Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-112/11/MK
z 6 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-112/11/MK
Data
2011.05.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
działalność statutowa
fundacje
organizacje pożytku publicznego
środki pieniężne
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Na którą osobę fizyczną Fundacja powinna wystawić informację PIT-8C, czy na osobę, która składa wniosek o dofinansowanie, czy na osobę (współmałżonek, dziecko pełnoletnie, dziecko niepełnoletnie) której fizycznie udzielono pomocy, tzn. dokonano operacji, zakupiono leki, sfinansowano sprzęt medyczny?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 07 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń medycznych świadczonych przez Fundację na rzecz osób fizycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 lutego 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń medycznych świadczonych przez Fundację na rzecz osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja od 14 stycznia 2005r. posiada status Organizacji Pożytku Publicznego na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego.

Zgodnie z § 6 pkt 6 Statutu Fundacji jednym z celów, dla jakich Fundacja została powołana jest finansowanie ochrony i promocji zdrowia. Cel ten Fundacja realizuje m. in. poprzez wsparcie finansowe dla osób fizycznych w przypadkach ciężkich schorzeń, w postaci refundacji poniesionych kosztów leczenia, zakupu teków, sprzętu medycznego, zabiegów ortopedycznych, dentystycznych, okulistycznych, leczenia oparzeń, chemioterapii i innych.

Ponadto Fundacja w ramach prowadzonej działalności statutowej nieodpłatnej udziela wsparcia finansowego placówkom medycznym w zakupach nowoczesnego sprzętu medycznego, wyposażenia karetek pogotowia ratunkowego, remontów oraz wspiera konferencje i sympozja naukowe lekarzy. Adresatami podejmowanych działań są w zdecydowanej większości osoby fizyczne, również w zakresie objętym przedmiotowym wnioskiem.

Fundacja w ramach swojej działalności statutowej nie realizuje zadań z zakresu pomocy społecznej; nieodpłatne świadczenia nie są przekazywane w związku z realizacją zadań z zakresu pomocy społecznej.

Majątek Fundacji pochodzi (w zasadniczej części) z uzyskanych darowizn, jak również z prowadzonej działalności gospodarczej oraz ze środków pozyskanych ze zbiórek publicznych.

W dniu 12 listopada 2002r. Fundacja zawarła porozumienie ze Spółką X oraz Spółkami z o.o. (pracodawcami) w sprawie wykonywania „Programu Ochrony Zdrowia”. Zgodnie z powyższym porozumieniem, pracodawcy zobowiązali się do wpłat darowizn na rzecz Fundacji, natomiast Fundacji zlecono prowadzenie procedury związanej z finansowaniem na rzecz pracowników (osób uprawnionych) ze Spółki X i innych Spółek ponadstandardowych świadczeń medycznych, gwarantowanych „Programem Ochrony Zdrowia”.

Do realizacji „Programu Ochrony Zdrowia” został powołany 7-osobowy Zespół Medyczno-Społeczny, który opiniuje wnioski o dofinansowanie, dokonuje rozdziału środków finansowych i kontroluje realizację programu. Zespół Medyczno-Społeczny spotyka się na posiedzeniach, po rozpatrzeniu wniosku o dofinansowanie podejmuje stosowną uchwałę co do wysokości dofinansowania bądź udziela odpowiedzi negatywnej, odmawiającej dofinansowania.

Osobami uprawnionymi do składania wniosków o pomoc finansową z zakresu „Programu Ochrony Zdrowia” są pracownicy Spółki X i Spółek z o.o., którzy na dzień podpisania Pakietu Socjalnego, tj. na dzień 9 luty 2000r. byli pracownikami Spółki X oraz pracownicy, którzy po tej dacie przeszli na emeryturę bądź rentę. Natomiast osobami uprawnionymi do korzystania z tego programu są pracownicy, emeryci i renciści oraz członkowie rodziny (współmałżonkowie, dzieci własne i przysposobione) pracowników, emerytów i rencistów jak wyżej.

Uprawnienia osób do składania wniosków potwierdzają działy kadr Spółki X i Spółek z o.o.

Osoby składające wnioski o dofinansowanie proszą więc o pomoc finansową dla siebie bądź dla członków swojej rodziny, tj. o pomoc na rzecz małżonka lub dzieci, zarówno niepełnoletnich jak i pełnoletnich.

Fundacja po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do końca lutego, jest zobligowana do sporządzenia INFORMACJI O PRZYCHODACH Z INNYCH ŹRÓDEŁ ORAZ O NIEKTÓRYCH DOCHODACH Z KAPITAŁÓW PIENIĘŻNYCH PIT-8C, tytułem nieodpłatnych świadczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Na którą osobę fizyczną Fundacja powinna wystawić informację PIT-8C:

  • czy na osobę, która składa wniosek o dofinansowanie (pracownik Spółki X i pracownicy Spółek z o. o.),
  • czy na osobę (współmałżonek, dziecko pełnoletnie, dziecko niepełnoletnie) której fizycznie udzielono pomocy, tzn. dokonano operacji, zakupiono leki, sfinansowano sprzęt medyczny...

