Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-237/11-2/PR
z 9 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-237/11-2/PR
Data
2011.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
operator
usługi pocztowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
zastosowanie zwolnienia od podatku dla usług pocztowych świadczonych przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.



Wniosek ORD-IN 217 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.02.2011 r. (data wpływu 10.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług pocztowych świadczonych przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienie od podatku dla usług pocztowych świadczonych przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z ustawą, dalej również „Ustawa”, powierza się Wnioskodawcy obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługę pocztową Przesyłka Aglomeracja (dalej również „usługa”). Usługa ta polega na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu przesyłek nierejestrowanych opatrzonych adresem w obszarach miejskich (miastach powiatowych i miastach powyżej 20 tys. mieszkańców). Usługa świadczona jest na zasadach określonych w zawieranych z klientami umowach, na warunkach, o których mówi ustawa tak jak wszystkie usługi niemające charakteru powszechnego, znajdujące się w ofercie usługowej Wnioskodawca

Usługa jest wprowadzona do oferty produktowej Wnioskodawca uchwałami zarządu i może z niej skorzystać każdy klient spełniający warunki realizacji tej usługi. Klient nie ma możliwości indywidualnego negocjowania warunków realizacji tej usługi. Zgodnie z ogólnymi założeniami świadczenia usługi, usługa dostępna jest dla wszystkich kontrahentów którzy spełniają określone wymagania. Są to minimalne kryteria ilościowe (ilość przesyłek nadawanych przez jednego nadawcę w jednym punkcie pocztowym) i jakościowe (przesyłki nierejestrowane, o określonych wymiarach i wadze, posortowane i przygotowane w określony, zunifikowany sposób).

Do najistotniejszych założeń świadczenia usługi należy:

  1. Usługa „Przesyłka Aglomeracja” jest świadczona wyłącznie na podstawie zawartej umowy pisemnej.
  2. Przesyłki przyjmowane są w placówce pocztowej uzgodnionej z Wnioskodawcą w zawartej umowie. W fazie nadawczej usługa może być realizowana we wszystkich placówkach operatora publicznego. Uzgadniając miejsce nadań bierze się pod uwagę między innymi odległość od siedziby klienta do placówki nadawczej, warunki techniczne w placówce
  3. Przesyłki muszą mieć określone wymiary:
    1. minimalnie - wymiary strony adresowej nie mogą być mniejsze niż 90x140 mm,
    2. maksymalnie - żaden z wymiarów nie może przekroczyć: wysokość 20 mm, długość 325 mm, szerokość 230 mm.
  4. Maksymalna masa przesyłki wynosi 500 g.
  5. Na przesyłkach nadawca zobowiązany jest maszynowo nanieść adres adresata, informację o odstąpieniu od stemplowania przesyłek i nanieść datę i miejsce nadania oraz oznaczyć przesyłki wyróżnikiem wprowadzonym dla tej usługi - literą M.
  6. Przesyłki przyjmowane są wyłącznie jako przesyłki nierejestrowane (bez pokwitowania nadania i odbioru) na podstawie sporządzanych przez nadawcę zestawień ilościowo wartościowych.
  7. Przesyłki przyjmowane są wyłącznie w relacji do doręczenia na terenach miast powiatowych i miast powyżej 20 000 mieszkańców, których wykaz udostępniany jest Nadawcy.
  8. Usługa świadczona jest z zachowaniem deklarowanego terminu doręczenia D+4, gdzie D - oznacza dzień nadania przesyłki, 4 - oznacza liczbę dni, które upłynęły od dnia nadania przesyłki do dnia jej doręczenia adresatowi, z wyłączeniem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy.
  9. Stosowane są wymogi ilościowe w zakresie nadania, tj. powyżej 5.000 sztuk przesyłek w ciągu miesiąca w jednej placówce nadawczej.
  10. Nadawane przesyłki muszą być posortowane przez nadawcę minimum do trzeciej cyfry kodu pocztowego.
  11. Przesyłki muszą być posegregowane i uporządkowane przez nadawcę pod względem ich jednorodności (wagowej i wymiarowej) i przekazane do obrotu pocztowego w opakowaniach zbiorczych.
  12. Przesyłki doręczane są przez Wnioskodawcę do oddawczej skrzynki pocztowej adresata.

Omówione powyżej ogólne założenia świadczenia usługi Przesyłka Aglomeracja są takie same dla wszystkich klientów. Dodatkowe ustalenia pomiędzy Wnioskodawcą a każdym klientem określane są w pisemnej umowie na świadczenie tej usługi i mogą dotyczyć następujących kwestii:

  1. formy płatności za usługę - dopuszczono płatności w formie: frankownicą zaliczkowo, z góry i z dołu.
  2. terminu płatności - regulowanie należności przelewem na konto wskazane na fakturze w terminie 14 lub 21 dni od daty jej wystawienia,
  3. sposobu rozliczania - czy, w przypadku klientów o strukturze sieciowej, rozliczenie należności będzie dokonywane na podstawie jednej faktury obejmującej nadania wszystkich jednostek klienta, czy w inny sposób wskazany przez klienta,
  4. sposobu przekazania przesyłek do nadania w opakowaniach zbiorczych - opakowania własne klienta czy pojemniki/kontenery/kasety/worki udostępnione przez Wnioskodawcę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa Przesyłka Aglomeracja świadczona przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54 poz. 535 z późn. zm., dalej również „ustawa o VAT”) ...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Z uwagi fakt, iż przepisy podatkowe nie definiują pojęcia usług pocztowych, przy ustalaniu zakresu zwolnienia z opodatkowania dla tego rodzaju usług, odwołać się należy do krajowych jak i wspólnotowych przepisów regulujących Prawo.

Zgodnie ustawą, usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:

  1. przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem zwanych dalej „drukami bezadresowymi”,
  2. prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjmowania i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów;
  3. realizowanie przekazów pocztowych.


Natomiast z treści art. 2 pkt 1 dyrektywy 97/67 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług, przez usługi pocztowe rozumie się usługi obejmujące przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek pocztowych. Jednocześnie zgodnie z ustawą, obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego powierzony został Wnioskodawcy .

Usługa Przesyłka Aglomeracja polega na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu przesyłek opatrzonych adresem. Ze względu na fakt, iż jej charakterystyka wypełnia treść ustawy jest usługą pocztową. Fakt ten potwierdza otrzymana przez Wnioskodawcę opinia Urzędu Statystycznego, zgodnie z którą usługa przesyłka aglomeracyjna zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm., dalej również PKWiU z 2008r.) mieści się w grupowaniu PKWiU 53.10.1 „usługi operatora publicznego”.

Jednocześnie z literalnego brzmienia znowelizowanego art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnieniem objęte są wyłącznie podmioty zdolne do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Zwolnienie to ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Wskazuje zarówno rodzaj usług objętych zwolnieniem (usługi pocztowe) jak i podmioty które są uprawnione do stosowania tego zwolnienia. W związku z tym, że podmiotem zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych jest obecnie Wnioskodawca usługi pocztowe świadczone przez Wnioskodawcę , w tym Przesyłka Aglomeracja podlegają zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 2 wymieniał jako zwolnione usługi w świadczone przez pocztę państwową (PKWiU 64.11) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktu 17, regulującego zwolnienie w tym zakresie. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych.

W Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.) w tytule IX rozdział 2 wymienia zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym. I tak, w art. 132 ust. 1 pkt a, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawę towarów z tymi usługami związaną, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 01.01.2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Zaznaczyć należy, iż wyżej przywołany przepis stanowi implementację regulacji unijnej w tym zakresie, wyrażoną w art. 132 ust. 1 pkt a Dyrektywy 112/WE. Zwolnienia uregulowane ww. przepisami mają charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że obejmują określony rodzaj czynności wykonywanych przez zdefiniowany krąg podmiotów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługę pocztową Przesyłka Aglomeracja, polegającą na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu przesyłek nierejestrowanych opatrzonych adresem w obszarach miejskich (miastach powiatowych i miastach powyżej 20 tys. mieszkańców). Usługa świadczona jest na zasadach określonych w zawieranych z klientami umowach, na warunkach, o których mówi art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 roku Prawo pocztowe. Przedmiotowa usługa jest wprowadzona do oferty produktowej Spółki uchwałami zarządu i może z niej skorzystać każdy klient spełniający warunki realizacji tej usługi, przy czym klient nie ma możliwości indywidualnego negocjowania warunków realizacji tej usługi. Zgodnie z ogólnymi założeniami świadczenia usługi, usługa dostępna jest dla wszystkich kontrahentów którzy spełniają określone wymagania. Wątpliwości Spółki sprowadzają się do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczenia usługi pocztowej Przesyłka Aglomeracja.

W myśl ustawy, powierza się Wnioskodawcy obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie. Z kolei art. 48 w/w ustawy mówi, iż operator publiczny nie może odmówić zawarcia umowy o świadczenie powszechnych usług pocztowych, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1 i ust. 2 pkt 1. Z brzmienia powyższych unormowań prawa pocztowego wynika obowiązek nałożony na Wnioskodawcę do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Z kolei usługę pocztową w myśl art. 2 ust. 1 w/w ustawy o prawie pocztowym stanowi wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem, zwanych dalej "drukami bezadresowymi", prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjęcie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów oraz realizowanie przekazów pocztowych.

Analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy należy zauważyć, iż kreuje on zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym, jak zresztą zaznaczył to także Wnioskodawca. Zwolnienie to obejmuje nie wszystkie podmioty świadczące usługi pocztowe, ale tylko te które posiadają status operatora publicznego zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Na gruncie regulacji prawa pocztowego status podmiotu działającego w takim charakterze przypisuje się Wnioskodawcy . Konstrukcja art. 43 ust. 1 pkt 17 wpisuje się w wyznaczony zapisami dyrektywy 2006/112/WE cel zwolnienia tego rodzaju czynności, którym jest zapewnienie usług pocztowych o określonej jakości, odpowiadających potrzebom społeczeństwa. Tak zaś nakreślony cel spełnić może jedynie operator, który w określonym reżimie prawnym został wyznaczony do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Na podstawie przepisów Prawa pocztowego ma on bowiem obowiązek zachować warunki przewidziane do świadczenia tych usług, ponadto podlega w tym zakresie kontroli przez odpowiednie organy nadzoru.

Zatem dokonując subsumcji zaprezentowanego stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż wypełnia on hipotezę normy prawnej zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, gdyż usługi Przesyłka Aglomeracja stanowią usługi pocztowe w myśl prawa (warunki realizacji tych usług nie są ponadto – zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy – negocjowane indywidualnie, co wypełnia również w tym zakresie wytyczne interpretacyjne Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej), a jednocześnie są świadczone przez operatora obowiązanego ustawowo do świadczenia powszechnych usług pocztowych – Wnioskodawcę, stąd też dla omawianych usług pocztowych zastosowanie znajduje zwolnienie od VAT.

Reasumując, usługa Przesyłka Aglomeracja świadczona przez Wnioskodawcę będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj