Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-2027/10-4/AK
Data
2011.03.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego
Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
termin płatności
usługi telekomunikacyjne
Istota interpretacji
Czy w przedstawionej sytuacji, w momencie otrzymania całości lub części należności, jeszcze przed nadejściem terminu płatności powstaje obowiązek podatkowy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, czy w momencie upływu terminu płatności za daną usługę (abonament miesięczny)?
Wniosek ORD-IN
366 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 13 grudnia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 17 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. o pełnomocnictwo.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca świadczy usługi telekomunikacyjne (telewizja kablowa, internet, telefon) jako operator telekomunikacyjny, wpisany do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W regulaminie świadczenia usług, stanowiącym integralną część umów zawieranych z abonentami, określone są precyzyjnie terminy płatności za świadczone usługi. Okresem rozliczeniowym dla przedmiotowych usług jest miesiąc, a płatność następuje z góry do 15 dnia każdego miesiąca. Ponadto, umowy nie zawierają odrębnych uregulowań dotyczących sytuacji, w której płatność dokonywana jest przed terminem wymagalności. Zdarzają się sytuacje, kiedy abonenci dokonują wpłat całości albo części należności przed ich wymagalnością, płacą za kilka okresów rozliczeniowych z góry, nie określając jednocześnie jakich okresów dotyczy płatność. Kwoty wpłat nie zawsze są wielokrotnością zobowiązania wynikającego z umowy. Zdarzają się również sytuacje, że dokonywane są błędne wpłaty na nasz rachunek, które dotyczą zupełnie innych usług i podmiotów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionej sytuacji, w momencie otrzymania całości lub części należności, jeszcze przed nadejściem terminu płatności powstaje obowiązek podatkowy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, czy w momencie upływu terminu płatności za daną usługę (abonament miesięczny)...
Zdaniem Wnioskodawcy, w ust. 13 pkt 1 lit. b art. 19 ust 1 ustawy, określono w sposób odmienny, szczególny moment powstania obowiązku podatkowego m.in. dla usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych w ten sposób, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie. Zainteresowany uważa, iż jest on uprawniony do rozliczenia podatku należnego zgodnie z upływem terminu płatności, a nie tak jak mówi przepis ogólny w momencie otrzymania całości lub części zapłaty.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi winno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).
Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18.
W myśl art. 19 ust. 18 ustawy, przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych lub innych jednostek uprawniających do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przedpłaconym, w przypadku gdy usługa jest realizowana przy użyciu odpowiednio żetonów, kart lub innych jednostek.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi telekomunikacyjne (telewizja kablowa, internet, telefon) jako operator telekomunikacyjny, wpisany do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W regulaminie świadczenia usług, stanowiącym integralną część umów zawieranych z abonentami, określone są precyzyjnie terminy płatności za świadczone usługi. Okresem rozliczeniowym dla przedmiotowych usług jest miesiąc, a płatność następuje z góry do 15 dnia każdego miesiąca. Ponadto, umowy nie zawierają odrębnych uregulowań dotyczących sytuacji, w której płatność dokonywana jest przed terminem wymagalności. Zdarzają się sytuacje, kiedy abonenci dokonują wpłat całości albo części należności przed ich wymagalnością, płacą za kilka okresów rozliczeniowych z góry, nie określając jednocześnie jakich okresów dotyczy płatność. Kwoty wpłat nie zawsze są wielokrotnością zobowiązania wynikającego z umowy. Zdarzają się również sytuacje, że dokonywane są błędne wpłaty na nasz rachunek, które dotyczą zupełnie innych usług i podmiotów.
Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do stanu faktycznego sprawy, stwierdzić należy, iż w przypadku gdy termin płatności został określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu tego terminu, zgodnie z cyt. wyżej art. 19 ust. 13 pkt 1lit. b ustawy o VAT niezależnie od terminu wpłaty należności.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|