Zdaniem wnioskodawcy, informację PIT-8C należy sporządzić dla osoby fizycznej, która otrzymała pomoc faktyczną (a więc u której dokonano operacji, którą hospitalizowano, dla której zakupiono leki, konkretny sprzęt medyczny) a niekoniecznie ta osoba była bezpośrednim wnioskodawcą o dofinansowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ww. ustawy. Nie jest to jednak katalog zamknięty, o czym świadczy zapis art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy.

W świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, za które uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w tym przepisie słowa „w szczególności” oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe. Zatem do tej kategorii źródła należy zaliczyć każde przysporzenie majątkowe, które uzyskuje osoba fizyczna, a którego nie można zaliczyć do pozostałych kategorii źródeł określonych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

W rozumieniu powyższych przepisów, przekazanie osobie fizycznej przez organizacje pozarządowe, świadczące pomoc, nieodpłatnych świadczeń medycznych stanowi dla beneficjenta przychód „z innych źródeł”. Sfinansowanie świadczeń medycznych na rzecz konkretnych osób fizycznych stanowi dla nich określone, wymierne przysporzenie finansowe. Osoby te korzystają bowiem ze świadczeń medycznych kosztem majątku osób trzecich (w tym przypadku Fundacji), nie ponosząc z tego tytułu uszczerbku na własnym majątku, tym samym uzyskują konkretną korzyść finansową.

Należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe może korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych o ile statut organizacji społecznej (pozarządowej) przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Fundacja w ramach swojej działalności nie realizuje zadań z zakresu pomocy społecznej i nieodpłatne świadczenia nie są przekazywane w ramach pomocy społecznej. Tym samym zwolnienie wynikające z powyżej powołanego przepisu nie ma zastosowania do świadczeń przez nią sfinansowanych, opisanych we wniosku.

Z wniosku wynika ponadto, iż osobami uprawnionymi do składania wniosków o pomoc finansową z zakresu „Programu Ochrony Zdrowia” są pracownicy Spółki X i Spółek z o.o., którzy na dzień podpisania Pakietu Socjalnego, tj. na dzień 9 luty 2000r. byli pracownikami Spółki X oraz pracownicy, którzy po tej dacie przeszli na emeryturę bądź rentę. Natomiast osobami uprawnionymi do korzystania z tego programu są pracownicy, emeryci i renciści oraz członkowie rodziny (współmałżonkowie, dzieci własne i przysposobione) pracowników, emerytów i rencistów. Osoby składające wnioski o dofinansowanie proszą więc o pomoc finansową dla siebie bądź dla członków swojej rodziny, tj. o pomoc na rzecz małżonka lub dzieci, zarówno niepełnoletnich jak i pełnoletnich.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że wartość świadczeń medycznych sfinansowanych przez Fundację pracownikom Spółki X i innych Spółek z o.o., współmałżonkom ww. pracowników, ich dzieciom pełnoletnim i niepełnoletnim, w ramach wykonywania – jak stwierdza we wniosku wnioskodawca - statutowych zadań Fundacji, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ww. przepisów art. 9, art. 10, art. 11 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód w takim przypadku powstaje w momencie udostępnienia beneficjentowi nieodpłatnych świadczeń i zapłatę np. za jego badania, zabiegi, koszty leczenia czy sprzęt medyczny.

Na Fundacji z ww. tytułu ciąży obowiązek wynikający z przepisu art. 42a ww. ustawy, tj. obowiązek wystawienia ww. osobom informacji PIT-8C.

Stosownie bowiem do treści art. 42a powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym z treści art. 4 tej ustawy wynika, iż obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

Powyższe oznacza, iż podatnikami uzyskującymi przychody z innych źródeł są osoby, którym udzielono pomocy faktycznej, a nie osoby, które złożyły wnioski o dofinansowanie prosząc o pomoc finansową dla siebie, bądź dla członków swojej rodziny.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż podmiotami podatku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatnikami) są osoby fizyczne, którymi w przedmiotowej sprawie są osoby uprawnione do korzystania z ww. programu, tj. pracownicy Spółki X i Spółek z o.o., emeryci i renciści oraz członkowie rodziny (współmałżonkowie, dzieci własne i przysposobione) pracowników, emerytów i rencistów, którzy otrzymali pomoc faktyczną. Są to osoby, u których dokonano operacji, hospitalizacji, dla których zakupiono leki, konkretny sprzęt medyczny. Nie są to osoby, które były bezpośrednimi wnioskodawcami o dofinansowanie, chyba że bezpośredni wnioskodawca wnioskował o pomoc dla siebie.

Zatem informacje PIT-8C, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wnioskodawca – Fundacja powinna wystawić na osobę, której fizycznie udzielono pomocy, tzn. dokonano operacji, zakupiono leki, sfinansowano sprzęt medyczny.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył kserokopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj