Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-146/11/ICz
z 12 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-146/11/ICz
Data
2011.05.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
lokal mieszkalny
stawki podatku
usługi konserwacyjne


Istota interpretacji
Stawki podatku VAT dla usług kominiarskich wykonywanych w budynkach mieszkalnych o symbolu PKOB 111 i PKOB 113.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu do tut. organu 26 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2011r. (data wpływu 25 marca 2011r.) oraz pismem (data wpływu 11 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług kominiarskich wykonywanych w budynkach mieszkalnych o symbolu PKOB 111 i PKOB 113 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2011r.do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług kominiarskich wykonywanych w budynkach mieszkalnych o symbolu PKOB 111 i PKOB 113.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2011r. (data wpływu 25 marca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 marca 2011r. znak: IBPP2/443-146/11/ICz oraz pismem data wpływu 11 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 marca 2011r. oraz w piśmie data wpływu 11 maja 2011r.):

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność w zakresie usług kominiarskich.

Wnioskodawca wykonuje usługi sprawdzenia stanu technicznego przewodów kominowych dymowych, spalinowych, wentylacyjnych w budynkach nowo wybudowanych, zmodernizowanych lub po kapitalnych remontach przewodów kominowych w budynkach mieszkalnych PKOB-111 i PKOB-113.

Zakres tych usług obejmuje kontrolę techniczną sprawności przewodów kominowych spalinowych, dymowych i wentylacyjnych polegającą na:

  1. inwentaryzacji przewodów kominowych i połączeń kominowych,
  2. kontroli przewodów kominowych spalinowych, wentylacyjnych, dymowych – roczny zgodnie z art. 62 ustawy Prawo Budowlane
  3. sprawdzeniu ciągów kominowych oraz wymiany powietrza w mieszkaniach,
  4. kontroli drożności i szczelności przewodów kominowych,
  5. właściwości połączeń kominowych dymowych, spalinowych, wentylacyjnych,
  6. kontroli prawidłowości konstrukcji kominowych,
  7. kontrola prawidłowości połączeń kominowych,
  8. wideo inspekcja przewodów kominowych.

Ponadto Wnioskodawca wykonuje usługi, które obejmują:

  1. czyszczenie przewodów kominowych wentylacyjnych, spalinowych dymowych – usuwanie sadzy i innych nieczystości,
  2. drobne prace remontowe – wymiana drzwiczek rewizyjnych kratek wentylacyjnych, napraw tynków kominów, montaż nasad, pobielanie kominów

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazał, iż przy robotach konserwacyjnych wartość materiałów nie przekracza 50%, na fakturze nie będzie wyszczególniony materiał, będzie wskazany cały koszt usługi, usługi będą wykonywane w budynkach PKOB -111 do powierzchni 300m2 i budynkach PKOB – 113 oraz uiszczona opłata dotyczy zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (sformułowane w piśmie z dnia 21 marca 2011r.):

Czy w budynkach mieszkalnych PKOB 111 i 113 może być stosowana obniżona stawka VAT 8% w odniesieniu do wykonywania usług w zakresie kontroli technicznej...

Czy w zakresie wyżej wymienionych prac kominiarskich w budynkach PKOB 111-113 zastosowanie 8% stawki podatku VAT jest właściwe...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W części pierwszej dotyczącej kontroli okresowej przewodów kominowych (ustawy Prawo Budowlane – art. 62) stosownie do wymienionego zakresu usług do przeprowadzenia tej kontroli ma być stosowana stawka 23% podatku VAT – prace te nie są czynnościami konserwacji przewodów kominowych. Są to czynności kontrolne przewodów kominowych. Po ich zakończeniu wydawany jest protokół z zaleceniami.

W części czyszczenia przewodów kominowych – wymiana drzwiczek, nasad kominowych, naprawa tynków pobielanie kominów, prace murarskie dotyczące przewodów kominowych to zastosowanie 8% podatku VAT jest właściwe – są to prace konserwacyjne przewodów kominowych do budynków PKOB 111 i 113.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 21 marca 2011r. oraz w piśmie – data wpływu 11 maja 2011r., Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego oraz zmodyfikował pytanie oraz swoje stanowisko w sprawie. Z tego względu, zmiany wprowadzone ww. pismami przyjęto jako wersje ostateczne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do 31 grudnia 2010r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do 31 grudnia 2010r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

–w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Zgodnie zatem z § 7 ust. 1 pkt 2 cyt wyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (tj. budynków mieszkalnych jednorodzinnych do 300m² powierzchni użytkowej oraz lokali mieszkalnych do 150m² powierzchni użytkowej).

Dla obiektów i lokali wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia przewidziano możliwość zastosowania stawki obniżonej dla robót konserwacyjnych, pod warunkiem, że wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekroczy 50% tej podstawy.

W przypadku, gdy wartość towarów wchodzących w podstawę opodatkowania przekroczy 50% tej podstawy, wówczas roboty konserwacyjne podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku. Stawkę tę stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania przekraczającej udział powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (tj. powyżej 300m² dla budynków i 150m² dla lokali mieszkalnych) w całkowitej powierzchni użytkowej. Pozostała część podstawy opodatkowania podlega opodatkowaniu stawką 8 %.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez remont rozumie się wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług znaczenie ma nie tylko zakres wykonywanych prac, ale także zaklasyfikowanie obiektu budowlanego do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, którego dotyczą te prace.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługi sprawdzenia stanu technicznego przewodów kominowych dymowych, spalinowych, wentylacyjnych w budynkach nowo wybudowanych, zmodernizowanych lub po kapitalnych remontach przewodów kominowych w budynkach mieszkalnych PKOB-111 i PKOB-113.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonuje usługi kontroli technicznej sprawności przewodów kominowych spalinowych, dymowych i wentylacyjnych.

Ponadto Wnioskodawca wykonuje usługi dotyczące prac kominiarskich, które w jego ocenie są pracami konserwacyjnymi i polegają na:

  1. czyszczeniu przewodów kominowych wentylacyjnych, spalinowych dymowych – usuwanie sadzy i innych nieczystości,
  2. wykonywaniu drobnych prac remontowych – wymiana drzwiczek rewizyjnych kratek wentylacyjnych, napraw tynków kominów, montaż nasad, pobielanie kominów.

Wnioskodawca wskazał, iż przy robotach konserwacyjnych wartość materiałów nie przekracza 50%, na fakturze nie będzie wyszczególniony materiał, będzie wskazany cały koszt usługi, usługi będą wykonywane w budynkach PKOB -111 do powierzchni 300m2 i budynkach PKOB – 113.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołany powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż:

  • wykonywanie usług kominiarskich polegających wyłącznie na okresowej kontroli przewodów kominowych (według opisanego zakresu prac) z wystawieniem protokołu z zaleceniami i ustaleniami (bez czyszczeń, napraw i remontów) nie mieści się w definicji budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz nie są to roboty konserwacyjne a zatem do tego rodzaju usług należy zastosować stawkę podstawową, tj. 23%, niezależnie od tego, w jakich obiektach są wykonywane,
  • czynności polegające na: czyszczeniu przewodów kominowych wentylacyjnych, spalinowych dymowych – usuwanie sadzy i innych nieczystości, wykonywaniu drobnych prac remontowych – wymiana drzwiczek rewizyjnych kratek wentylacyjnych, naprawa tynków kominów, montaż nasad, pobielanie kominów, które wg Wnioskodawcy stanowią usługi konserwacyjne i których celem jest utrzymanie sprawności technicznej budynku lub jego części a wartość towarów zużytych do wykonania tych usług nie przekracza 50% ich wartości netto, a ponadto usługi te wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego wymienionych w PKOB – 111, przy czym powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300 m², oraz obiektach wymienionych w PKOB 113, należy je opodatkować według 8% stawki podatku VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj