Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1283a/10/RS
z 3 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1283a/10/RS
Data
2011.03.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa
faktura VAT
miejsce świadczenia
montaż


Istota interpretacji
Dokumentowanie czynności dostawy elementów zautomatyzowanego systemu magazynowania i ich montażu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 31 stycznia i 28 lutego 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania czynności dostawy elementów systemów zautomatyzowanego magazynowania i ich montażu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 31 stycznia i 28 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania czynności dostawy elementów systemów zautomatyzowanego magazynowania i ich montażu.


W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej produkuje elementy systemów zautomatyzowanego magazynowania. Konstrukcja systemu wykonana jest z profili aluminiowych. Przechowywanie oraz automatyczne transportowanie towarów wewnątrz systemu odbywa się w skrzynkach z tworzywa sztucznego. Komputerowy system zarządzający magazynem porusza robotami, które transportują skrzynki z towarami do portów załadunkowo-rozładunkowych oraz wewnątrz magazynu. Spółka zawarła kontrakty na dostawy ww. systemów dla podmiotów mających siedziby na terytorium innych niż Polska państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że produkuje tylko część elementów systemów magazynowych, pozostałe elementy będzie nabywać od innych podmiotów wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, posiadających siedziby w Szwecji i Norwegii. Następnie wszystkie elementy systemów (wyprodukowane bezpośrednio przez Spółkę, jak również zakupione, które będą transportowane przez dostawców bezpośrednio do miejsca montażu), będą montowane wraz z próbnym uruchomieniem, tworząc kompletny system zautomatyzowanego magazynowania na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska. Czynności montażu (instalacji) nie są prostymi czynnościami umożliwiającymi funkcjonowanie systemu. Spółka nie jest zidentyfikowana dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego UE, gdzie następuje montaż (instalacja) systemów zautomatyzowanego magazynowania. Podmiotom ze Szwecji i Norwegii może być ewentualnie „podzlecana" część montażu. Ostatecznie Spółka jako dostawca, wystawi fakturę na nabywcę mającego siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, za dostawę całego systemu zautomatyzowanego magazynowania wraz z jego montażem i próbnym uruchomieniem przyjmując, że miejscem dostawy towarów i świadczenia usług jest miejsce, w którym odbywa się montaż systemu zautomatyzowanego magazynowania. W związku z tym, na wystawionej fakturze nie naliczy podatku, zamieszczając jednocześnie adnotację, że zobowiązanym do opodatkowania dostawy jest nabywca.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka ma prawo wystawiać na nabywcę mającego siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej jedną fakturę za dostawę kompletnego systemu zautomatyzowanego magazynowania wraz z jego montażem i próbnym uruchomieniem, z wykazaniem na fakturze powyższej dostawy towarów jako nie podlegającej opodatkowaniu na terytorium RP mimo, że część elementów systemów będących przedmiotem dostaw na Jej rzecz, jest transportowana ze Szwecji i Norwegii bezpośrednio na miejsce montażu...


Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo wystawić fakturę na dostawę wraz z montażem, która nie będzie podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski. Według Spółki, dostawa kompletnego systemu zautomatyzowanego magazynowania, który będzie montowany z próbnym uruchomieniem na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, będzie opodatkowana przez nabywcę w miejscu montażu, a w związku z tym dla podatnika krajowego będzie to w całości dostawa towarów niepodlegająca opodatkowaniu na terytorium RP. Wskazała, że elementy ww. systemu, jak i cały system spełniają definicję „towaru” zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 22 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy Spółka stwierdziła, że skoro miejscem montażu i próbnego uruchomienia systemów zautomatyzowanego magazynowania będzie terytorium innego państwa członkowskiego, a przeprowadzonego montażu z próbnym uruchomieniem nie można uznać za „proste czynności umożliwiające funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru", to taka dostawa nie będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium RP. Podniosła, że udział innych podmiotów w montażu i uruchomieniu systemów nie ma znaczenia dla miejsca opodatkowania takiej dostawy. Bez znaczenia pozostaje również fakt, że część elementów ww. systemów jest transportowana bezpośrednio na miejsce ich montażu nie przez Spółkę, lecz przez inne podmioty, skoro w wyniku dostawy towarów zostało na Spółkę przeniesione prawo do rozporządzania nimi jak właściciel. Po powołaniu treści art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy wskazała, że dokonywane przemieszczenia elementów systemów zautomatyzowanego magazynowania z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, gdy towary te będą instalowane lub montowane, nie będą także stanowiły wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przepis art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, iż miejscem dostawy towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

W oparciu o art. 13 ust. 3 powołanej ustawy, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Stosownie do ust. 4 pkt 1 powyższego artykułu, przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W oparciu o ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub –w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2009 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 212 poz. 1337 ze zm.) przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Stosownie do ust. 2 powołanego wyżej paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Z przestawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT UE. Zawarła kontrakty na dostawy systemów zautomatyzowanego magazynowania. Część elementów ww. systemów będzie produkować, a część nabywać od innych podmiotów posiadających siedziby w Szwecji i Norwegii. Następnie wszystkie elementy (zarówno wyprodukowane przez Spółkę, jak również nabyte), będą montowane na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, gdzie Spółka nie jest zidentyfikowana dla potrzeb podatku od wartości dodanej. Czynności montażu nie będą prostymi czynnościami umożliwiającymi funkcjonowanie systemu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że charakter przedmiotowej transakcji wskazuje, że będzie to dostawa towaru wraz z montażem. Zatem w świetle art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem opodatkowania dostawy elementów systemu zautomatyzowanego magazynowania i ich montażu, będzie terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, tj. kraju, gdzie systemy te są montowane. Zatem przedmiotowa dostawa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

W konsekwencji – w oparciu o art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy - nie będzie ona stanowić wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Wobec powyższego transakcja ta powinna zostać udokumentowana fakturą VAT bez wykazania stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Jednocześnie tut. organ wskazuje, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, z uwagi na fakt, że kwestię tę rozstrzygają przepisy prawa obowiązujące w państwie opodatkowania przedmiotowej transakcji.

Ponadto tut. organ informuje, że rozstrzygnięcia kwestii: uznania za wewnątrzwspólntowe nabycie towarów przemieszczenia towarów pomiędzy dwoma państwami członkowskimi po uprzednim ich zaimportowaniu, uznania za wewnątrzwspólntowe nabycie przemieszczenia towarów z terytorium Szwecji na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego oraz uznania za import usług nabycia praw do licencji na korzystanie z oprogramowania komputerowego i usług marketingowych, dokonano w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr ITPP2/443-1283b/10/RS, ITPP2/443-1283c/10/RS oraz ITPP2/443-1283d/10/RS.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj