Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-95/11-2/AK
z 12 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-95/11-2/AK
Data
2011.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Uprawnienia osób fizycznych


Słowa kluczowe
kolektory słoneczne
kolektory słoneczne
materiały budowlane
materiały budowlane
zwrot wydatków budowlanych
zwrot wydatków budowlanych


Istota interpretacji
Kolektory słoneczne i pakiety systemowe nie zostały sklasyfikowane ani jako piece grzewcze ani jako pogrzewacze oraz nie zostały wymienione w wykazie jako urządzenia służące do podgrzewania wody. Jak już wskazano powyżej zgodnie art. 3 ust. 4 ww. ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej, w związku z powyższym niedopuszczalnym jest, aby podatnik mógł otrzymać zwrot na podstawie specyfikacji, zestawień lub innych dokumentów nie będących fakturą VAT, jak również rozbijanie pozycji widniejących na fakturze na podpozycje. W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu części wydatków związanych z zakupem pakietu systemowego i kolektora słonecznego.



Wniosek ORD-IN 318 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27.01.2011 r. (data wpływu 31.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w listopadzie 2010 r. dokonał zakupu systemu solarnego do ogrzewania ciepłej wody użytkowej. Dany system chciałby poddać częściowemu odliczeniu podatku VAT od materiałów budowlanych. Na fakturze nie widnieje symbol PKWiU, występują tylko następujące pozycje:

pakiet systemowy - komplet,

kolektor słoneczny - komplet.

Producent systemu, firma R. podała Wnioskodawcy szczegółowy skład danego systemu solarnego który Wnioskodawca załączył do przedmiotowego wniosku, jak również załączone zostały broszury informacyjne o systemie, kopie faktur zakupu oraz tabela z propozycją przyporządkowania do odpowiednich symboli PKWiU.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po rozbiciu tych dwóch pozycji na fakturze na podpozycje i przyporządkowanie ich do odpowiednich symboli PKWiU jest możliwość skorzystania z ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, czyli czy jest możliwość zwrotu części podatku VAT od tych towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że nie ma przeszkód w wydaniu pozytywnej opinii w jego sprawie, większość z elementów składowych danego systemu bez problemu da się zakwalifikować do odpowiednich symboli PKWiU. Te podzespoły to elementy instalacji sanitarnej. Poza tym dane elementy są całkowicie wbudowanymi w konstrukcje dachu i budynku czyli są elementami zabudowanymi na stałe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 roku o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w okresie od dnia 01 maja 2004 r., które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane 22% podatkiem VAT. Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wystawionymi od dnia 01 maja 2004 r.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 8 tejże ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 22%.

Obowiązujący do dnia 31.12.2010 r. (tj. na dzień dokonania zakupu systemu solarnego przez Wnioskodawcę) wykaz materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do otrzymania zwrotu niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zawarty został w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 22% (Dz. Urz. MTiB z 2006r. Nr 1, poz. 1). Wyliczenie zawartych w tymże wykazie materiałów budowlanych ma charakter enumeratywny i jest wykazem (katalogiem) zamkniętym.

Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego na fakturach, które posiada Wnioskodawca nie widnieje symbol PKWiU, widnieje tylko nazwa zakupionego towaru tj. pakiet systemowy i kolektor słoneczny. Urządzenia te nie zostały również wymienione w powyższym wykazie, jako towary, materiały od zakupu których podatnikom przysługuje zwrot części podatku VAT.

Wnioskodawca wskazuje, że zakupiony system solarny służy do ogrzewania ciepłej wody użytkowej oraz, że dane elementy są całkowicie wbudowane w konstrukcję dachu i budynku czyli są elementami zabudowanymi na stałe.

W związku z powyższym ww. wykaz materiałów budowlanych nie zawiera w swej treści pakietu systemowego ani kolektora słonecznego – jako materiałów budowlanych od zakupu których podatnikom przysługiwałoby prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż kolektory słoneczne i pakiety systemowe nie zostały sklasyfikowane ani jako piece grzewcze ani jako pogrzewacze oraz nie zostały wymienione w wykazie jako urządzenia służące do podgrzewania wody.

Jak już wskazano powyżej zgodnie art. 3 ust. 4 ww. ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej, w związku z powyższym niedopuszczalnym jest, aby podatnik mógł otrzymać zwrot na podstawie specyfikacji, zestawień lub innych dokumentów nie będących fakturą VAT, jak również rozbijanie pozycji widniejących na fakturze na podpozycje.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu części wydatków związanych z zakupem pakietu systemowego i kolektora słonecznego.

Końcowo wskazać należy, iż dołączone do wniosku dokumenty nie podlegają analizie i weryfikacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj