Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-48/11-5/AK
z 10 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-48/11-5/AK
Data
2011.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
miasto
odliczenie podatku od towarów i usług
podatnik
zadania publiczne


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawcy przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy realizacji projektu „Festiwal” stanowiącego imprezę masową, realizowaną w ramach zadań własnych gminy?



Wniosek ORD-IN 423 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 20 stycznia 2011 r.) oraz pismami z dnia 2 marca i 3 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „X” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „X”. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 20 stycznia 2011 r. o dowód wniesienia opłaty za wydanie interpretacji oraz w dniu 7 marca 2011 r. pismem o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca złożył w miesiącu październiku 2010 r. wniosek o dofinansowanie projektu pn. „X” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Obligatoryjnym załącznikiem uzupełniającym do wniosku jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej.

Przedmiotem realizacji projektu jest zorganizowanie innowacyjnego i charakterystycznego dla Miasta i Województwa produktu lokalnego, związanego z energetyczną historią i tradycją regionu pn. „X”. Celem realizacji projektu jest promocja Miasta oraz Województwa na arenie krajowej. Przedsięwzięcie zorganizowane zostanie w formie jednodniowego festiwalu – imprezy masowej zakładającej przygotowanie trzech uzupełniających się stref:

  1. strefy rozrywki, w której przewidziano:
    1. widowisko w postaci prezentacji animacji 3D (3d mapping),
    2. Light Show – pokaz będący połączeniem laserów, sztucznych ogni, ruchomych obrazów, a także innych dostępnych środków technicznych,
    3. pokaz light paintingu,
    4. występy taneczne z wykorzystaniem efektów świetlnych,
    5. koncerty muzyki elektronicznej,
    6. świetlne animacje i pokazy dla dzieci;
  2. strefy nauki – miejsca wyodrębnionego w specjalnie w tym celu przygotowanym namiocie sferycznym, w którym uczestnikom Festiwalu przekazywana będzie wiedza o energetyce i alternatywnych źródłach pozyskiwania energii;
  3. strefy interakcji – przestrzeni zorganizowanej w namiocie sferycznym, służącej praktycznemu i bezpośredniemu zapoznaniu się z działaniem szerokiej gamy urządzeń emitujących światło. W tej strefie można będzie samodzielnie doświadczyć m.in. jak: rysuje się za pomocą LED, powstają animacje 3D, powstaje hologram, itp.

Wydatki w ramach organizacji Festiwalu obejmować będą:

  • koszty przygotowania studium wykonalności projektu,
  • koszty części technicznej,
  • koszty części artystycznej, przewidzianej w strefie rozrywki,
  • koszty części artystycznej i naukowej, przewidzianej w strefach nauki i interakcji,
  • koszty promocji przedsięwzięcia,

Wydarzenie pn. „X” służyć będzie społeczności lokalnej, a za korzystanie z przewidzianych w programie atrakcji nie będą pobierane żadne opłaty. Dostęp, zarówno do strefy rozrywki, jak i nauki i interakcji, będzie nieodpłatny i wolny dla każdego z uczestników przedsięwzięcia. Na terenie organizacji Festiwalu nie będą pobierane żadne opłaty od wystawców, nie będzie również opłat za dzierżawę terenu. Organizator, którym jest Wnioskodawca nie będzie czerpał tym samym żadnych dochodów z tytułu organizacji „X”.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wyjaśnił, iż efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy realizacji projektu pn. „X” stanowiącego imprezę masową, realizowaną w ramach zadań własnych gminy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższą zasadą wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności niepodlegających temu podatkowi (nieodpłatne uczestnictwo w imprezie masowej).

Zdaniem Wnioskodawcy, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. „X”.

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Realizuje projekt w ramach realizacji zadań własnych (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju oraz warunków do pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które wymienione są w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany w ramach zadań własnych zamierza zrealizować projekt związany z energetyczną historią i tradycją regionu pn. „X”. Celem realizacji projektu jest promocja Miasta oraz Województwa na arenie krajowej. Przedsięwzięcie zorganizowane zostanie w formie jednodniowego festiwalu – imprezy masowej zakładającej przygotowanie trzech uzupełniających się stref:

  1. strefy rozrywki, w której przewidziano:
    1. widowisko w postaci prezentacji animacji 3D (3d mapping),
    2. Light Show – pokaz będący połączeniem laserów, sztucznych ogni, ruchomych obrazów, a także innych dostępnych środków technicznych,
    3. pokaz light paintingu,
    4. występy taneczne z wykorzystaniem efektów świetlnych,
    5. koncerty muzyki elektronicznej,
    6. świetlne animacje i pokazy dla dzieci;
  2. strefy nauki – miejsca wyodrębnionego w specjalnie w tym celu przygotowanym namiocie sferycznym, w którym uczestnikom Festiwalu przekazywana będzie wiedza o energetyce i alternatywnych źródłach pozyskiwania energii;
  3. strefy interakcji – przestrzeni zorganizowanej w namiocie sferycznym, służącej praktycznemu i bezpośredniemu zapoznaniu się z działaniem szerokiej gamy urządzeń emitujących światło. W tej strefie można będzie samodzielnie doświadczyć m.in. jak: rysuje się za pomocą LED, powstają animacje 3D, powstaje hologram, itp.

Wydatki w ramach organizacji Festiwalu obejmować będą:

  • koszty przygotowania studium wykonalności projektu,
  • koszty części technicznej,
  • koszty części artystycznej, przewidzianej w strefie rozrywki,
  • koszty części artystycznej i naukowej, przewidzianej w strefach nauki i interakcji,
  • koszty promocji przedsięwzięcia,

Wydarzenie pn. „X” służyć będzie społeczności lokalnej, a za korzystanie z przewidzianych w programie atrakcji nie będą pobierane żadne opłaty. Dostęp, zarówno do strefy rozrywki, jak i nauki i interakcji, będzie nieodpłatny i wolny dla każdego z uczestników przedsięwzięcia. Na terenie organizacji Festiwalu nie będą pobierane żadne opłaty od wystawców, nie będzie również opłat za dzierżawę terenu. Organizator, którym jest Wnioskodawca nie będzie czerpał tym samym żadnych dochodów z tytułu organizacji „X”. Zainteresowany wyjaśnił, iż efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca wykonywać będzie jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca realizując projekt pn. „X” dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo, tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Ponadto, wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są z zachowaniem kolejności wpływu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj