Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1958/10-2/MR
z 28 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1958/10-2/MR
Data
2011.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Właściwość miejscowa


Słowa kluczowe
nierezydent
ustawa o urzędach i izbach skarbowych
właściwość miejscowa


Istota interpretacji
Od kiedy nastąpi zmiana właściwości Urzędu Skarbowego, czy z dniem 1 stycznia 2012 r., czy od dnia 1 stycznia 2013 r. (art. 5a ust. 5 ustawy o urzędach i izbach skarbowych)?



Wniosek ORD-IN 260 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej określenia właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego w sprawach podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej określenia właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego w sprawach podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. do dnia 19 marca 2009 r. była Spółką z udziałem kapitału zagranicznego, która zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych podlegała terytorialnie pod X Urząd Skarbowy. W dniu 20 marca 2009 r. nastąpiła sprzedaż wszystkich udziałów przez nierezydenta dla krajowej osoby fizycznej. W związku z powyższym, w dniu 12 października 2010 r. Zarząd Spółki złożył zawiadomienie o zmianie właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego do Naczelnika X Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Od kiedy nastąpi zmiana właściwości Urzędu Skarbowego dla Spółki z o.o. z X Urzędu Skarbowego na Urząd Skarbowy w Y, czy z dniem 1 stycznia 2012 r., czy od dnia 1 stycznia 2013 r. (art. 5a ust. 5 ustawy o urzędach i izbach skarbowych)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przejście z X Urzędu Skarbowego do Urzędu Skarbowego w Y nastąpi z dniem 1 stycznia 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 17 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2.

Właściwość miejscową w zakresie podatku od towarów i usług określa art. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy, właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 2 ustawy, jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową ustala się dla:

  1. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej – ze względu na adres siedziby;
  2. osób fizycznych – ze względu na miejsce zamieszkania.


Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 3a ustawy, przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 i Nr 273, poz. 2703).

Zgodnie z art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.), zwanej dalej ustawą o urzędach i izbach skarbowych, właściwość miejscową naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych określa się według terytorialnego zasięgu działania odpowiednio urzędu skarbowego i izby skarbowej, z uwzględnieniem ust. 9a, a także z uwzględnieniem zadań i terytorialnego zasięgu działania tych organów określonych w programach pilotażowych, o których mowa w ust. 1a i 1b.

W myśl art. 5 ust. 9a ustaw o urzędach i izbach skarbowych, terytorialny zasięg działania określonego urzędu skarbowego wyłącznie w zakresie:

  1. niektórych kategorii podatników,
  2. wykonywania niektórych zadań określonych w ust. 6

   - może obejmować terytorialny zasięg działania innych urzędów skarbowych.

Natomiast art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ustawy o urzędach i izbach skarbowych stanowi, że wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka z o.o. do dnia 19 marca 2009 r. była Spółką z udziałem kapitału zagranicznego, która zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ustawy o urzędach i izbach skarbowych podlegała terytorialnie pod X Urząd Skarbowy. W dniu 20 marca 2009 r. nastąpiła sprzedaż wszystkich udziałów przez nierezydenta dla krajowej osoby fizycznej. W związku z powyższym, w dniu 12 października 2010 r. Zarząd Spółki złożył zawiadomienie o zmianie właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego do Naczelnika X Urzędu Skarbowego.

W myśl art. 5a ust. 5 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, dla podatników, dla których właściwym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników i którzy przez dwa kolejne lata podatkowe nie należeli do kategorii podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b, zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego z naczelnika właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło ich wyłączenie z danej kategorii podatników.

Zgodnie z art. 5a ust. 6 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, podatnicy, o których mowa w ust. 5, są obowiązani zawiadomić o zmianie właściwości dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego do dnia 15 października roku po upływie roku podatkowego, w którym nastąpiło ich wyłączenie, składając zawiadomienie według ustalonego wzoru. Przepis ust. 3 zdanie drugie stosuje si odpowiednio.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Spółka spełniała warunki do zaliczenia jej do określonych kategorii podatników, dla których organami właściwymi miejscowo są naczelnicy wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Jednakże, nastąpiła sprzedaż wszystkich udziałów przez nierezydenta dla krajowej osoby fizycznej, w związku czym Spółka przestała spełniać warunki, o których mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Wobec powyższego we wskazanym przypadku zastosowanie znajdzie art. 5a ust. 5 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, określający moment zmiany właściwości organu podatkowego z uwagi na wyłączenie Spółki z określonej kategorii podatników.

Dokonując analizy art. 5a ust. 5 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, należy zauważyć, iż w pierwszej części przepisu ustawodawca określa dwa warunki, które muszą być spełnione aby zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego mogła być przeprowadzona. Są to mianowicie:

  • warunek podlegania właściwości naczelnikowi wyspecjalizowanego urzędu skarbowego,
  • warunek niespełniania przesłanek zaliczenia do kategorii podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych przez okres dwóch kolejnych lat podatkowych.

Zauważyć należy, iż pierwszy warunek nie budzi wątpliwości interpretacyjnych, gdyż oczywistym jest, iż zmiana właściwości miejscowej z naczelnika wyspecjalizowanego urzędu skarbowego może nastąpić jedynie, w przypadku gdy właściwym dla podatnika był tenże organ podatkowy.

Z kolei drugi warunek zostanie spełniony, jeżeli podatnik nie będzie należał do kategorii podatników wskazanych w art. 5 ust. 9b ustawy o izbach i urzędach skarbowych, przez okres dwóch następujących po sobie lat podatkowych. Przy czym zauważyć należy, iż ustawodawca wskazując na dwa lata podatkowe jakie muszą upłynąć, posługuje się przyimkiem „przez”, który w tym kontekście oznacza czas trwania, „przejście” okresu mającego swój początek i koniec. Innymi słowy wskazuje na dwa pełne lata podatkowe jakie muszą upłynąć aby ziścił się warunek wskazany w tym przepisie, dający podstawę do wyznaczenia daty zmiany właściwości.

Kontynuując należy podkreślić, iż dopiero w przypadku spełnienia powyższych warunków możliwa jest zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego, przy czym zmiana ta następuje w dniu 1 stycznia w drugim roku następującym po wyłączeniu podmiotu z określonej kategorii podatników.

Art. 11 Ordynacji podatkowej stanowi, iż rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca przyjął dla celów rozliczeń rok podatkowy jako rok kalendarzowy, tj. od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku, natomiast w dniu 20 marca 2009 r. nastąpiła sprzedaż wszystkich udziałów przez nierezydenta dla krajowej osoby fizycznej, wówczas okres dwóch lat podatkowych następujących po sobie upłynie z dniem 31 grudnia 2011 r.

Wobec powyższego, zmiana właściwości urzędu skarbowego dla Spółki z Urzędu Skarbowego na Urząd Skarbowy w Y nastąpi z dniem 1 stycznia 2012 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj