od 01.01.2011 podlegają pod PKWiU 90.01., 90.03. w opinii spółki są zwolnione z VAT. Wnioskodawca pobiera w imieniu Artysty honorarium należne za występ.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

Wystawiane przez P. Sp. z o.o. faktury sprzedaży o treści: „występ artysty w dniu …” zawierają wszystkie wymogi (elementy) określone w art. 106 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

P. Sp. z o.o. nie jest podmiotem prawa publicznego ani innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca prawidłowo wystawia faktury sprzedaży od 01.01.2011r....
  2. Czy usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach PKWIU 90.01. i 90.03. są zwolnione z podatku VAT...
  3. Czy Wnioskodawca jako manager Artysty ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT...

Ad. 1.

Wystawiane od 01.01.2011r. faktury sprzedaży o treści „występ artysty, PKWiU 90.01.” są wystawiane prawidłowo. PKWiU 90.01. Usługi artystów wykonawców - jest odzwierciedleniem stanu faktycznego zaistniałej sytuacji udokumentowanej wystawioną fakturą sprzedaży (Wnioskodawca w imieniu artysty wystawia fakturę sprzedaży za jego autorski występ).

Ad.2.

Usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach PKWiU 90.01. i 90.03. zdaniem spółki na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b „usługi kulturalne świadczone przez: indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów” są zwolnione z podatku VAT.

Ad. 3.

Wnioskodawca uważa, iż jako pełnomocnik Artysty wystawiający faktury sprzedaży podlegające pod PKWiU 90.01. i na ich podstawie (w imieniu Artysty) pobierający wynagrodzenie w formie honorarium, ma prawo w tychże przypadkach korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b „usługi kulturalne świadczone przez: indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Z powyższym przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe oraz do obiektów kulturalnych.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT korzystać mogą jedynie:

  • podmioty prawa publicznego,
  • podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,
  • wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
  • indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest producentem, wydawcą / dystrybutorem płyt oraz organizatorem koncertów i eventów. Wnioskodawca świadczy również usługi o charakterze managerskim. Na mocy umowy managerskiej pomiędzy Wnioskodawcą a Artystą, Artysta powierza Wnioskodawcy na zasadzie wyłączności, a Wnioskodawca zobowiązuje się do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z kontrahentami umów na rzecz Artysty, w zakresie działalności artystycznej Artysty takiej jak: składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z osobami trzecimi zwanymi dalej kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; zlecaniu produkcji płyt, kaset, płyt CD i DVD oraz innych form powielania, utrwalania i dystrybucji twórczości Artysty w kraju i poza granicami; opracowywanie strategii dotyczącej wizerunku Artysty - w porozumieniu z Artystą; prowadzenie kalendarza działalności artystycznej; organizowanie działalności artystycznej; asystowanie Artyście podczas wykonywania działalności artystycznej; nadzorowanie prawidłowego wykonywania umów przez kontrahentów; prowadzenie promocji Artysty za pomocą materiałów promocyjnych: plakatów, etykiet, sesji zdjęciowych etc. Na podstawie umowy managerskiej Artysta udziela Wnioskodawcy pełnomocnictwa do zawierania umów oraz składania oświadczeń w imieniu i/lub na rzecz Artysty w zakresie działalności artystycznej Artysty. Z tytułu wykonywania powyższych działań Wnioskodawca jako pełnomocnik artysty wystawia na rzecz organizatora imprezy faktury VAT o treści: „występ artysty w dniu …”. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wystawiane przez niego faktury na rzecz organizatora imprezy spełniają wszystkie elementy określone w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto wskazał, nie jest podmiotem prawa publicznego ani innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że Wnioskodawca nie spełnia definicji żadnego z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, uprawnionych do korzystania ze zwolnienia od podatku. Nie jest bowiem ani indywidualnym artystą, wykonawcą wynagradzanym w formie honorariów, ani podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury. Zatem świadczone przez niego usługi kulturalne o charakterze managerskim, w oparciu o udzielone od artysty pełnomocnictwa, przedstawione w opisie stanu faktycznego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Dodatkowo należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie będzie miała zastosowania również preferencyjna stawka podatku w wysokości 8%, przewidziana m.in. dla usług wymienionych w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy. Pod poz. 181 załącznika nr 3, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kulturalnych o charakterze managerskim (wykonywanie czynności, w oparciu o udzielone od artysty pełnomocnictwo, takich jak: składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z osobami trzecimi zwanymi dalej kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; zlecaniu produkcji płyt, kaset, płyt CD i DVD oraz innych form powielania, utrwalania i dystrybucji twórczości Artysty w kraju i poza granicami; opracowywanie strategii dotyczącej wizerunku Artysty - w porozumieniu z Artystą; prowadzenie kalendarza działalności artystycznej; organizowanie działalności artystycznej; asystowanie Artyście podczas wykonywania działalności artystycznej; nadzorowanie prawidłowego wykonywania umów przez kontrahentów; prowadzenie promocji Artysty za pomocą materiałów promocyjnych: plakatów, etykiet, sesji zdjęciowych etc), a zatem nie świadczy on usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane są w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Odnosząc się do powoływanych przez Wnioskodawcę symboli Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług tut. Organ stwierdza, co następuje:

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2011 roku posługuje się przy wystawianiu przez siebie faktur sprzedaży dokumentujących świadczenie usług kulturalnych symbolami PKWiU 90.01 oraz 90.03. Tut. Organ nadmienia, iż od dnia 1 stycznia 2011r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. nr 207, poz. 1293 ze zm.). Z podanych przez Wnioskodawcę symboli PKWiU (90.01 - usługi artystów wykonawców, 90.03 - usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej) odczytać można, iż adresowane są one do wąsko pojętej grupy podmiotów – artystów wykonawców. Nie wnikając szerzej w podane przez Wnioskodawcę symbole PKWiU tut. Organ podatkowy stwierdza, iż począwszy od dnia 01 stycznia 2011r. przy interpretowaniu przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania zwolnień przedmiotowych z podatku od towarów i usług nie mają znaczenia symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z uwagi na fakt derogacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, bezpośrednio odnoszącego się do załącznika nr 4 ustawy o VAT, w którym opisane były usługi zwolnione przedmiotowo wraz z przyporządkowanymi symbolami PKWiU. Dlatego też powoływane przez Wnioskodawcę symbole PKWiU 90.01 i 90.03 w odniesieniu do świadczonych przez niego usług kulturalnych nie wywierają żadnego skutku na gruncie obowiązujących przepisów prawa podatkowego.

Reasumując tut. Organ podatkowy stwierdza, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi kulturalne o charakterze managerskim nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, w konsekwencji są w całości opodatkowane podstawową stawką podatku, od dnia 1 stycznia 2011 r., w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2 i 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Odpowiadając na pierwsze z zadanych pytań tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 106 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem – osobą prawną (Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), który jest czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług kulturalnych. Zatem świadczenie przedmiotowych usług z uwagi na wypełnienie przesłanek podmiotowych (czynny podatnik VAT) oraz przesłanek przedmiotowych (sprzedaż w zakresie działalności gospodarczej) jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, które powinno być udokumentowane za pomocą faktury VAT.

Zdaniem tut. Organu podatkowego, pomimo, iż faktury o treści „występ artysty w dniu …” spełniają wszystkie wymogi określone przepisami prawa podatkowego, Wnioskodawca nie wystawia prawidłowo tych faktur z uwagi na fakt zastosowania przez niego błędnej stawki podatku VAT (zwolnionej zamiast podstawowej w wysokości 23%).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo tut. Organ jeszcze raz podkreśla, iż przepisy dotyczące zwolnień przedmiotowych należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Z literalnej wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT nie wynika (ani też z innego przepisu odnośnie zwolnień z podatku VAT), iż zwolnione z podatku VAT są usługi pośrednictwa w świadczeniu usług kulturalnych. Dlatego też uzyskiwane przez Wnioskodawcę, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa od artysty, honorarium jako wynagrodzenie za świadczenie usługi o charakterze managerskim nie będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj