Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-94/11-2/IZ
z 20 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-94/11-2/IZ
Data
2011.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kompensata
kredyt
pośrednictwo
pożyczka
przelew wierzytelności
świadczenie usług
wierzytelność


Istota interpretacji
Usługa polegająca na udzieleniu przez Spółkę finansowania zakupu określonych towarów przez klienta podlega zwolnieniu z podatku, usługi polegające na organizacji wszelkiego rodzaju łańcuchów kompensacyjnych, przygotowywaniu i doprowadzaniu do zawarcia porozumień kompensacyjnych, zarówno otwartych i zamkniętych, usługi obejmujące zakup wierzytelności przez Spółkę, z przejęciem bądź bez przejęcia ryzyka niewypłacalności dłużnika, w celu windykacji tej wierzytelności bądź jej dalszej sprzedaży podlegają opodatkowaniu stawka podstawową



Wniosek ORD-IN 553 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2011 r. (data wpływu 27.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.01.2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych uslug.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy między innymi usługi finansowe. Działalność Spółki obejmuje następujące usługi finansowe:

  1. Pośrednictwo w zawieraniu porozumień kompensacyjnych otwartych. Spółka jest jedną ze stron uczestniczących w ścieżce kompensacyjnej oraz równocześnie jest organizatorem kompensaty. Ścieżka kompensacyjna oznacza rząd podmiotów, które posiadają względem siebie odpowiednio należności oraz zobowiązania, na przykład podmiot A posiada zobowiązanie wobec podmiotu B, podmiot B posiada należność od podmiotu A oraz zobowiązanie względem C, podczas gdy podmiot C posiada należność od podmiotu B. Kompensata otwarta oznacza, iż ostatni podmiot w ścieżce kompensacyjnej (C) nie posiada zobowiązania względem podmiotu pierwszego (A). W związku z powyższym ścieżka kompensaty pozostaje otwarta. W ramach kompensaty otwartej pierwszy uczestnik reguluje zobowiązanie ostatniemu uczestnikowi ścieżki kompensaty (następuje więc przepływ pieniężny), w wyniku czego zostają zaspokojone wzajemne roszczenia finansowe wszystkich uczestników porozumienia kompensacyjnego. Wynagrodzeniem Spółki z tytułu opisanej powyżej usługi (tj. organizacji łańcucha kompensacyjnego) jest prowizja kompensowana na mocy porozumienia. Przedmiotowa usługa została zaklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r. w klasie: 64.19 Pozostałe usługi pośrednictwa pieniężnego.
  2. Pośrednictwo w zawieraniu porozumień kompensacyjnych otwartych, w przypadku których Spółka nie uczestniczy w ścieżce kompensacyjnej lecz jest tylko organizatorem łańcucha kompensacyjnego. Jest to usługa analogiczna do tej, opisanej w punkcie a. powyżej, z tym że Spółka nie jest jednym z podmiotów, które uczestniczą w łańcuchu kompensacyjnym. Wynagrodzeniem Spółki z tytułu tego rodzaju usług jest prowizja od kwot podlegających kompensacie na mocy porozumienia. Usługa została zaklasyfikowana w PKWiU w klasie: 66.1 Usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.
  3. Pośrednictwo w zawieraniu porozumień kompensacyjnych zamkniętych. Spółka jest jedyną ze stron uczestniczących w ścieżce kompensacyjnej i równocześnie jest organizatorem kompensaty. Kompensata zamknięta oznacza, iż wszyscy uczestnicy porozumienia posiadają wzajemne zobowiązania i należności, włączając w to ostatni podmiot ścieżki kompensaty (C), posiadający zobowiązanie wobec pierwszego podmiotu (A.), podmiot pierwszy (A.) posiada zatem należność od podmiotu ostatniego w ścieżce kompensaty (C). W ten sposób ścieżka kompensaty jest zamknięta. W wyniku podpisania porozumienia kompensaty zamkniętej zostają zaspokojone wzajemne roszczenia finansowe wszystkich stron porozumienia bez faktycznego przepływu środków pieniężnych, w przeciwieństwie do kompensaty otwartej, w której występuje przepływ pieniężny. Wynagrodzeniem dla Spółki z tytułu wskazanej usługi jest prowizja pobierana od kwot skompensowanych w ramach porozumienia o kompensacie zamkniętej. Usługa ta została zaklasyfikowana w ramach PKWiU w klasie: 64.19 Pozostałe usługi pośrednictwa pieniężnego.
  4. Pośrednictwo w zawieraniu porozumień kompensacyjnych otwartych, w przypadku których Spółka nie uczestniczy w ścieżce kompensacyjnej, lecz jest tylko organizatorem kompensaty. Usługa ta jest analogiczna do tej, opisanej w punkcie c. powyżej, z tym że Spółka nie jest jednym z uczestników porozumienia kompensacyjnego. Wynagrodzeniem Spółki z tytułu tego rodzaju usług jest prowizja od kwot podlegających kompensacie na mocy porozumienia. Usługa ta została zaklasyfikowana w ramach PKWiU w klasie: 66.1 Usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.
  5. Zakup wierzytelności za cenę niższą od ceny nominalnej w celu ich dalszej odprzedaży z zyskiem. Spółka wraz z nabyciem wierzytelności przejmuje pełnię praw do przedmiotowych wierzytelności i ryzyka wypłacalności dłużników. Wynagrodzeniem Spółki z tytułu wskazanej usługi jest różnica pomiędzy kwotą nabycia wierzytelności a kwotą, po której Spółka dokonuje zbycia wierzytelności. Usługa została zaklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w ramach PKWiU z 1997 r. w klasie: 64.19 Pozostałe usługi pośrednictwa pieniężnego.
  6. Zakup wierzytelności za cenę niższą od nominalnej w celu ich windykacji. Spółka wraz z nabyciem wierzytelności przejmuje pełnię praw do przedmiotowych wierzytelności i ryzyka wypłacalności dłużników Wynagrodzeniem Spółki z tytułu wskazanej usługi jest różnica pomiędzy kwotą nabycia wierzytelności a kwotą, którą uda się wyegzekwować od dłużnika. Usługa została zaklasyfikowana w ramach PKWiU z 1997 r. w klasie: 64.19 Pozostałe usługi pośrednictwa pieniężnego.
  7. Zakup wierzytelności z prawem rozwiązania umowy o przelew wierzytelności w przypadku nie wywiązania się dłużnika z zapłaty należnych kwot (tzw. powierniczy przelew wierzytelności). W ramach przedmiotowej usługi Spółka nabywa wierzytelność, jednak nie przejmuje na siebie ryzyka wypłacalności dłużnika, a w sytuacji gdy nie jest możliwe ściągnięcie wierzytelności Spółka rozwiązuje umowę o przelew wierzytelności. W sytuacji gdy dłużnik ureguluje kwotę zadłużenia, wynagrodzeniem Spółki jest prowizja procentowa od kwoty wyegzekwowanej wierzytelności. Spółka wystawia fakturę na kwotę wyżej wskazanej prowizji. Usługa ta została zaklasyfikowana w ramach PKWiU w klasie 66.1 Usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.
  8. Pośrednictwo w zakupie i sprzedaży wierzytelności. W ramach przedmiotowej usługi Spółka nie nabywa wierzytelności w imieniu własnym lecz pośredniczy w zawarciu umowy przelewu wierzytelności pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi. Wynagrodzeniem Spółki z tytułu wskazanej usługi jest prowizja procentowa od kwoty wierzytelności będącej przedmiotem umowy. Usługa ta została zaklasyfikowana w PKWiU w klasie: 64.19 Pozostałe usługi pośrednictwa pieniężnego.
  9. Pośrednictwo w finansowaniu zakupu towarów na zlecenie. W ramach świadczenia przedmiotowej usługi Spółka, na zlecenie usługobiorcy, jest stroną w umowie i uczestniczy finansowaniu zakupu towaru. Z tytułu świadczenia wskazanej usługi Spółka otrzymuje od usługobiorcy wynagrodzenie (w charakterze prowizji od udzielonej kwoty finansowania) określone w umowie o finansowanie. Usługa ma charakter pożyczki pieniężnej, która udzielana jest na konkretny cel, tj. zakup określonego towaru lub urządzenia od określonego dostawcy, na podstawie umowy o finansowanie zakupu towarów. Następnie, klient spłaca na rzecz Spółki zarówno udzieloną kwotę finansowania, jak i należną Spółce prowizję. Usługa została zaklasyfikowana w ramach PKWiU w klasie 66.1 Usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 43 ust. 1 pkt 38-40 oraz ust. 13, 14 i 15 ustawy o VAT, usługi wskazane w stanie faktycznym w punktach od a. do i. podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów usług czy też podlegają opodatkowaniu tym podatkiem...

Spółka stoi na stanowisku, iż w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., usługi wskazane w stanie faktycznym w punktach od a. do h. podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej. Natomiast, usługa wskazana w stanie faktycznym w punkcie i., jako usługa polegająca na udzieleniu pożyczki klientowi, podlega zwolnieniu od podatku VAT.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt od 38 do 40 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2011 r., zwolnieniem od podatku VAT objęte są następujące usługi:

  • udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (pkt 38),
  • usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (pkt 39),
  • usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług (pkt 40).

Zwolnienia powyższe; zgodnie z ust. 15 art. 43 ustawy o VAT, nie mają zastosowania m.in. do czynności polegających na ściąganiu długów, w tym factoringu.

Usługi świadczone przez Spółkę i opisane w pkt od a do d stanu faktycznego polegają na organizacji wszelkiego rodzaju łańcuchów kompensacyjnych, przygotowywaniu i doprowadzaniu do zawarcia porozumień kompensacyjnych, zarówno otwartych i zamkniętych. Spółka może występować jako uczestnik tych porozumień bądź być jedynie ich organizatorem, jednak, w ocenie Spółki, nie wpływa to na charakter świadczonych usług. Usługi te zmierzają do zaspokojenia wierzytelności podmiotów uczestniczących w łańcuchu kompensacyjnym. Nie są natomiast usługami, które polegałyby na udzielaniu pożyczek bądź kredytów, pośrednictwie w ich udzielaniu. Nie są one również związane z udzielaniem poręczeń czy gwarancji, ani nie dotyczą prowadzenia rachunków pieniężnych bądź deponowania środków pieniężnych. Jako że podstawowym celem przedmiotowych usług jest zaspokojenie wierzytelności uczestników, w ocenie Spółki, jest ona zbliżona do usługi ściągania wierzytelności/długów. Z tego względu nie można jej też uznać za usługę w zakresie transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli, ani też usług pośrednictwa w świadczeniu takich usług. Dlatego też, w ocenie Spółki, usługi opisane w punktach od a do d stanu faktycznego, w nowym stanie prawnym obowiązującym od 1.01.2011 r., podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem stawki podstawowej VAT.

Usługi opisane w stanie faktycznym w punktach od e do g obejmują zakup wierzytelności przez Spółkę, z przejęciem bądź bez przejęcia ryzyka niewypłacalności dłużnika, w celu windykacji tej wierzytelności bądź jej dalszej sprzedaży. Wynagrodzenie Spółki ma charakter albo prowizji (w przypadku usługi polegającej na windykacji wierzytelności na rzecz klienta), albo różnicy pomiędzy kwotą zapłaconą w związku z zakupem wierzytelności a kwotą uzyskaną przez Spółkę w związku z windykacją tej wierzytelności lub jej dalszą sprzedażą. W ocenie Spółki, jako usługi ukierunkowane na ściąganie długów, również te usługi nie mieszczą się w nowym katalogu czynności zwolnionych od VAT, a tym samym podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem stawki podstawowej VAT. Analogiczne podejście należy zastosować, w ocenie Spółki, również w odniesieniu do usługi opisanej w punkcie h i polegającej na organizacji sprzedaży/zakupu wierzytelności, tj. pośrednictwie w transakcji dotyczącej sprzedaży wierzytelności.

Jednakże usługa opisana w punkcie i stanu faktycznego polega na udzieleniu przez Spółkę finansowania zakupu określonych towarów przez klienta. W ramach tej usługi Spółka dokonuje płatności za towary zakupione przez klienta na rzecz dostawcy, po czym klient spłaca kwotę udzielonego finansowania wraz z wynagrodzeniem należnym Spółce. Usługa ta ma charakter pożyczki pieniężnej, której udzielenie podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38) ustawy o VAT.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W tym miejscu Organ podatkowy zauważa, iż, na podstawie art. 146a ustawy brzmieniu w obowiązującym od dnia 01.01.2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, (stawka podstawowa), wynosi 23% z zastrzeżeniem art. 146f.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj