Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-129/11-4/MK
z 20 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-129/11-4/MK
Data
2011.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
fundusz remontowy
grunty
odrębna własność lokalu
przychód
spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
spółdzielnie mieszkaniowe
użytkowanie wieczyste


Istota interpretacji
Skutki podatkowe dla użytkowników lokali, związanych ze sfinansowaniem wykonania termoizolacji budynków ze środków funduszu remontowego dofinansowanego kwotą ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego.



Wniosek ORD-IN 563 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2011 r. (data wpływu 24.01.2011 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 17.03.2011 r., data wpływu 21.03.2011 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-129/11-2/MK z dnia 08.03.2011 r. (data nadania 08.03.2011 r., data doręczenia 14.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych, - dla użytkowników lokali – związanych ze sfinansowaniem wykonania termoizolacji budynków ze środków funduszu remontowego dofinansowanego kwotą ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych, - dla użytkowników lokali – związanych ze sfinansowaniem wykonania termoizolacji budynków ze środków funduszu remontowego dofinansowanego kwotą ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego.

Pismem z dnia z dnia 08.03.2011 r. Nr IPPB2/415-129/11-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez dostarczenie dokumentu (notarialnie poświadczona za zgodność z oryginałem kopia odpisu z KRS,), z którego wynika sposób reprezentacji Spółdzielni w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. dokumentu, z którego wynika, że członek Zarządu, który podpisał wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego posiada stosowne do tego umocowanie oraz przesłanie poświadczonej notarialnie kopii uchwały Rady Nadzorczej Spółdzielni w sprawie wyboru nieetatowego członka Zarządu który podpisał wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14.03.2011 r., natomiast w dniu 21.03.2011 r. (w terminie) pismem z dnia 17.03.2011 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 30.11.2010 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa (dalej jako „Spółdzielnia Mieszkaniowa” na mocy aktu notarialnego dokonała sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu położonego w L., w pobliżu ul. S. o powierzchni 4.266 m2, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 37/7, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą na rzecz Gminy Miasta.

W dniu 15.11.2010 r. Uchwałą Walnego Zgromadzenia Spółdzielni Mieszkaniowej środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży ww. prawa użytkowania wieczystego w kwocie 395.000,00 zł przeznaczono na zasilenie funduszu remontowego nieruchomości mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię. Środki z funduszu remontowego (tj. pochodzące zarówno z wpłat użytkowników lokali mieszkalnych, jak też sprzedaży przedmiotowego prawa użytkowania wieczystego), przeznaczone zostaną na termoizolację (ocieplenie) budynków mieszkalnych wchodzących do zasobu mieszkaniowego Spółdzielni Mieszkaniowej. Użytkownicy lokali mieszkalnych mieszkający w budynkach, w stosunku do których planowane jest wykonanie termoizolacji, dysponują niżej wymienionymi tytułami prawnymi do zajmowanych lokali:

  • spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu - członkowie Spółdzielni,
  • spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu - członkowie i osoby niebędące członkami Spółdzielni,
  • prawem odrębnej własności lokalu - członkowie i osoby niebędące członkami Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.) sfinansowanie wykonania termoizolacji (ocieplenia) budynków ze środków funduszu remontowego dofinansowanego kwotą pochodzącą ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego, spowoduje powstanie przychodu po stronie poszczególnych użytkowników lokali mieszkalnych będących, jak też nie będących członkami Spółdzielni Mieszkaniowej, dysponujących spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu oraz prawem odrębnej własności lokalu...

Zdaniem Wnioskodawcy

Sfinansowanie wykonania termoizolacji (ocieplenia) budynków ze środków funduszu remontowego dofinansowanego kwotą pochodzącą ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego, nie spowoduje powstania przychodu po stronie poszczególnych użytkowników lokali mieszkalnych będących, jak też nie będących członkami Spółdzielni Mieszkaniowej, dysponujących spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu oraz prawem odrębnej własności lokalu z poniższych względów.

Stosownie do treści art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tj. Dz. U. z 2003 r. Nr 119 poz. 1116 ze zm.) - dalej jako ustawa o „SM”, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy zarówno członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Fundusz remontowy jest funduszem własnym spółdzielni w rozumieniu art. 78 § 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. 2003 r. Nr 188 poz. 1848 ze zm.). Zatem środki finansowe z momentem ich przekazywania na przedmiotowy fundusz stają się majątkiem spółdzielni mieszkaniowej, które w dalszej kolejności przeznaczane są na z góry określone cele.

Fundusz remontowy Spółdzielni Mieszkaniowej został utworzony i funkcjonuje w oparciu o Regulamin Gospodarki Funduszem Remontowym zatwierdzonym uchwałą Rady Nadzorczej. Regulamin ten obowiązuje od 04.04.2005 r. Regulamin powyższy określa m.in. źródła pochodzenia środków gromadzonych na koncie funduszu, jak też zakres napraw i remontów zasobów mieszkaniowych finansowanych z tego funduszu.

Stosownie do treści § 2 Regulamin Gospodarki Funduszem Remontowym fundusz na remonty tworzy się m.in. z odpisów na fundusz remontowy (naliczanych w ramach opłat za używanie lokali obciążających poszczególnych użytkowników lokali), a także kwot uzyskanych ze zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Stosownie natomiast do treści § 4 powyżej wskazanego Regulaminu z funduszu nie finansuje się napraw i remontów obciążających użytkowników lokali, zgodnie z rozdziałem obowiązków w zakresie napraw wewnątrz lokalu, określonym w regulaminach wewnętrznych Spółdzielni. Ponadto zgodnie z Załącznikiem do Regulaminu Gospodarki Funduszem Remontowym naprawa (remont) elewacji budynku obciążają Spółdzielnię, nie zaś użytkowników poszczególnych lokali.

Stosownie do treści art. 4 ustawy o SM zarówno członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali (lokatorskie prawo do lokalu i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu), osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali, jak też właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. W stosunku do właścicieli lokali obowiązek ponoszenia wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem zarówno jego lokalu jak też nieruchomości wspólnej w stosunku do ich udziałów został również przewidziany w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jednolity: Dz. U. 2000 r. Nr 80 poz. 903 ze zm.). Stosownie do treści art. 12 ust 2 powyższej ustawy właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w stosunku do ich udziałów. Stosownie natomiast do treści art. 13 powyższej ustawy właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu.

Statut Spółdzielni Mieszkaniowej powtarza uregulowania ustawowe w zakresie obowiązku zarówno członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali, jak też właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni do uczestniczenia w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. W § 122 ust. 7 Statut Spółdzielni stanowi ponadto, że koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnych, ustala się proporcjonalnie do udziału właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.) - dalej „ustawa o PIT”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami, stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o PIT z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy za uznaniem, że sfinansowanie wykonania termoizolacji (ocieplenia) budynków mieszkalnych ze środków funduszu remontowego dofinansowanego kwotą pochodzącą ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego, nie spowoduje powstania przychodu po stronie poszczególnych użytkowników lokali mieszkalnych położonych w tych budynkach, będących, jak też nie będących członkami Spółdzielni Mieszkaniowej, dysponujących spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu oraz prawem odrębnej własności lokalu przemawiają następujące argumenty.

Elewacja budynku ma charakter nieruchomości wspólnej w rozumieniu ustawy o własności lokali, do napraw i konserwacji której zobowiązana jest Spółdzielnia, a nie poszczególni użytkownicy lokali (Załącznik do Regulaminu Gospodarki Funduszem Remontowym). Naprawy i konserwacje w zakresie w jakim zobowiązana jest Spółdzielnia dokonywane są z funduszu remontowego, na który użytkownicy lokali bez względu na tytuł prawny do zajmowanych lokali zobowiązani są dokonywać opłat w ramach ponoszenia kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnych (przy czym koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnych ustalane są w sposób proporcjonalny do udziału właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej). Statut nie przewiduje dodatkowych obowiązków w zakresie ponoszenia kosztów związanych z zarządem nieruchomością wspólną. Regulamin Gospodarki Funduszem Remontowym wyraźnie wskazuje na źródła z jakich mogą pochodzić środki zasilające fundusz na remonty. Wśród tych źródeł zostały wskazane zarówno kwoty pochodzące z opłat uiszczanych przez użytkowników poszczególnych lokali, jak też pochodzące ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego. Skoro zatem użytkownicy lokali mieszkalnych, stosownie do obciążających ich obowiązków, ponoszą koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej w postaci opłat na fundusz remontowy, w wysokości ustalanej przez spółdzielnie w oparciu o określone kryteria, a w dalszej kolejności środki te wraz z pozostałymi zgromadzonymi na koncie funduszu remontowego przeznaczane są na naprawy i konserwację budynków to zdaniem Wnioskodawcy nie można w tym przypadku mówić o jakimkolwiek przychodzie po stronie użytkowników lokali mieszkalnych.

Ponadto sfinansowanie ocieplenia budynków mieszkalnych ze środków funduszu remontowego nie spełnia definicji przychodu wyrażonej w treści art. 11 ustawy o PIT bowiem czynność taka nie powoduje ani otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniędzy lub wartości pieniężnych, ani otrzymania wartości świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wnioskodawca zwraca bowiem uwagę, że w świetle art. 11 ust. 1 UPDOF warunkiem koniecznym do uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód, jest jego otrzymanie lub postawienie do dyspozycji podatnika. Ponadto zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 marca 2009 r. II FSK 256/2007 „Przez „nieodpłatne świadczenie” należy rozumieć wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, które skutkują nieodpłatnym (bez ponoszenia kosztów lub innego ekwiwalentu) przysporzeniem w majątku danej osoby mającym konkretny wymiar finansowy”. W oparciu o powyższe o powstaniu przychodu z nieodpłatnych świadczeń po stronie użytkowników poszczególnych lokali mieszkalnych można byłoby mówić tylko wówczas kiedy nastąpiłby u nich faktyczny przyrost majątku.

Reasumując w przedstawionym stanie faktycznym pomimo, że termoizolacja zostanie sfinansowana ze środków funduszu remontowego, w którego skład wchodzą zarówno środki pochodzące z wpłat poszczególnych użytkowników lokali mieszkalnych, jak też kwoty uzyskane ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego, nie spowoduje to powstania przychodu w postaci nieodpłatnego świadczenie zarówno u osób będących, jak też nie będących członkami Spółdzielni Mieszkaniowej, dysponujących spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu oraz prawem odrębnej własności lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj