Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-169/11/JP
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-169/11/JP
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
wodociągi
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej



Wniosek ORD-IN 1023 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011r. (data wpływu 31 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 marca 2011r. (data wpływu 21 marca 2011r.), oraz z dnia 5 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…” z wyłączeniem wykonania przyłączy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu dnia 31 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…” z wyłączeniem wykonania przyłączy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2011r. (data wpływu 21 marca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 marca 2011r. nr IBPP4/443-169/11/JP oraz pismami z dnia 5 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

22 czerwca 2006r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. „…” w ramach Priorytetu III – Rozwój Lokalny, Działania 3.1 – Obszary wiejskie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Całkowita wartość projektu, wg umowy o dofinansowanie to 1.250.252,54 zł, z czego dofinansowanie to kwota 739.078,28 zł.

Środki z dotacji przekazywane były przez Instytucję Pośredniczącą ZPORR na lata 2004-2006 w formie refundacji poniesionych kosztów na realizację projektu.

Warunkiem przekazania środków z dotacji były złożenie do Instytucji pośredniczącej wniosku o płatność spełniającego wymogi formalne i merytoryczne wraz z załącznikami.

W ramach projektu zostały zrealizowane prace związane z budową sieci wodociągowej, tj:

  • wykonanie sieci wodociągowej z rur PE Fi 160 mm – 4.990 m,
  • wykonanie sieci wodociągowej z rur PE Fi 90 mm – 228 m,
  • wykonanie przyłączy wodociągowych z rur PE Fi 40 i 50 mm szt. 71 – 1.247 m.

Do chwili złożenia wniosku o nadanie statutu czynnego podatnika VAT, tj. do 30 grudnia 2009r. Gmina nie figurowała w rejestrze czynnych podatników VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 16 marca 2011r. pytanie dotyczy projektu zrealizowanego w okresie od 30 czerwca 2006r. do 30 listopada 2006r.

Zadanie dotyczyło budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami, z tym że wartości dotyczące przyłączy stanowiły koszty niekwalifikowane projektu.

W 2006r. Urząd był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a w złożonych deklaracjach nie ujmowano faktur dotyczących zrealizowanego projektu. Gmina zaś nie była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Dobrowolne wpłaty mieszkańców dotyczące pokrycia kosztów przyłączy wodociągowych pobierane były na podstawie wówczas obowiązującej Uchwały Rady Miejskiej oraz umów z mieszkańcami.

Ponadto w pismach z dnia 5 kwietnia 2011r. Wnioskodawca wskazał, że zadanie inwestycyjne pn. „…” zostało przekazane w dniu 29 grudnia 2006r. w nieodpłatny zarząd i użytkowanie Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji. Od momentu odbioru końcowego inwestycji do chwili przekazania w nieodpłatny trwały zarząd i użytkowanie Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji Gmina nie użytkowała wodociągu wraz z przyłączami.

Nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowej inwestycji towary i usługi nie miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 kwietnia 2011r.):

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…” z wyłączeniem wykonania przyłączy...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 kwietnia 2011r.), nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…” z wyłączeniem wykonania przyłączy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 123 poz. 858 ze zm.) stwierdza że, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.

Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy, na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przyłącze wodociągowe to odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym.

Art. 2 pkt 7 tej ustawy stanowi, że sieć to przewody wodociągowe lub kanalizacyjne wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którymi dostarczana jest woda lub którymi odprowadzane są ścieki, będące w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych (w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków) czyli tzw. sieci rozprowadzających.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, w okresie od 30 czerwca 2006r. do 30 listopada 2006r., zrealizował projekt pn. „…” w ramach Priorytetu III – Rozwój Lokalny, Działania 3.1 – Obszary wiejskie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zadanie dotyczyło budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami, z tym że wartości dotyczące przyłączy stanowiły koszty niekwalifikowane projektu.

Zadanie inwestycyjne pn. „…” zostało przekazane w dniu 29 grudnia 2006r. w nieodpłatny zarząd i użytkowanie Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji. Od momentu odbioru końcowego inwestycji do chwili przekazania w nieodpłatny trwały zarząd i użytkowanie Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji Gmina nie użytkowała wodociągu wraz z przyłączami. Wnioskodawca podał, że nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowej inwestycji towary i usługi nie miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę.

Teść wniosku wskazuje, że wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do ewentualnego odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług związanych z budową w ramach realizowanej inwestycji sieci rozprowadzającej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje bowiem po dokonaniu odbioru końcowego wytworzony środek trwały zostanie przekazany w nieodpłatny trwały zarząd Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „…” z wyłączeniem wykonania przyłączy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…” z wyłączeniem wykonania przyłączy, należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj